Tejpade fötter

Vad har ni för erfarenheter av Compeed och liknande skoskavstejp?
Under min militärtjänstgöring skaffade jag mig fötter av stål som sällan vållar mig ens funderingar men det finns ändå alltid med en ask Compeed eller nån rulle sån där vävtejp som jag glömt namnet på i ryggsäcken.
Många gånger har jag fått användning av den och tejpat fötter som inte riktigt trivts med tillvaron i klumpiga skor. Själv har jag alltid trott att Compeed är seriösa saker som närmast växer fast men till min förvåning är det aldrig så.
Jag fäster på torra och rena fötter och värmer fast med handen helt enligt anvisningar men det släpper i kanterna tämligen fort (ofta samma dag) och man får klippa och såga med Leathermannen som man glömt hur slö den var.

Ni som tejpar fötter, funkar det för er och finns det bättre prylar? Kan ni låta det sitta hela vandringen eller lossnar det?



JL
 
Leukoplast

Leukoplast är en vävtejp som funkar kanonbra. Inga problem med att den lossnar i kanterna (så länge man inte snålar och använder en förliten bit). Brukar låta min sitta på flera dar. Enda nackdelen är att det kan vara en aning oskönt att avlägsna tejpen!
 
Röd/vit plåtrulle

Undrar om det inte var Leukoplast den där rullen som ligger nånstans.
En plåtrulle med rött och vitt?
Tjejen gillade inte den, det blev utslag men den verkar sitta bättre än Compeed och vara mer flexibel, man kan ju laga lite allt möjligt med den.



JL
 
Röd-vit-rulle är leukoplast

Jorå, den rödvita är leukoplast. Riktigt bra grejer. Jag har använt det regelbundet vid längre vandringar sedan lumpen. Använder ibland elastoplast också. Compeed får jag aldrig att sitta, så de gånger jag redan har fått skav brukar jag lägga någon ring av typ skumplast eller tjockare kompress, eller tillklippt servett, eller något liknande, runt själva "skavet" och sedan tejpa fast hela eländet med mer leukoplast. Tycker det funkar bättre. Men som sagt, leukoplast kan kännas lite att dra bort, speciellt om man som jag har väldigt håriga ben.
 
Bota orsaken, inte symptomen

Som tur är så har jag bara använt Compeed en gång i mitt liv, och den gången fungerade det som den var tänkt. Men ja, det finns bättre grejor (se andra inlägg här).

Själv drabbas jag aldrig numera av skavsår och det är tack vare ett par bra kängor som jag nästan använder som vardagsskor. Tycker att det är det allra bästa skyddet mot skavsår. Antingen kan man ha tuffa fötter eller tuffa kängor som jag ser det :)
 
Använder själv "Elastoplast".
Fantastiskt bra klister. Sitter så länge man
vill, nästan för bra ibland....
Finns både i 60/80mm bredd.
 
Re: Röd/vit plåtrulle

Lorre2; sa:
Undrar om det inte var Leukoplast den där rullen som ligger nånstans.
En plåtrulle med rött och vitt?
Tjejen gillade inte den, det blev utslag men den verkar sitta bättre än Compeed och vara mer flexibel, man kan ju laga lite allt möjligt med den.



JL
Jag brukar använda compeed på redan uppkomna skavsår. I förebyggande syfte har jag ett kors av Leukoplast på den häl där jag vet att jag kan få skavsår om jag går långt och monotont på platten. På mig sitter compeed fast hur länge som helst. Men en en kompis till mig måste låsa compeed på plats med Leukoplast, annars kryper compeeden iväg och dyker upp på helt oväntade ställen. Hur bra den sitter kanske beror på hur mycket man svettas just där.
 
Ett tips för att få compeed att sitta bättre är att värma den även INNAN man sätter fast den men även efteråt. Våldsam skillnad...
 
Compeed smälter!

Jag igen har ibland problem med att Compeeden smälter fast i sockan. Detta har hänt mej ett par gånger under riktigt varma dagar, men även om kanten av lappen lossar. Sockan är tyvärr förstörd för evigt.
 
Re: Compeed smälter!

My71; sa:
Jag igen har ibland problem med att Compeeden smälter fast i sockan. Detta har hänt mej ett par gånger under riktigt varma dagar, men även om kanten av lappen lossar. Sockan är tyvärr förstörd för evigt.
Samma sak fast tvärt om. Jag har nån gång använt Leukoplast i förebyggande syfte. Efter en dags vandring så hade tejpen lossnat en bit (smutsiga fötter?). Ullstrumpan blev alldeles klistrig av Leukoplasten, och inte mer användbar, ens efter tvätt.

Compeed funkar hyfsat, men nån skrev nåt i stil med "åtgärda orsaken istället för att bota symptomen". Jag har hittat ett par kängor som passar mina fötter, och sen dess har jag sällan problem med fötterna.

/Håkan
 
Kombination compeed och leukoplast

Jag kör med leukoplast i förebyggande syfte där jag vet att jag brukar kunna få problem. Om jag sedan får problem ändå så använder jag compeed (som jag värmer både före och efter applicering) med lukoplast över för att hålla fast compeeden. Problemet med compeed är ju att så fort man blir lite blöt om fötterna så lossnar allt direkt. Leukoplasten minskar den risken och ser också till att kanterna på Compeeden sitter ordenligt. Compeeden fastnar också lätt i sockorna som nån mycket riktigt påpekade.

Jag använder stora compeed på hälar och trampdynor och små på tårna. Slösar med leukoplasten och sätter den upp runt foten och i kors över hälsenan för att den ska sitta på plats ordentligt och inte börja åka omkring om man går i backig terräng.

Med denna metod har jag lyckats undvika skavsår hittills!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.