Bestigning Snasahögarna

Hur bestiger man enklast Storsnasen sommartid?
Jag tänker starta från Storulvåvägen och börja gå uppför mellan Snasen och Tväråklumpen. Är det enklaste vägen och från vilken sida är själva toppbestigningen enklast?
 
Nu var detta på 70-talet, men jag vill minnas att jag gick på den vackra leden mot Enafors, och hittade en liten stig strax norr om Lillsnasen, som man kunde följa i stort sett hela vägen till toppen. Sov på sadeln mellan Stor- och Lillsnasen, med storslagen utsikt.
 
Undertecknad vandrade upp till Storsnasens topp på midsommarafton 2012. Jag vandrade från storulvåvägen och tog helt enkelt sikte mot toppen.
Det var en relativt brant snölega som jag var tvungen att korsa sista biten innan jag nådde toppplatån. Inga problem.
Det var vid midsommartid mycket snö på fjället, mötte tre män som besteg toppen med skidor. Såg härligt ut när de sedan susade förbi mig på väg ner.

God tur!
LarsÖ
 
Snasahögarna.

Hej, jag har gått upp ett par gånger och då har jag gått upp på den västra sidan. Har för mig att det finns någon stig markerad på någon karta, Det är lättast att gå upp där. Lycka till. Gick från Enafors till Silverfallet och upp den vägen. Lite tråkig vandring över myrarna till Silverfallet, men nedanför finns härlig björkskog att rasta i.
Har gått upp i vecka 37 bägge gångerna , vackra färger då.

Dr Kajak / Göran Petersson
 
Följ Norder tvärån från vägen och gå sedan upp via grytan mellan lill- och storsnasen. Har dock inte gått denna väg själv men fått den beskriven på det sättet. Annars via leden från/till Silverfallet men då blir det inte från vägen.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.