Bestigning av Sarektjåkka Stortopp

Hej!
Jag undrar vad som krävs för en bestigning och vilken väg som är att föredra? Vi är fyra st och planerar att gå någon gång i slutet av augusti. Vi har alla hyfsad fjällvana och utrustning för att gå på glaciär. Har läst lite i grundsten och abrahamsson men inte fått alltför mycket tips. Om jag förstått rätt så går normalleden från skarja, upp på mikkajekna och vidare upp på tungan mellan stor- och sydtoppen. Det ser brant ut på slutet... Ett annat alternativ kanske är att gå vidare på mikkajekna till stortoppens västkam och vidare upp. Ett tredja kan vara att gå via kukkesvagge på alep sarekjekna och till västkammen. Kan någon hjälpa oss med tips! Hur mycket snö som kan finnas på mikkajekna, sprickor, hur brant etc... Det skulle också vara kul om alla som varit på stortoppen skickade en hälsning via detta forum.

Hälsningar
Christer
 
Jag var på Sarektjåkkås topp för ett antal år sedan, jag tror att det var 1984. Vi utgick från en tältplats utmed Mikkatjåkkå ett par km norr om Skarja. Vi valde att gå västkammen upp på toppen och det var inga som helst problem. Vi hade också tänkt att gå över sydtoppen på vägen ner men eftersom det böjade åska när vi var på stortoppen hoppade vi över det. Vi var uppe i mitten på Augusti och några problem med snö hade vi inte, däremot såg vi en hel det sprickor på vägen över Mikkajekna.

Mvh Michael Persson
 
Gjorde ett försök men...

kom inte hela vägen upp. 1990 gjorde jag och ett par kompisar ett försök att ta oss upp, men vi hade tyvärr för ont om tid. Vi vandrade från Skarja, Mikkajekna och upp mellan stor. och sydtoppen. Där överfölls vi av moln och efter att ha försökt vänta ut bättre sikt insåg vi att vi inte skulle hinna och gav upp och vandrade ner igen. Tråkigt att behöva ge upp men vi fick i alla fall en 8 km glaciärvandring, kul erfarenhet.
bild15.jpg

På väg ner mellan stor- och Sydtoppen

Min bedömning av glaciären är att den är lättgången men man måste se upp för det finns sprickor och glaciärbrunnar även i den nedre ganska flacka delen, glaciärvandringsutrustning anbefalles!!!
Läs mina kommentarer och titta på bilder på min hemsida: http://fjallen.get.to/ under rubriken "Sarek90"

Lycka till!!

MVH ///Claes
[Ändrat av cnygardh 2002-08-19 kl 12:26]
 
Bra förhållanden på Mikkajekna

Hej!

Vi besteg Sarektjåkkå (i strålande sol :)) från söder via Mikkajekna för någon vecka sedan (åttonde augusti). Största delen av Mikkajekna är helt framsmällt och i övre delen ser man lätt var sprickorns befinner sig. Givetvis krävs sedvanlig glaciärutrustning. Vi valde att gå upp på glaciärtungan mellan Stor och Sydtoppen eftersom det verkade vara tämligen breda sprickor upp till västkammen. På vissa ställen finns sprickor även med vårat vägval, men vi råkade inte ut för några som var bredare än att man tog sig över med ett långt kliv.

Från Stortoppen gick vi över till Nordtoppen. Detta är en kanonfin kammvandring, men man kan vilja lägga säkringar vid ett par passager (det gjorde vi). Från Nordtoppen gick vi tillbaka till Stortoppen och sedan vidare till Sydtoppen och Buchttoppen (en passage av lätt klätterkaraktär, men vi lade inga säkringar). Från Buchttoppen trixade vi oss sedan ned till Mikkajekna igen (ingen speciellt bra väg dock).

Om man har klätterutrustning med sig tror jag att det finaste alternativet är att gå från Kukkesvagge och göra en lång kammvandring över Buchtkammen-Buchttoppen-Sydtoppen-Stortoppen-Nordtoppen (eller andra hållet).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
-- Bestigning av Sarektjåkka Fjällvandring 2
tbergman Tältplats inför Sulitelma-bestigning Fjällvandring 5
seon Bestigning Snasahögarna Fjällvandring 4
mortenb Bestigning af Kebnekaise Fjällvandring 6
RikardF Bestigning av Keb sydtopp - Ledförslag Fjällvandring 16
Julius Kramer Bestigning av Hvannadalshnúkur (Islands högsta)? Fjällvandring 1
Thavox Jotunheimen med bestigning av Galdhöpiggen och Glittertind Fjällvandring 5
jonil152 Bestigning av Akka Fjällvandring 4
Culex pipiens Bestigning av Nallo Fjällvandring 4
nima84 Bestigning av Suliskongen Fjällvandring 1
zeromaker Bestigning i Jämtland Fjällvandring 5
Bestigning av Pyramiden Fjällvandring 1
Tips för bestigning av Kebnekaise önskas.... Fjällvandring 3
Bestigning av Sarektjåkkå Fjällvandring 2
Ictory Från bårddetjåhkkå till sarektjåkka Fjällvandring 0
erik.andreasson Rutter vid toppbestigning av Akka Borgtopp/Stortopp Fjällvandring 14
JTTTOTW Suorva - Guhkesvágge - Sarektjåkkås Stortopp Fjällvandring 8
tolij Utrustning för Sarektjåhkkås Stortopp Fjällvandring 9
vandrarman Sarektjåhkkå stortopp Fjällvandring 5
Per Blomkvist Akka stortopp Fjällvandring 7
Akkas stortopp från söder Fjällvandring 21
Avslzyx Sarek Stortopp saknar penna Fjällvandring 7
PFE Akka Stortopp!!? Fjällvandring 2
tingdahl Alternativ väg till Sareks stortopp Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.