Kortvarsel tips angående stugtur önskas.

Vi hadde tänkt att gå en lättare fjällvandring på runt fyra eller fem dagar med tält nu på lördag, men väderprognosen i så gått som hela landet har skrämt oss stadsmesar. Jag kan gå i regn, men har väldigt svårt att motivera mig till att gå upp ur sovsäcken på morgonen och sätta igång att riva tältet i regn.

Vi söker därför alternativ som att gå en stugtur. Vi utgår från Stockholm och vill helst inte spendera mer än 10 timmar i bilen för att komma till utgångspunkten. De platser som dyker upp i mina tankar är:
Området Vålådalen / Lunndörren. Jag har varit där under vintern, och fjällstugorna är lagom lyxiga.
Jämtlandstriangeln (Storulvån, Sylarna och Blåhammaren). Känns dock lite för lyxigt med dessa fjällstationer.
Fulufjället. Har dock varit där flera gånger, så hellre något nytt.

Andra förslag?

Tackar på förhand.
 
Utgå från

Ljungdalen och gå till Helags Gåsen Lunndörren och åter.

Åk till Grövelsjön kommunalt och gå till Tänndalen via Hävlingen, Storrödtjärn, Rogen, Skedbrostugan. Oftast roligare gå från A till B än göra en rundtur. Men tar du bilen kan du gå tillbaka via norska stugor för att få till en varierad rundtur.

Fördelen med Jämtlandstriangeln är nattåget.

Thure
 
Varierande väder

Förstår att ni hellre vill bo i stugor om prognosen ser dålig ut, men tänk på att vädret i fjällen varierar kraftigt och är väldigt lokalt. Prognoser stämmer därför sällan. Både yr.no och smhi utlovade tex regn hela vecka 31 men vi vandrade hela den veckan i sol eller lätt molnighet. Har faktiskt aldrig haft en bättre vädervecka i fjällen!

Men kör på stugtur för säkerhets skull och njut av solen om den mot (?) förmodan tittar fram!
 
Tackar för tipsen, skall undersöka dem under dagen.

Vi tar nog med oss tält iallafall, men sen får vi se om den kommer till användning eller inte.
 
Tackar för tipsen, skall undersöka dem under dagen.

Vi tar nog med oss tält iallafall, men sen får vi se om den kommer till användning eller inte.

Den stora fördelen med att gå stugtur är ju att man slipper bära tält med mera.. så det kan ju vara värt mycket (2-3 kilo per person, minst?) att välja före ni ger er av.

Men som sagt, en långtidsprognos för fjällvädret är inte att lita på, för vädret i fjällen är sällan stabilt.
Klart det händer att det regnar en hel dag men jag tycker det brukar va över rätt snabbt. :)
 
Jag ska också upp till Jämtland nästa vecka. Även om långtidsprognoserna ser lite tråkiga ut så verkar det inte vara några enorma mängder nederbörd, så förhoppningsvis är det lite skurar då och då snarare än 7 dagars oavbrutet regn. Det jobbigaste är ju om man aldrig kan torka tältet.
 

Bilagor

  • enafors.png
    enafors.png
    97.1 KB · Visningar: 392

avslutad210712

Gäst
Kollar på YR och SMHI's prognoser men ärligt talat har jag slutat tro på dem. De stämmer knappt från dag till dag hemmavid och uppe i fjällen där vädret varierar från dal till dal och från timme till timme tror jag definitivt inte mycket på långtidsprognoserna.
 
På sommaren

när det är lågtrycksbetonat väder så är det lotteri vilken dag och var regnet kommer i fjällen.

Men är det stabilt kan prognosen vara pålitligare i varje fall något eller några dygn.

Temperaturprognosen är i allmänhet mera pålitlig på en fleradagarsprognos än vind och nederbörd.

En prognos för den aktuella dagen och platsen är bäst från planeringssynpunkt. Finns t ex via telefonsvarare.

ju högre fjäll ju större risk att berget skapar sitt eget väder.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Henriko Turkamrat med kortvarsel! Fjällvandring 0
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
berekson Hösthelg Skäckerfjällen (eller andra tips?) Fjällvandring 0
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1
ut_och_njut Två nätter på fulufjället. Tips sökes Fjällvandring 0
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2
GåMotKrysset Sarek tips Fjällvandring 6
stormfrog Tips på vandringsleder i/runt Laponia UTANFÖR nationalparkerna? Fjällvandring 9
Struensee Tips på bekväm fjällresa med 10-månaders barn Fjällvandring 9
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
Östregård Tips och råd kebnekaise? Fjällvandring 24
Lunkan90 Tips på förstavandring Fjällvandring 7
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
Rudholm Tälta i Arjeplogtrakten, tips? Fjällvandring 7
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
Claes_H Tips på fyrdagarstur runt Fulufjället? Fjällvandring 2
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
mojson Tips! Kvikkjokk eller Abisko Fjällvandring 2
Christoffer_123 Tips på 4-5 dgr laponia Fjällvandring 3
sweculpepper Kort fjälltur , 2 dagar, 1 tältnatt, tips Fjällvandring 12
Ekan94 Tips på fjällvandring Fjällvandring 21
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
ABergstrom Vandring kring Kiruna 4nätter. Tips! Fjällvandring 6
stormfrog Tips på kortare vandring i Lappland med hund? Fjällvandring 5
Helena Bergman Tips på rutt Åre - Gäddede m FÅ VÄGAR Fjällvandring 6
tinyvaldemar Tips på fint hus för vandring Fjällvandring 3
Karolina86 Tips! Fjällvandring 8
CeciliaHG vålådalen-gåsen-helags-vålådalen. tips? Fjällvandring 9
tinab66 Tips på "Stugvadnring" norr &/eller väster om Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 6
Neae Tips gällande stugor Fjällvandring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.