Snasahögarna under höstlovet

Tjena, jag och en kamrat skall fjällvandra vid snasahögarna under höstlovet. Finns det någon som helst chans att det ännu inte fallit snö på marknivå vid den tiden (slutet av oktober)?
Har ni dessutom någon aning om hur kallt det brukar vara mitt på en (om möjligt) solig dag?

Preliminärt utgår vi från Enafors tågstation, därifrån vandrar vi med fötterna till storsansen eller liknande topp i Snasahögarna. Hur lång tid tror ni att det kan ta från Enafors till snasahögarna och sedan tillbaks ( om man räknar med bara dagsvandring tills solen gått ner)?

Om ni har några som helst synpunkter så äär det bara att skirva, tack på förhand!
 
Får intrycket av att ni tänkt vara ute flera dagar och i så fall är nog vandring till/upp på Storsnasen i kortaste laget. Att bestiga Storsnasen från Enafors är en lagom dagstur så vill ni vara ute mer än en dag får ni nog förlänga rutten lite. Området vid snasahögarna är riktigt fint.
 
Oj att det tar så pass kort tid är ju skit bra, hinner man också övernatta på fjället utan problem. Känns dock som att man skulle kunna ta en längre rutt precis som du sa eftersom om man väl åkt upp dit bör man passa på att fjällvandra under en lite längre tid.
 
Finns det någon som helst chans att det ännu inte fallit snö på marknivå vid den tiden (slutet av oktober)?
Har ni dessutom någon aning om hur kallt det brukar vara mitt på en (om möjligt) solig dag?

Snön hade redan börjat komma på topparna så jag skulle tro att Snasen är vit iallafall på toppen den tiden. Inte helt omöjligt att det är vitt i lågland heller.

Temp en solig dag mellan 0-10 grader. Myggfritt är det också. Men dagarna är korta då mörkret kommer snabbt.
 
Kom idag hem från en vecka i Tänndalen med omnejd. Snö kunde vi se flera gånger, främst då på morgonen, även på inte alltför höga knallar, t.ex. Rödfjället. Temperaturen låg kring 5-10 under dagarna men klart kallare nattetid. Solen gör dock stor skillnad men alltid bra att räkna med lite kallare temperaturer. Ska ni tälta så kommer det garanterat bli kallare så fort solen försvinner.

Lite schyssta förstärkningsplagg, mössa och vantar rekommenderas. Annars tror jag ni får en kanontur, även om jag inte gått samma sträcka själv.
 
Hmm om det redan förekommer snö lite här och där och dessutom är 5-10 grader kanske jag nog kan räkna med en jäkla massa mängder snö under slutet av oktober, temperaturen lär väll också vara 0 till -10 grader under en solig dag. Så jag antar att det bästa är om man tar med kläder näst intill vinterkläder precis som du nämnde. Jag hoppas bara inte att det kommer vara 50 cm hög snö man måste ta sig igenom, men finns den risken? Temperatur under natten? -25 kanske?
 
Du får nog iallafall vara beredd på möjligheten 50cm snö i hög terräng och 25 minusgrader och utrusta och klä dig därefter även om det inte är stor sannolikhet är det inte omöjligt och jävligt jobbigt och farligt att inte ha kläder och grejer som klarar av vinterförhållande så dax på året.
 
Hmm om det redan förekommer snö lite här och där och dessutom är 5-10 grader kanske jag nog kan räkna med en jäkla massa mängder snö under slutet av oktober, temperaturen lär väll också vara 0 till -10 grader under en solig dag. Så jag antar att det bästa är om man tar med kläder näst intill vinterkläder precis som du nämnde. Jag hoppas bara inte att det kommer vara 50 cm hög snö man måste ta sig igenom, men finns den risken? Temperatur under natten? -25 kanske?

Slutet av oktober så bör det vara vinter temperaturmässigt. Statistiskt sett så börjar vintern i västra jämtland ungefär den 20-25 oktober. men det förekommer avvikelser, jag har en gång vandrat till sylarna tredje veckan i oktober med behagliga temperaturer på dagen (man ca minus 5-10 på natten). Men det är inget man kan räkna med.

Snömängder är alltid svåra att förutse den årstiden. Det kan komma stora mängder snö på väldigt kort tid, som sedan smälter bort, innan nya snölass faller ner. Det kan också vara barmark.

Själv har jag vadat i knädjup snö i norra dalarna första veckan i oktober. Samma snöoväder stängde igen vägarna långt upp i jämtland och i ångermanland.

Så planera för att snabbt kunna gå ner om vädret blir ogynnsamt, trist att bli insnöade någonstans ;)...och ta med vinterkläder. Det är inte fråga om minus 25 och högvinter i normalfallet, men klart realistiskt med minusgrader dygnet runt och neråt minus 10 på nätterna.

//J
 
Så här ser det ut just nu i Jämtland. Snö ända nere i låglandsterräng

Ca 2-3 dm. På vissa ställen sjönk jag ner till knäna vid en tur för två dagar sen.
 

Bilagor

  • PICT7198.jpg
    PICT7198.jpg
    21.6 KB · Visningar: 537
Tack för all er information, det visar verkligen att klimatet kan skifta från typisk höstmiljö med lätt snö, till typisk vintermiljö. Får se till att packa ner hela vinter-setet tillsammans med allt det andra man behöver. Vad tror ni vikten på bagaget kommer att ligga på ett ungefär, förutsatt att man har mat för 4 dagar + allt det andra nödvändiga?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JoeSwede Rundhögen-Snasahögarna-Enafors? Fjällvandring 10
seon Bestigning Snasahögarna Fjällvandring 4
pergit Snasahögarna Fjällvandring 4
JET Leden mellan Enafors och Ulvåtjärn genom Snasahögarna? Fjällvandring 35
marcusen Enafors-Snasahögarna-> Fjällvandring 5
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2
nickegrahn Fulufjället fyra dygn under barmarkssäsongen Fjällvandring 4
bastrummis GPS tracking på Fjället under lång tid - Hur? Fjällvandring 17
thureb Östra leden upp och ned under 2 timmar Fjällvandring 2
MikaelHassel Tälta under det mörka halvåret?? Fjällvandring 18
Gefwo Bo i fjäll under ca 1 månads tid? Fjällvandring 47
Hannes Lindgren Sett björn under fjällvandring? Fjällvandring 26
musse592 Kebnekaise under vintern Fjällvandring 12
_DanneW Öm under fötterna -tips önskas Fjällvandring 11
love.nilsson3 sova under barhimmel på vintern Fjällvandring 27
fjallenv34 Problem under vandring Fjällvandring 8
Gunnar81 Vandringsskildring Abisko - Nikkaluokta under vecka 26, 2012 Fjällvandring 0
gegga moya Kebnekaises västra led under vintern? Fjällvandring 13
Sigi sösjöfjällen under vintern Fjällvandring 3
bergtagen.skogstok Berg under trädgränsen! Fjällvandring 16
Mandalay Vilka fjälltoppar under vecka 37? Fjällvandring 3
szvinto Jotunheimen under kristi himmelsfärdshelgen Fjällvandring 4
Fbr Kebnekaise under Fjällräven classic Fjällvandring 2
filip_alderin.se Kebnekaise under Midsommarveckan Fjällvandring 6
Robwah-9 Vandring under Fjällräven Classic Fjällvandring 8
landonia Någon som har tips på tur i svensk-norska fjällen under juli månad 2010? Fjällvandring 6
MangeK Toppar som nås under en dagstur Fjällvandring 17
mnen Djurupplevelse under vandring Fjällvandring 12
elisabeth12344 Vågar jag vandra under Älgjakten? Fjällvandring 136
greendanger Vilken utrustning använder du under sommaren? Fjällvandring 56
Toop Ont under yttre fotknöl Fjällvandring 4
Corax Fyra försvunna under fjälltur Fjällvandring 3
mellgren Tur i Fulufjället under påsk Fjällvandring 0
Gasten Aktiviteter under v. 9! Fjällvandring 0
Napoleon Vandring under v.44? Fjällvandring 11
erila107 Slog lågor under brännaren Fjällvandring 25
virror Akka under nyår? Fjällvandring 3
nils73 sluta snusa/röka under fjällvandringen Fjällvandring 27
Napoleon Hur gör ni med vatten under fjällvandringen? Fjällvandring 19
hansthomas Arbetspuls under fjällvandring? Fjällvandring 19
Olaa Att sova under bar himmel Fjällvandring 8
plp Ljust/mörkt under dygnet i Sarek i agusti? Fjällvandring 3
lesko Glatte stener under vading Fjällvandring 0
L-O Tält under vinterhalvåret Fjällvandring 7
i4lean söker tips för fjällvandring under sensommaren! Fjällvandring 4
Fotografering: Enbensstativ under 500kr? Fjällvandring 3
Ralphandersson Vandra i sydliga fjäll på höstlovet, och gärna fiska också Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.