Problem med fötter. Angående att gå in kängor.

Hej!
Hade ganska stora problem under värnplikten med kungens kängor(jägartjänst - skavsår, blåsor osv).

Skall nu införskaffa mig ett par kängor som skall användas vid friluftsliv, fjällvandringar osv.

Skulle vilja köpa ett par Lundhags tex Professional eller scandinavia Hiking, men är lite rädd för att mina fötter inte skall palla dem. När man läser igenom gammla inlägg i detta ämne så verkar det som att Lundhags kängor har en förmåga att orsaka skavsår iallafall tills de är ingångna.

Jag som vet att jag har ömtåliga fötter bör jag glömma Lundhags helt och satsa på en känga som traditionellt anses lättare att gå in som tex Meindls Performance? Eller går det med lite god vilja, endel pina och mycket tejp att få Lundhagskängan att sitta så bra att man inte behöver tejpa fötterna innan vandring? (Jag vet hur man sköter sina fötter, val av strumpor osv.)

Om jag inte bör välja en känga från Lundhags utan en annan så skulle jag vilja ha tips på en utan GT.

tack
/Joel Engström
 
5 kan inte ha fel

Har precis köpt ett par Lundkags Proffesional som jag försöker gå in. Har inte hunnit gå så långt ännu så jag fått skoskav. Började försiktigt med fuktiga kängor och gick 5 km, i morgon blir det nog lite längre. Kolla in recensionsbanken, 5 personer har skrivit och alla har gett 5 poäng, det kan inte vara en tillfällighet... http://www.utsidan.se/recensioner/visaobj.asp?ID=531

mvh

Mathias
 
Uppdaterad rapport!

Hej
Jo jag läste det...låter ju bra.
Du får jättegärna maila mig( thesassbs@hotmail.com) eller skriva här när du gått lite mer med kängorna!
/
tack
Joel
 
Ala fötter passar inte Lundhags direkt (även efter en ingångsperiod) men dom kan sys om i Järpen om meddelar dina problem. Mina senaste kängor (Professional) är dom bästa av de Lundhagare jag har haft. Dessa är 3:dje paret från samma tillverkare på 25 år. Professional kan tyckas lite hårda i sulan vid mycket vandring på t.ex asfalt o grusväg men med byte av innersula går det att lösa dessa problm också. Åk till en försäljare där du kan prova 3-4 olika storlekar på lästen för bästa resultat.
 
Sköna kängor

Var under 1½ månads tid runt i alla möjliga tänkbara affärer och testade ett flertal olika vandrarkängor. Det slutade med ett par "Viking Deerhunter" som är extremt lätta (jämfört med flera andra märken) och 100% vattentäta. 'Billiga' var dom också vid ytterligare jämförelse med andra märken.
Har ännu inte testat dom en längre tid i naturen. Dock så tycker jag att dom var lätta att gå in.

Nyfiken? Kolla in http://www.wildo.com/servlet/se.dad...action=showProduct&articleno=3-31410-2&sub=17 .

Tips: Dom är, vad jag vet, billigast hos Wildo. Bara att testa ett par Viking (vilken modell som helst) i butik för att få fram det rätta skonummret och beställa via internet. :)

Mvh
Martin
 
Re: Sköna kängor

majestic; sa:
Var under 1½ månads tid runt i alla möjliga tänkbara affärer och testade ett flertal olika vandrarkängor. Det slutade med ett par "Viking Deerhunter" som är extremt lätta (jämfört med flera andra märken) och 100% vattentäta. 'Billiga' var dom också vid ytterligare jämförelse med andra märken.
Har ännu inte testat dom en längre tid i naturen. Dock så tycker jag att dom var lätta att gå in.

Nyfiken? Kolla in http://www.wildo.com/servlet/se.dad...action=showProduct&articleno=3-31410-2&sub=17 .

Tips: Dom är, vad jag vet, billigast hos Wildo. Bara att testa ett par Viking (vilken modell som helst) i butik för att få fram det rätta skonummret och beställa via internet. :)

Mvh
Martin

1.7 kg "extremt lätta"? 1300 kr är ju inte så dyrt men jag gillar inte idén med höga fodrade kängor.

http://www.gallerian.org/itab2/pdetalj.asp?PID=715
 
Fel av mig men... ;)

Ja lätta är dom. Det är ju trots allt kängor vi pratar om. Visst 'extremt' kanske var att ta i men faktum kvarstår att dom som kängor är väldigt lätta. Jag har varit med om värre och tyngre kängor...

I jämförelse med Meindl Performance (http://www.recon.se/Kangor/performance.htm) som frågeställaren är intresserad av så är Viking Deerhunter billigare (även utan rea-erbjudandet), lätta att gå in (i alla fall för mig), sköna att gå/vandra i och 100% vattentäta. Den enda skillnaden, om man kan kalla det nackdel, är att V D väger 60g mer.

Dessvärre tillverkar Viking endast skor/kängor i GT och som är 100% vattentäta (kan vara till fördel när man vandrar) men dom är värt vart enda öre med tanke på komforten man köper.
Vikings hemsida: http://www.vikingfottoy.no/

Mvh
Martin


[Ändrat av majestic 2002-05-08 kl 19:49]
 
t e j p?

KAN man gå in ett par Lundhags? Trodde att det var en utopisk fjälldröm? Har alltid tejpat försäkerhetskull, och det har alltid funkat skitbra. Vad är det för fel på tejp? Varför skall man plåga sig genom att "gå in" ett par kängor? Har uppenbarligen missat ngt här...
 
Lundhags Prof.

Nu har jag gått in mina Lundhags och i helgen blev det väl 2,5 - 3 mil i skogen. Inga problem nu och inte heller under ingångsfasen.

Provade ett par sockor som jag fått av sambons mormor men tyvärr var det en "söm", eller vad det heter på sockor, på hälen som skavde lite. Bytte till ullfrotte och sen var det bara att trava på.

Kängab rekomenderas varmt, sitter stadigt tack vare det kraftiga skaftet. Vi gick lite i stenig mark och då kom skaftet väl till pass.

Lycka till med köpet.

//PW
 
Lundhags är kvalité!

Jag har nu haft mina Lundhags Scandinavia i nära tio år och de har varit med om åtskilliga mil. De har varit med om många fjällvandringar och vandring i Nepal. (Dessutom är de så sköna och funktionsdugliga att jag året runt använder dem på långa hundpromenader och i stallet.)
Kängan ser fortfarande inte speciellt sliten ut, sulan har hållt fantastiskt bra, skinnet är helt och det enda jag bytt ut är skosnörena (1 gg!). De håller för vätan, fötterna är alltid torra. Inför varje fjällvandring så fettar jag in dem med Nikwax.
Jag har aldrig fått ett enda skavsår av kängorna men vid fjällvandring brukar jag ändå alltid tejpa hälarna.

/Mvh
Nettan
 
Köpte kängor igår. meindl island pro! Provade alla modeller istan innan, och kan bara säga att lundhags var det obekvämaste som mina fötter kännt! Kungens kängor är tom bättre!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tholedo Sarek Juli 2020 - Vatten & Snö problem? Fjällvandring 3
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
Swift Problem boka SJ - Länstrafiken BD Fjällvandring 2
Valpish Töfsingdalen vecka 44. Problem! Fjällvandring 1
snurte Problem att boka sommarens tågbiljett Fjällvandring 2
labbman Praktiskt problem - att gå på toa på fjället Fjällvandring 60
fjallenv34 Problem under vandring Fjällvandring 8
MaDe Problem med Lundhags Scout kängan Fjällvandring 23
mmattias ett problem jag har med känger Fjällvandring 3
fjällfare Unna Räitavaggi/Sielmavaggi-Utmaning men utan problem Fjällvandring 0
skuggarvet problem med tillbaka resan från Kiruna! Fjällvandring 10
Almquist Sulkants problem Fjällvandring 0
majja problem med fötterna... Fjällvandring 10
kungsleden båt längst kungsleden=problem? Fjällvandring 4
Materialaren Kalla fötter vid snabbvandring i Sarek: hur avhjälpa? Fjällvandring 31
Dosferra Salva/kräm mot blöta fötter / skavsår Fjällvandring 6
Materialaren Fastpacking i Sarek (rapport) Fjällvandring 35
salgo60 Svullna fötter Fjällvandring 0
Lorre2 Tejpade fötter Fjällvandring 22
Struensee Hjälp angående klädesval på fjälltur önskas! Fjällvandring 6
caelus Råd angående vandringsskor Fjällvandring 26
Lajjan Tips angående tur genom storådörren & lill-lunndörren Fjällvandring 6
disgruntled Fråga angående Fjällräven Classic Fjällvandring 3
bastuman Fråga angående Terrakaise, Tarradalen mm Fjällvandring 7
Mike C Kortvarsel tips angående stugtur önskas. Fjällvandring 8
RainLeo Angående tält Fjällvandring 12
Medon Frågor angående två specifika vad i Vindelfjällen Fjällvandring 3
larvik line Angående packning och säkerhet på jojoleden Fjällvandring 1
fredi Frågor angående vandring i Alperna Fjällvandring 0
petratetra Vilken osis! Angående fjällmat... Fjällvandring 11
cjonsson Angående M90 Fjällvandring 0
Angående glaciärer ? Fjällvandring 1
Ny hemsida, angående äventyr i Sverige Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.