GPS tracking på Fjället under lång tid - Hur?

Varenda sportklocka har ju GPS nuförtiden.

Och det funkar ju bra. Under de 8 timmar som batteriet räcker.

Finns någon sportklocka som har möjlighet att på en laddning, fungera under en veckas vandring, och sporadiskt logga position, t.ex. var tionde minut eller så, kanske ännu mer sällan?

Erfarenhet, någon?
 
Alternativet är en mindre powerbank. Många av GPS-klockorna kan du ladda medan du har den på armen t.o.m., en liten powerbank i innerfickan och sladden genom ärmen.

Sportklockorna har väl vanligtvis batteri kring 300 mah så de går väldigt snabbt att ladda och kräver inte heller någon större powerbank för att klara t.ex. en vecka i fjällen.
 
Garmin Fēnix 5 ska ha en batteritid på 24h med intensiv användning av GPS samt pulsmätning varje sekund. Det stämmer rätt bra i min erfarenhet.

Enligt Garmin ska den klara 60h i Ultratrac mode utan pulsmätning, så om det också stämmer i verklig användning, och du vandrar runt 8h om dagen i en vecka borde du precis klara det.

Här har du några tips på hur du kan få det mesta från klockan batterimässigt: https://www8.garmin.com/manuals/webhelp/fenix5/EN-US/GUID-7A30002F-B50A-4F1C-84CA-0EADBF4A9759.html

Å andra sidan har batteriet en kapcitet på bara 150 mah, så om du har möjligheten att at med dig en minimal powerbank skulle du vara på den säkrare sidan.
 
Schweiziska Alpina har en smart klocka "AlpinerX" som har två års batteritid...
Loggar GPS med tätt intervall under lång tid och 'snackar' med din mobil/dator/platta
- som sedan visar upp allt på skärmen.
 
men hur gör ni som vandrar flera dar - pausar ni bara klockan på kvällen och fortsätter på samma spår dan efter eller hur gör ni? då står den väl och drar batterier hela natten i onödan? Stänger man av den så får man ju istället fler olika spår vilket inte heller är så kul när man kommer hem och vill gå igenom allt.

Min vanliga gps, man jag ju bara stänga av strömmen på på kvällen och sen fortsätta dan efter, men på min suuntoklocka har jag inte sett att det funkar på samma vis?
 
Schweiziska Alpina har en smart klocka "AlpinerX" som har två års batteritid...
Loggar GPS med tätt intervall under lång tid och 'snackar' med din mobil/dator/platta
- som sedan visar upp allt på skärmen.

Att en klocka klarar att logga GPS-positioner under två år är orimligt. Om klockan trådlöst kommunicerar med smartphone så drar det dessutom en hel del batterikräm när det sker.

GPS-puck eller att ha en smartphone som är inställd i flygläge men som loggar GPS-positioner kan vara ett alternativ. Eller en konventionell kart-GPS t ex Garmins Etrex som går rätt länge med litiumbatterier. NiMH R6 funkar också rätt länge.

Thure
 
Thure,
jag har inte sagt att Alpinan loggar under två år! De anger själva bytesintervallet på klockbatteriet till
två år. Och att GPS-loggningen "loggar tätt under lång tid" framgick under deras Kickstarterkampanj.

Jag avstod i slutändan från köpet eftersom de inte tänkte "slutmontera och skeppa" från insidan av EU-
muren utan fortsätta med slutmontaget i Geneve - även för kunder i EUropa. Då blev det för dyrt, ansåg
jag, med Magdalenas avbränningar... Får bli ett köp över disk i Geneve nästa gång jag passerar där.

Men batteritider och app-kommunikationen var uppgifter som kom direkt från Alpina under Kickstarter-
kampanjen. /Odd
 
Suunto ambit 3 peak...
10 dagar utan problem har jag grejat...
200 timmar med konstant loggning varje minut men stänger man av medan man slår läger så räcker det länge.
 
Nej, det blir flera men det är som sagt tidigare inga problem att slå ihop dom när man kommit hem, finns en funktion i Google Maps tom.

ok det var ju dåligt, för man missar ju mycket på det. Kan ju va kul att se viss data när man e ute också. total distans och genomsnittshastighet tex. Min riktiga gps (etrex) löser sånt bättte isf. Nån tripmätare finns väl inte heller i klockan då antar jag.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
urbanolo GPS Fjällvandring 8
nicko_ Suorva som entré till Sarek: GPS-spår samt tältplatstips efterfrågas Fjällvandring 8
Ngez Smartphone istället för GPS Fjällvandring 33
apkungen GPS app till mobilen för bra offlinekartor Fjällvandring 4
Nordpilen Abisko-Treriksröset samt GPS Fjällvandring 6
Noahspappa GPS Tracker till Hund Fjällvandring 6
fowwe Denna röra med GPS-koordinater Fjällvandring 15
forsell GPS inköp! Fjällvandring 8
oscar.nystromer Iphone som GPS Fjällvandring 11
oscar.nystromer Råd önskas av vana: Sova i kvällssolen, Trangia kök, ont i ryggen och GPS: Fjällvandring 13
guaruska Höjdmeter Sonfjällets nationalpark Fjällvandring 5
Olaa GPS Koordinter för fjällstationer, Sylarna, Blåhamm... Fjällvandring 10
serenade Tips om GPS Fjällvandring 10
jlofg GPS koordinater mellan abisko - nikkaluokta Fjällvandring 4
kåcke GPS? Fjällvandring 3
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
ulfbn Grundstens På Fjälltur i epub-format? Fjällvandring 1
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Wishmazter Snöläget på Cievrralahku/Tjeuralaku? Fjällvandring 5
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
anderstegnell Feedback på planerad nybörjartur i Jämtland. Fjällvandring 10
ntnhln Tältplatser på Boalnotjåhkkå (Vájsáluokta). Fjällvandring 1
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
Esko747 Högre upplösning i lantmäteriets karta på nätet Fjällvandring 32

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...