Slog lågor under brännaren

Nu när sommartempot kommit till kontoret har jag tid att skriva massor här..

Skickade brev till Trangi med lite frågor kring deras kök, har inte fått svar på en vecka så jag testar här.

I helgen var jag ute och lagade lite mat på mitt Trangikök. Jag satt på en klippa på västkusten och det blåste rätt mycket (långt ifrån storm). Jag skulle koka potatisen inför midsommar. Vinden gjorde att spriten i brännaren tog slut jätte fort, när brännaren var lite svalare fyllde jag på mer och tände igen. Efter ett tag såg jag hur det slog lågor under brännaren och att otänd T-Sprit rann ut på klippan. När jag sen lyfte av kastrullen såg jag hur T-Spriten kokade i brännaren och det skvätte ut massor ur brännaren som sedan tog eld under brännaren. Som tur var var det en ren stelhäll så inget annat hann ta eld innan jag kvävde elden, men lite läskigt var det.

Så till mina frågor:
- Kan man inte använda köket om det blåser för mycket? I så fall hur mycket får det max blåsa?
- Kan det beror på att jag fyllde brännaren lite för full? Jag hade ca 4-5 mm kvar till kanten.

- Sen en annan fråga, hur rengör jag lättaste min brännare från sot och dyl.?
 
Jag gick över till gas !!

Hej !!

Jag råkade ut för ett liknande problem som du erfor för några år sedan...tyckte på samma sätt som du att det känndes lite shaky !! (minst sagt) Jag hade INTE en stenhäll som underlag...

Så...jag gick över till gas i det läget, man måste ju laga mat på något sätt...å detta kändes mer behgaligt/tillförlitligt (ok...fungerar inte helt bra på vintern). Man slipper åxå "elda brännaren tom".

Jag använder ett konverterat trangia kök när jag är ute med familjen, och en liten primus-brännare när jag är ute solokvist...

Nyare trangia-kök är "konverterade" redan från början...gastillsatsen kostar runt en trehundring eller strax över.

// Pzon ..
 
Hmmm, nu var det länge sedan jag gick över till gas i trangiat, men jag vill minnas att man inte skall fylla brännaren för mycket. (Halvfull? tredjedel?)

Det spelar ochså stor roll hur vinden kommer. Tvärtemot vad man kanske tror, ska hålen i nederdelen vara mot vinden. Annars kan det bli "baksug".

Det skadar heller aldrig att ordna ett extra vindskydd, eller att se till att sätta köket hyfsat vindskyddat.
 
Du fyllde brännaren för full, har för mig att max är halvfull.

Hålen på vindskyddet vänds mot vinden om det blåser lite, från vinden om det blåser mycket.

Blanda din T-röd med ca 20% metanol (träsprit) så sotar det inte.

Annars kan även jag rekommendera gas, mycket trevligt och inget spill.

/Ulf


[Ändrat av Wolf25 2005-07-05 kl 14:17]
 
Funderat på gas eller bensin

Jag har funderat lite på om man skulle skaffa en gastillsats eller kanske rentav en bensin. Bensin är väl lite trixit innan man fått kläm på det så kanske skulle vänta med det. Eller?

Men, hur mycket gas bör man ha med sig. När jag och min flickvän varit ute i 5-6 dagar brukar jag ha med ungefär 0.75 l T-röd. Hur mycket gas bör man ha med?
 
Re: Funderat på gas eller bensin

erila107; sa:
Jag har funderat lite på om man skulle skaffa en gastillsats eller kanske rentav en bensin. Bensin är väl lite trixit innan man fått kläm på det så kanske skulle vänta med det. Eller?
[/i]

Nej bensin är inte så trixigt. Gas är väl egentligen det enklaste att hantera, men bensin är inte svårt det heller. Den största skillnaden består i att man får förvärma brännaren*.


Men, hur mycket gas bör man ha med sig. När jag och min flickvän varit ute i 5-6 dagar brukar jag ha med ungefär 0.75 l T-röd. Hur mycket gas bör man ha med?

Jag brukar räkna med en liten flaska till 5 dagar för två personer. Jag tar alltid med en liten extra och provar båda innan jag ger mig iväg.


* Öppna kranen 2 sekunder, stäng kranen, tutta på och när lågorna börjar falna vrider man på kranen igen. Kommer det en eldboll skulle man haft kranen öppen en sekund längre. :)
 
Då kanske man skulle fundera lite kring bensin. Vilken brännare är bäst att använda tillsammans med Trangia? Eller ska man inte använda Trangia och bensin ihop? Känns som det kan bli ruggigt varmt för de stackars kastrullerna...
 
Trangia säljer ju en modifierad Optimus Nova-brännare till sina Trangiakök. Alternativt kan du köpa en Nova-brännare och köpa koppen som brännaren ska sitta i i trangiat direkt från dem. Då får du ju nämligen möjligheten att använda Novat fristående också, om du någon gång skulle vilja det.

Om sen Nova är det bästa multifuel-köket kan ju alltid ifrågasättas. Jag tror dock att de flesta (alla?) problem som tidiga Nova-brännare hade är åtgärdade nu. Det är helt klart det kök som passar bäst i Trangia i alla fall (KAP-Arctic tillverkas ju ej längre).

Finns förresten en video här på utsidan tv där de visar hur man sköter trangiakök med Nova-brännare.

Lycka till med köksköpet.
 
Re: Funderat på gas eller bensin

erila107; sa:
Jag har funderat lite på om man skulle skaffa en gastillsats eller kanske rentav en bensin. Bensin är väl lite trixit innan man fått kläm på det så kanske skulle vänta med det. Eller?

Men, hur mycket gas bör man ha med sig. När jag och min flickvän varit ute i 5-6 dagar brukar jag ha med ungefär 0.75 l T-röd. Hur mycket gas bör man ha med?

Detta är en återkommande fråga. För mig räcker en
220 grams burk bortåt tio dagar i fjällen, 7-8 i alpina
omgivningar.
Men då äter jag t ex ingen lagad mat
under etappen. Det handlar om uppkok till kaffe,
uppkok till potatismos, uppkok och långsamt kok av ex.vis spaghetteria. Det kan vara 10 minuter om dagen.
 
Wolf25; sa:
Hålen på vindskyddet vänds mot vinden om det blåser lite, från vinden om det blåser mycket.
Jag vänder alltid hålen i den nedre halvan av köket mot vinden, oavsett vindstyrka. Vid ett tankspritt tillfälle med hyffsad vind (8 m/s?) tände jag eld på gräset under Trangiat genom att ställa hålen från vindriktningen.

Finns det några argument eller någon praktisk erfarenhet som tyder på att man någonsin ska vända hålen från vinden?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2
nickegrahn Fulufjället fyra dygn under barmarkssäsongen Fjällvandring 4
bastrummis GPS tracking på Fjället under lång tid - Hur? Fjällvandring 17
thureb Östra leden upp och ned under 2 timmar Fjällvandring 2
MikaelHassel Tälta under det mörka halvåret?? Fjällvandring 18
Gefwo Bo i fjäll under ca 1 månads tid? Fjällvandring 47
Hannes Lindgren Sett björn under fjällvandring? Fjällvandring 26
musse592 Kebnekaise under vintern Fjällvandring 12
_DanneW Öm under fötterna -tips önskas Fjällvandring 11
love.nilsson3 sova under barhimmel på vintern Fjällvandring 27
fjallenv34 Problem under vandring Fjällvandring 8
Gunnar81 Vandringsskildring Abisko - Nikkaluokta under vecka 26, 2012 Fjällvandring 0
gegga moya Kebnekaises västra led under vintern? Fjällvandring 13
Sigi sösjöfjällen under vintern Fjällvandring 3
bergtagen.skogstok Berg under trädgränsen! Fjällvandring 16
Mandalay Vilka fjälltoppar under vecka 37? Fjällvandring 3
szvinto Jotunheimen under kristi himmelsfärdshelgen Fjällvandring 4
Fbr Kebnekaise under Fjällräven classic Fjällvandring 2
filip_alderin.se Kebnekaise under Midsommarveckan Fjällvandring 6
Robwah-9 Vandring under Fjällräven Classic Fjällvandring 8
landonia Någon som har tips på tur i svensk-norska fjällen under juli månad 2010? Fjällvandring 6
MangeK Toppar som nås under en dagstur Fjällvandring 17
Dannepihls Snasahögarna under höstlovet Fjällvandring 10
mnen Djurupplevelse under vandring Fjällvandring 12
elisabeth12344 Vågar jag vandra under Älgjakten? Fjällvandring 136
greendanger Vilken utrustning använder du under sommaren? Fjällvandring 56
Toop Ont under yttre fotknöl Fjällvandring 4
Corax Fyra försvunna under fjälltur Fjällvandring 3
mellgren Tur i Fulufjället under påsk Fjällvandring 0
Gasten Aktiviteter under v. 9! Fjällvandring 0
Napoleon Vandring under v.44? Fjällvandring 11
virror Akka under nyår? Fjällvandring 3
nils73 sluta snusa/röka under fjällvandringen Fjällvandring 27
Napoleon Hur gör ni med vatten under fjällvandringen? Fjällvandring 19
hansthomas Arbetspuls under fjällvandring? Fjällvandring 19
Olaa Att sova under bar himmel Fjällvandring 8
plp Ljust/mörkt under dygnet i Sarek i agusti? Fjällvandring 3
lesko Glatte stener under vading Fjällvandring 0
L-O Tält under vinterhalvåret Fjällvandring 7
i4lean söker tips för fjällvandring under sensommaren! Fjällvandring 4
Fotografering: Enbensstativ under 500kr? Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.