Djurupplevelse under vandring

Finns det någon som har något trevligt möte med djur under vandring att berätta om. Själv ska jag på min första fjällvandring i slutet på sommaren i år. Vet att man ska ha en väldig tur men jag skulle bli skitlyclkig om jag fick se ett stort rovdjur även om det var på långt avstånd.
Vore kul att höra vad andra erfarna vandrare varit med om för djurmöten.

Mvh/Martin
 
Skall man se djur så bör man inte gå i alla fall, helst åka bil, alternativt sitta stilla under mycket lång tid, placerad på lämplig plats med hänsyn tagen till vindriktningen och med en bra kikare. Skall man se något rovdjur, så är det ju inte speciellt svårt att se björn t ex vid sånfjället på höstkanten. Andra rovdjur är det inte speciellt sannolikt att man får se, när Lars Monsen var ute under 365 dagar i nordkalotten så såg han 1 st varg + 1 st björn.

Den enda genväg man som vandrare kan ta, är ju ta med sig lösspringande hund + gevär, då ökar chansen att få se rovdjur drastiskt.
 
När jag var i Vindelfjällen för några år sedan, i samband med en universitetskurs, så hittade vi en nydöd renkalv, troligtvis örnslagen men det var mycket oklart kring dödsorsaken. Dagen efter fick vi sällskap av en annan lärare som var mycket intresserad av att se kalven och kanske utreda dödsorsaken. På hemvägen från dagens exkursion tog vi omvägen över platsen där kalven fanns.
Det var svårt att hitta den då den låg i en svacka men när vi fann den så överrumplade vi en järv som höll på att begrava delar av kadavret i en snölega. Detta var endast kilometrar från Hemavan så nog kan man få se stora rovdjur utanför Sarek om man har tur.
Örn bör du kunna se om du ser uppåt ibland.
 
Vi höll på att slå upp kåtan bakom en kulle. Bakom kullen rann en strid jock och vinden låg på från jokken. Plötsligt står en järv mitt på kullen, står på bakbenen och glor på oss. När jag fått fram kameran ur byxfickan hade järven dragit ner från kullen på andra sidan. Jag runt kullen och hann få denna bild:

d9f1c1fd9209fded2d8768a64a871d27.jpg


Visade sig att det var två järvar. Kompisen stod och väntade längre bort. De bilderna blev dock bara prickar med min kompaktkamera. "Vår" järv tog en bågböj runt oss och ikapp till kompisen, innan de lubbade vidare, flöt fram i den steniga terrängen.

Just järv från bilfönstret tror jag inte på;-)

Raskesven
 
Stora däggrovdjur

skall det mycket tur till att få se i Sverige. Jag har varit i fjällen årligen i femtio år och har sett rödräv och fjällräv. Kungsörn och havsörn däremot rätt vanligt och järvspår ser man mycket i Lapplandsfjällen under snösäsongen. Lospår förekommer i fjällskogar. Fjälluggla och jaktfalk är imponerande fåglar.

Älgar är inte ovanliga.

Thure
 
Tyvärr är det väl inte alltför ofta som man stöter på några rovdjur när man är ute och vandrar. Tycker att sekvensen i filmen om Rapa var ganska talande, tre-fyra tungt packade vandrare blev stoppade i Sarvesvagge (?) av filmarna som pekade ut björnen bara några hundra meter upp i backen. Antagligen har man passerat betydligt närmare björn än var man varit medveten om.

Annars är det mest rovfåglar som man kan få se om man har tur, en av sommarens vandringar bjöd på tornfalk, kungsörn och en jaktfalk som slog en ripa vilket var rätt mäktigt.

Möten som det på länken är nog ovanligare...

http://www.naturfotoforum.se/forum/viewtopic.php?p=108703#108703

Lasse
 
Under fem fjällvandrningar i Kvikkjokksfjällen på 2000-talet har jag varken sett järv eller björn. Däremot spår och spillning. I somras var jag och det gäng jag gick med i spåren av en liten björn (finns med i min reseberättelse på Utsidan). Jag beskrev där hur vi försökte få se den utan att lyckas.

Vad jag inte skrev var att vi stötte på en helikopter samma dag som vi följde de färska björnspåren. Den hängde i branten utmed Padjelantaleden. När jag såg filmen om Rapa gick det upp för mig att det troligen var björnspanarna som pejlade "vår" björn från helikoptern med radio. Vi hade i så fall björnen mycket nära oss, men som vanligt väldigt svår att få se.

När vi sedan tog paus och lagade lunch kom de och hängde en bit framför oss för att se vilka vi var. Vi såg väl inte ut som tjuvskyttar, så de gav sig strax av igen...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2
nickegrahn Fulufjället fyra dygn under barmarkssäsongen Fjällvandring 4
bastrummis GPS tracking på Fjället under lång tid - Hur? Fjällvandring 17
thureb Östra leden upp och ned under 2 timmar Fjällvandring 2
MikaelHassel Tälta under det mörka halvåret?? Fjällvandring 18
Gefwo Bo i fjäll under ca 1 månads tid? Fjällvandring 47
Hannes Lindgren Sett björn under fjällvandring? Fjällvandring 26
musse592 Kebnekaise under vintern Fjällvandring 12
_DanneW Öm under fötterna -tips önskas Fjällvandring 11
love.nilsson3 sova under barhimmel på vintern Fjällvandring 27
fjallenv34 Problem under vandring Fjällvandring 8
Gunnar81 Vandringsskildring Abisko - Nikkaluokta under vecka 26, 2012 Fjällvandring 0
gegga moya Kebnekaises västra led under vintern? Fjällvandring 13
Sigi sösjöfjällen under vintern Fjällvandring 3
bergtagen.skogstok Berg under trädgränsen! Fjällvandring 16
Mandalay Vilka fjälltoppar under vecka 37? Fjällvandring 3
szvinto Jotunheimen under kristi himmelsfärdshelgen Fjällvandring 4
Fbr Kebnekaise under Fjällräven classic Fjällvandring 2
filip_alderin.se Kebnekaise under Midsommarveckan Fjällvandring 6
Robwah-9 Vandring under Fjällräven Classic Fjällvandring 8
landonia Någon som har tips på tur i svensk-norska fjällen under juli månad 2010? Fjällvandring 6
MangeK Toppar som nås under en dagstur Fjällvandring 17
Dannepihls Snasahögarna under höstlovet Fjällvandring 10
elisabeth12344 Vågar jag vandra under Älgjakten? Fjällvandring 136
greendanger Vilken utrustning använder du under sommaren? Fjällvandring 56
Toop Ont under yttre fotknöl Fjällvandring 4
Corax Fyra försvunna under fjälltur Fjällvandring 3
mellgren Tur i Fulufjället under påsk Fjällvandring 0
Gasten Aktiviteter under v. 9! Fjällvandring 0
Napoleon Vandring under v.44? Fjällvandring 11
erila107 Slog lågor under brännaren Fjällvandring 25
virror Akka under nyår? Fjällvandring 3
nils73 sluta snusa/röka under fjällvandringen Fjällvandring 27
Napoleon Hur gör ni med vatten under fjällvandringen? Fjällvandring 19
hansthomas Arbetspuls under fjällvandring? Fjällvandring 19
Olaa Att sova under bar himmel Fjällvandring 8
plp Ljust/mörkt under dygnet i Sarek i agusti? Fjällvandring 3
lesko Glatte stener under vading Fjällvandring 0
L-O Tält under vinterhalvåret Fjällvandring 7
i4lean söker tips för fjällvandring under sensommaren! Fjällvandring 4
Fotografering: Enbensstativ under 500kr? Fjällvandring 3
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Totteman Vandring 2024 Fjällvandring 33
camoscio Vandring för seniorer Fjällvandring 4
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
hsp Sen vandring början av October Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Cuba Cola Vettigaste miniradion för vandring mm? Fjällvandring 3
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.