Rundhögen-Snasahögarna-Enafors?

Jag funderar på en tvådagars (en natt) tälttur nu i oktober och funderar på rutten i rubriken.

Finns det ok tältmöjligheter kring vindskyddet Snasahögarna eller är det mkt utsatt där?
Vilken riktning skulle ni föredra?
Vet ni om det är bäst att åka taxi till Rundhögen från Storlien eller Enafors?
Ev andra tankar?
 
Jag hade nog gått från Enafors. Får räkna med snö, och jag hade då hellre gått uppför i det branta förbi silverfallet.

Taxin går nog på ett ut, skulle jag gissa.

/Peter
 
För LÄNGE sen tältade jag vid vindskyddet. minns det som inga problem att hitta tältplatser, men oskyddat. vi fick riktigt dåligt väder och ett tält blåste sönder för oss (en dålig tältmodell iofs)

så vid busväder kan kanske vindskyddet vara ett alternativ, tror att mängden hugade nattspekulanter är mycket få.
 
Jag hade nog gått från Enafors. Får räkna med snö, och jag hade då hellre gått uppför i det branta förbi silverfallet.

Taxin går nog på ett ut, skulle jag gissa.

/Peter

Hm, är den branten så illa? Det är iofs några år sedan jag gick där nu, och det var uppför på sommaren men det är väl inte någon scramblingtur direkt? Eller minns jag fel. På vintern med mycket snö kan jag dock tänka mig lavinfaran.
 
Jag minns det som ganska svårt att hitta tältplats däruppe.. Men när vi var där (också i oktober för många år sedan) så var det svinväder med riktigt hård vind så vi smet in i vindskyddet även fast man inte får..
 
Jag och min son gick från Storsnasen > snashögarnas vindskydd/raststuga. Vi hittade ingen tältplats (dock var det väldigt dimmigt), vi var trötta och hade nästan noll sikt så att vi valde vindskyddet den natten.

Vi dock minnas att jag inte såg någon klockren tältplats på morgonen heller. Det hänger nog mycket på tältstorlek iof.
 
Jag och min son gick från Storsnasen > snashögarnas vindskydd/raststuga. Vi hittade ingen tältplats (dock var det väldigt dimmigt), vi var trötta och hade nästan noll sikt så att vi valde vindskyddet den natten.

Vi dock minnas att jag inte såg någon klockren tältplats på morgonen heller. Det hänger nog mycket på tältstorlek iof.

Vi fick upp 4-5 tält iallafall några hunda meter bortom. NU var det ju längesen, men så mycket kan ju inte terrängen ha ändrats.
 
Taxi

tog vi från Enafors till Rundhögen när vi startade vår vandring i mitten av augusti och det gick utmärkt Föraren var samma som som körde bussen till Storulvån och vi ville ha lite tid för att jaga en geocache så alla var nöjda. Nu går det väl ingen trafik till Storulvån så kanske är det bäst att åka från Storlien. Ring för en koll var taxibolaget säger Vår resa kostade 400:-
 
Hur mkt ved kan behövas?

Undrar hur mkt ved som kan behövas för att ha hyffsad komfort i ett vindskydd så här års, en kväll och en morgon? Bättre ide att ta med ved isf tält kanske, till Snasahögarna?

En fördel med att börja i Rundhögen och sluta i Enafors är väl att man borde kunna duscha och äta middag på Enaforsholm innan tåget hem.
 
Undrar hur mkt ved som kan behövas för att ha hyffsad komfort i ett vindskydd så här års, en kväll och en morgon? Bättre ide att ta med ved isf tält kanske, till Snasahögarna?

En fördel med att börja i Rundhögen och sluta i Enafors är väl att man borde kunna duscha och äta middag på Enaforsholm innan tåget hem.

Ved tror jag inte på. Det lär behövas en rejäl säck på många kilo, iallafall utgående från mina ytterst begränsade erfarenheter i lumpen.
Varmare sovsäck är nog bättre isåfall. 1kg extra ger mycket värme. Kanske en översäck kan funka. Ett överdrag kan nog också vara bra.

Sent from my HTC Vision using Tapatalk
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Camilla77 Dela taxi Duved - Rundhögen 5/9 Fjällvandring 0
Camilla77 Dela taxi Duved- Rundhögen 5/9 Fjällvandring 0
seon Bestigning Snasahögarna Fjällvandring 4
pergit Snasahögarna Fjällvandring 4
Dannepihls Snasahögarna under höstlovet Fjällvandring 10
JET Leden mellan Enafors och Ulvåtjärn genom Snasahögarna? Fjällvandring 35
marcusen Enafors-Snasahögarna-> Fjällvandring 5
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
Susannee Enafors till blåhammaren Fjällvandring 12
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
Lindamariaerika Tältplats Enafors/Snasarna/ulvåtjärn Fjällvandring 10
ivansflinta Enafors Fjällvandring 10
Patrik_L Hur ta sig till Sylarna från annat håll än Enafors? Fjällvandring 12
nacud_hotmail.com Göteborg-Enafors gärna Storsnasen Fjällvandring 15
Alge Bästa bilvägen från Jönköping till Enafors ? Fjällvandring 9
johanng Restid med buss Enafors-Storulvån Fjällvandring 4
benskyd Hur ta sig från Enafors till Storulvån lågsäsong Fjällvandring 2
fjällkalle Tåg till Storulvån, Enafors Fjällvandring 0
jonjoh Taxi Storulvån-Enafors 15/8 Fjällvandring 0
mrubenson Enafors till Ulvåtjärn (och vidare till Bunnerfjällen) Fjällvandring 6
liquidmonkey enafors - sylarna - ljungdalen vandring frågor Fjällvandring 20
Bakerman60 Enafors-Storulvån Fjällvandring 5
bodenhem Storlien/Blåhammaren/Sylarna/Storulvån/Enafors Fjällvandring 8
Mats-vbg Tågresa till Enafors Fjällvandring 5
Juventus88 Enafors Storulvån Fjällvandring 4
ulfbo Enafors - Grövelsjön Fjällvandring 2
laurentiusweg Oslo-Trondheim(-Enafors) ? Fjällvandring 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.