Problem under vandring

Ska i mitten av augusti till Keb och vandra. Mina Meindl Island är sköna att gå i men jag oroar mig lite för att de besvär som jag hade med mina benhinnor när jag gjorde lumpen för sådär 20 år sedan kommer att återkomma. Har hört att det lär finnas någon sorts tejp att tejpa framsidan på vaderna med. Vilket detta är vet jag inte, kanske någon på forumet kan ge mig ett namn på denna tejp samt tips vart jag kan få tag på den. Alla andra tips för att lindra besvär av liknande karaktär tas tacksamt emot.
 
Kan du inte gå ut och knata i skogen eller på stig innan så du vänjer dig? Att hoppa ut med 20 kg ryggsäck och utan att knappt ha gått i kängorna bäddar för besvär. Har inte hört talas om någon särskild tejp för framsida smalben men se till att du har med första hjälpen med sporttejp och Compeed m.m. så du klarar dåliga fötter eller andra skador.
 
Jo, kängorna har jag haft ett tag och använt när jag jagat men jag har som sagt inte vandrat i fjällterräng med dom ännu, så som du säger, man bör väl ut och gå i skogen med packning. Bara det att tiden inte är på min sida just nu. Så jag behöver lite tips på vad som kan göras mot trilskande benhinnor.....
 
Som naprapat och ortopedtekniker kan jag rekommendera dig att skaffa egna fotbäddar. Dvs som egna sulor gjorda bara efter dina fötter och behov. Benhinnebesvär är ett vanligt problem som vi hjälper många med. Man gör en gånganalys och mäter fotledsvinklar som ofta är med och spökar vid benhinnebesvär och behöver korrigeras. Samt att man gör en generell status av fötter och gipsavgjutningar av fötterna som ligger till grund för själva fotbäddarna.
 
Jag fick en fransk motsvarighet till Voltarensalva (diklofenak), fast i högre koncentration, utskriven av en fransk läkare, när jag varit dum nog att skaffa mig benhinneinflammation med illasittande utförsåkningspjäxor, i stället för att slänga dem i väggen i tid. Alltså ett antiinflammatoriskt medel, och jag fick snabb och tydlig hjälp.
Jag bytte såklart pjäxor, men var trots det rätt känslig några år framåt. Hade med salvan på skidresorna, använde den vid minsta tecken på trassel, och lyckades hålla det hela under kontroll tills känsligheten klingade av.

En läkare bör kommentera detta, men det kanske är idé att du tar med någon diklofenak-salva som en snabb "första hjälpen", ifall du skulle känna av dina gamla problem? Hellre då Eeze än Voltaren, det är dubbelt så hög koncentation av det aktiva ämnet. Det är receptfritt, men läs ändå noga på FASS eller i bipacksedeln, det finns folk som inte tål medlet.
 
Tid är det enda som är rättvist, alla har sitt liv. Sen bestämmer man själv vad man gör med tiden. Är det viktigt för dig att få en lyckad fjälltur utan problem så är det hög tid att börja träna. Då tar du tid till vandringsträningen.
Tejp eller piller för skenbenen kanske finns på nätet, till dyra pengar, men jag har aldrig hört talas om något som ersatt tillvänjning. Innersulor med dämpning och stöd för fotvalven rekommenderas gärna, prova gärna ut dem på t ex löplabbet så kan du få hjälp med ev fotvinklar oxså.
Ett enkelt sätt att hinna träna är att gå ett par hållplatser i respektive riktning, brukar inte ta mer tid än en buss eller ett tåg tidigare.
go tur
 
Tack

Tack för all a tips och idéer. Kanske jag ska tillägga att jag inte är helt ovan med att röra mig men just i fjällterräng är luckorna lite större. Ska gå tillsammans med 2 andra med stor rutin - tror det ska gå bra då.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tholedo Sarek Juli 2020 - Vatten & Snö problem? Fjällvandring 3
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
Swift Problem boka SJ - Länstrafiken BD Fjällvandring 2
Valpish Töfsingdalen vecka 44. Problem! Fjällvandring 1
snurte Problem att boka sommarens tågbiljett Fjällvandring 2
labbman Praktiskt problem - att gå på toa på fjället Fjällvandring 60
MaDe Problem med Lundhags Scout kängan Fjällvandring 23
mmattias ett problem jag har med känger Fjällvandring 3
fjällfare Unna Räitavaggi/Sielmavaggi-Utmaning men utan problem Fjällvandring 0
skuggarvet problem med tillbaka resan från Kiruna! Fjällvandring 10
Almquist Sulkants problem Fjällvandring 0
majja problem med fötterna... Fjällvandring 10
plp Problem med fötter. Angående att gå in kängor. Fjällvandring 21
kungsleden båt längst kungsleden=problem? Fjällvandring 4
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2
nickegrahn Fulufjället fyra dygn under barmarkssäsongen Fjällvandring 4
bastrummis GPS tracking på Fjället under lång tid - Hur? Fjällvandring 17
thureb Östra leden upp och ned under 2 timmar Fjällvandring 2
MikaelHassel Tälta under det mörka halvåret?? Fjällvandring 18
Gefwo Bo i fjäll under ca 1 månads tid? Fjällvandring 47
Hannes Lindgren Sett björn under fjällvandring? Fjällvandring 26
musse592 Kebnekaise under vintern Fjällvandring 12
_DanneW Öm under fötterna -tips önskas Fjällvandring 11
love.nilsson3 sova under barhimmel på vintern Fjällvandring 27
Gunnar81 Vandringsskildring Abisko - Nikkaluokta under vecka 26, 2012 Fjällvandring 0
gegga moya Kebnekaises västra led under vintern? Fjällvandring 13
Sigi sösjöfjällen under vintern Fjällvandring 3
bergtagen.skogstok Berg under trädgränsen! Fjällvandring 16
Mandalay Vilka fjälltoppar under vecka 37? Fjällvandring 3
szvinto Jotunheimen under kristi himmelsfärdshelgen Fjällvandring 4
Fbr Kebnekaise under Fjällräven classic Fjällvandring 2
filip_alderin.se Kebnekaise under Midsommarveckan Fjällvandring 6
Robwah-9 Vandring under Fjällräven Classic Fjällvandring 8
landonia Någon som har tips på tur i svensk-norska fjällen under juli månad 2010? Fjällvandring 6
MangeK Toppar som nås under en dagstur Fjällvandring 17
Dannepihls Snasahögarna under höstlovet Fjällvandring 10
mnen Djurupplevelse under vandring Fjällvandring 12
elisabeth12344 Vågar jag vandra under Älgjakten? Fjällvandring 136
greendanger Vilken utrustning använder du under sommaren? Fjällvandring 56
Toop Ont under yttre fotknöl Fjällvandring 4
Corax Fyra försvunna under fjälltur Fjällvandring 3
mellgren Tur i Fulufjället under påsk Fjällvandring 0
Gasten Aktiviteter under v. 9! Fjällvandring 0
Napoleon Vandring under v.44? Fjällvandring 11
erila107 Slog lågor under brännaren Fjällvandring 25
virror Akka under nyår? Fjällvandring 3
nils73 sluta snusa/röka under fjällvandringen Fjällvandring 27
Napoleon Hur gör ni med vatten under fjällvandringen? Fjällvandring 19
hansthomas Arbetspuls under fjällvandring? Fjällvandring 19
Olaa Att sova under bar himmel Fjällvandring 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.