Enafors-Snasahögarna->

Jag och flickvännen hade tänkt gå från enafors uppmot snasahögarna i mitten av augusti för att sedan gå vidare mot sylarna.

Stigningen vid silverfallet ser rätt rejält ut.
Är det fråga om någon klättring eller går det lätt att ta sig upp där?

Vi tänkte eventuellt stanna till och gå upp på storsnasen, har hört att det är betydligt bökigare att ta sig upp på västersidan, stämmer detta?


Är det någon som har några andra intressanta varianter ?

M
 
Jag gick över Snasahögarna två turer i fjol, en åt varje håll. Stigen vid silverfallet är brant, men det är fortfarande mer gå än klättra, även om det på något ställe kanske är gränsfall att man vill ta i med händerna. Om det är riktigt blött kan jag tänka mig att det kan bli lite jobbigt att gå där, det är mestadels bördig björkskog i sluttningen, men även lera kan bli hal.

Vid båda tillfällena gick vi Ulvåtjärn<->Enafors på en dag, en ganska lagom etapp. Enligt kartan finns det en stig upp på toppen från leden, men jag har inte provat den.
 
Jag har själv gått från Silverfallet upp mot Storsnasen. Det är egentligen inga problem, det är bara att snedda upp mot toppen. Man kommer upp på den sadeln som är mellan Storsnasen och den toppen som ligger mer sydväst från storsnasen. Därifrån är det bara att går upp på toppen och utsikten är som vanligt fantastisk.

Enafors-Silverfallet tar väl någon/några timmar att gå och och som det står här ovanför så är det ingen klättring, bara brant.

/Martin
 
Gick där för ett antal år sedan med en grupp ungdomar (ca 15 år) utan problem. Det var varmt så det var jobbigt, men ingen hade problem med brantheten. Det är som de andra sagt inte så brant, utan vandring, om än uppför.

mvh Christian
 
Delar övrigas uppfattning

Stigen upp längs Silverfallet är brant från kojan och några hundra längdmeter, men det är aldrig fråga om klättring. Men vandringen är väl mödan värd då det är en vacker uppstigning på fjället.
 
tackar

Tack så mycket för all info.

Hoppas bara att vädrets makter inte gör det omöjligt att ta den vägen i mitten av augusti!

M
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JoeSwede Rundhögen-Snasahögarna-Enafors? Fjällvandring 10
JET Leden mellan Enafors och Ulvåtjärn genom Snasahögarna? Fjällvandring 35
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
Susannee Enafors till blåhammaren Fjällvandring 12
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
Lindamariaerika Tältplats Enafors/Snasarna/ulvåtjärn Fjällvandring 10
ivansflinta Enafors Fjällvandring 10
Patrik_L Hur ta sig till Sylarna från annat håll än Enafors? Fjällvandring 12
nacud_hotmail.com Göteborg-Enafors gärna Storsnasen Fjällvandring 15
Alge Bästa bilvägen från Jönköping till Enafors ? Fjällvandring 9
johanng Restid med buss Enafors-Storulvån Fjällvandring 4
benskyd Hur ta sig från Enafors till Storulvån lågsäsong Fjällvandring 2
fjällkalle Tåg till Storulvån, Enafors Fjällvandring 0
jonjoh Taxi Storulvån-Enafors 15/8 Fjällvandring 0
mrubenson Enafors till Ulvåtjärn (och vidare till Bunnerfjällen) Fjällvandring 6
liquidmonkey enafors - sylarna - ljungdalen vandring frågor Fjällvandring 20
Bakerman60 Enafors-Storulvån Fjällvandring 5
bodenhem Storlien/Blåhammaren/Sylarna/Storulvån/Enafors Fjällvandring 8
Mats-vbg Tågresa till Enafors Fjällvandring 5
Juventus88 Enafors Storulvån Fjällvandring 4
ulfbo Enafors - Grövelsjön Fjällvandring 2
laurentiusweg Oslo-Trondheim(-Enafors) ? Fjällvandring 1
seon Bestigning Snasahögarna Fjällvandring 4
pergit Snasahögarna Fjällvandring 4
Dannepihls Snasahögarna under höstlovet Fjällvandring 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.