Sarektjåhkkå stortopp

Jag funderar på att bestiga Sarektjåhkkå stortopp solo med utgångspunkt från Sarekklåpptå, upp på Alep Sarekjiegna och därefter västkammen till toppen. Jag är där från mitten augusti då jag hoppas glaciären är snöfri, annars är det inte möjligt, kräver naturligtvis stabilt bra väder också för en ensamtur.
Är det någon som har gjort bestigningen och kan ge mig nyttig information och goda råd?
 
Jag har gjort den turen (tror jag, vet inte vad sarekklåpptå är). Inga direkta svårigheter. Upplevde glaciären som safe och sprickfri där vi gick. Men jag kan inte garantera det eftersom det är morän där en kliver av västkammen. Dock är det platt där, så det minskar väl sannolikheten för bergschrund under moränen. På glaciärtungan är det också morän så drt är bättre att hitta nåt ställe att kliva på från klippa om solo. Det borde finnas. Kammen upp är inga svårigheter att vandra. Bitvis brant vandring men aldrig läskigt
 
Sondre Kvambekk har gjort detta, fast på nedvägen, och då det var en mycket snörik sommar: http://peakbook.org/no/tour/38817/Áhkká+og+Sarektjåhkkå.html

Precis. Han hade kollat foton av den när den var barsmält och utifrån dess relativt sprickfria karaktär gjort bedömningen att det var låg risk att gå osäkrad över den. Men några garantier finns inte, så eget ansvar för beslut krävs givetvis. Hade personligen inte velat gå på snötäckt glaciär även om den tidigare visat sig vara "trygg".
 
Jag rekommenderar även Facebook-gruppen som heter "SAREK's Nationalpark (Delade foton/tips & upplevelser)". Där samlas det en hel del kompetens och kunskap, och det finns några bilder som visar hur Sarektjåhkkås västkam ter sig vid bestigning.
 
ok, tack för info, om förutsättningarna är ogynsamma topptursdagen kanske jag nöjer mig med den mer lättillgängliga Nordtoppen.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...