Vandring under v.44?

Hej!

Jag och några vänner har turen att vara lediga från jobbet tillsammans under vecka 44. Dock har vi inte den blekaste aning vad vi ska hitta på under ledigheten... Det vi alla är överens om är att vi inte vill sitta hemma och förtvina. Vi är alla väldigt intresserade och glada i vandring av olika slag men vi har kommit fram till att v.44 är för sent för fjällvandring. Argumenten är främst att allt är dött och att det är dålig väderlek...

Stämmer våra farhågor? Kan vi vandra i Sverige så sent på året och inte göra det till en Polarexpedition? Var kan man annars vandra i Europa där det är lagom varmt? Om inte, kan ni rekommendera andra aktiviteter under en vecka förutom vandring?

Tack för hjälpen!
 
....och kanske även snö

Hejsan!

V.44, det är i månadsskiftet Oktober - November det. Då får man nog söka sig ner mot Italien eller någon av öarna i Medelhavet om man vill åtminstone vara hyfsat säker på att få bra vandringsväder. Nu har jag aldrig vandrat där, men det finns ju gått om berg där nere och då borde det väl även finnas vandringsleder?!?

I svenska fjällen är risken ganska stor att vandringssäsongen är över för gått. Snön brukar börja lägga sig även en bra bit ner i dalgångarna vid den tiden på året. Visserligen inte tillräckligt mycket för att åka skidor på, men tillräckligt mycket för att det ska vara klart svårvandrat. Sen är det helt riktigt att vädret är klart opålitligt när man kommer fram i November, man kan få allt mellan finväder, ösregn, snöstorm och svinkallt.

Totalt sätt får man nog betrakta just November som den svåraste månaden att planera en tur. Ska man åka skidor eller gå? Blir det blidväder eller ska man släpa med sig hela midvinterutrustningen? Faktum är att personligen har jag vid ett eller annat tillfälle varit ute på tur under alla av årets månader utom just November.

Lyck till med planerandet!

/ Stefan
 
Hej
Önskar att jag hade möjligheten. Om jag var Er skulle jag titta på skåne i allmänhet och Österlen i synnerhet. Finns en del reportage i Uteliv.
mvh
ht
 
Precis som bredviken är inne på kan man vandra på andra ställen än i fjällen. Skogen är också härlig. Själv kommer jag att förlägga novembervandringen i trakterna av 10-milaskogen, gränstrakterna Värmland/Dalarna. Förrförra året hade vi allt från lätt snöfall till regn och sol under november:

cpic420955ad20faa.jpg


Några sådana dagar uppväger det mest eländiga väder:)

Raskesven
 
Tack för alla svar!

Det känns som om fjällvandring, iaf i Sverige, inte blir något alternativ iom det labila vädret. Däremot är jag väldigt sugen på de här skogarna ni talar om runt om i Sverige... Vilka är de vackraste och ändå bar kupperade? Jag har aldrig rört mig i dessa områden så förklara gärna var jag kan hitta bra startpunkter, leder, kartor ja allt jag behöver i teoriväg...

Nu bär det av!

Tack igen för hjälpen!
 
Sverige består som bekant til stor del av skog:) Visserligen är mycket planteringar, men bra områden finns. Vad gäller leder finns det en bok av Lars Magnusson, "Vandra i Sverige", Prisma förlag ISBN 91-518-3478-2. Där finns kartor i stora drag och beskrivningar över många vandringsleder i såväl fjäll som skog. T.ex Bergslagsleden är lättillgänglig men ändå med fina etapper. Söker du på Bergslagsleden, vandringsleder etc på nätet kommer en hel del upp.

Raskesven
 
Azorerna

Jag vet inte hur långt ni kan tänka er att åka, men Azorerna är kanonbra alternativ på hösten. Jag var på den största ön (dit man kommer med flyget) i slutet av november förra året och gjorde 3-4 dagsvandringar och hyrde mountainbike en dag. Superfint, lummigt och kuperat. Enda negativa är att man får ägna rätt mycket energi åt att hitta bra vandringsrutter och kartor, eftersom guideböckerna är rätt tunna och de topografiska kartor som säljs inte är direkt uppdaterade. Men det går om man vill!
 
Glasskogen?

Vad har ni hört om glasskogen? (http://www.arvika.se/~glaskog/) Det verkar vara riktigt bra och med en reservatsvärd som tillhandahåller kanoter och allt verkar det ju än mer intressant... Någon som varit där?

Trevlig söndag!
[Ändrat av Napoleon 2005-09-25 kl 10:48]
 
Re: Azorerna

ViktoriaR; sa:
Jag vet inte hur långt ni kan tänka er att åka, men Azorerna är kanonbra alternativ på hösten.
Hur tog du dig runt på ön (förutom på cykel)? Flög du dit reguljärt eller via charterbolag? Funderar själv på att åka dit inom kort...
 
Som mitt alias antyder så är jag en stor anhängare av Höga Kusten i Västernorrland. Området som är nationalpark erbjuder stor variation med leder 250 m över havet med storslagen havsutsikt så väl som möjlighet till havsbad.

Det finns relativt gott om övernattningsstugor och vid den här tiden på året är det inte alldeles fullt i dem.

Mer info hittar du på: http://www.skulenaturum.se/174.html


Hälsningar Anna
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2
fjallenv34 Problem under vandring Fjällvandring 8
Robwah-9 Vandring under Fjällräven Classic Fjällvandring 8
mnen Djurupplevelse under vandring Fjällvandring 12
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Totteman Vandring 2024 Fjällvandring 33
camoscio Vandring för seniorer Fjällvandring 4
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
hsp Sen vandring början av October Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Cuba Cola Vettigaste miniradion för vandring mm? Fjällvandring 3
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Lasse Be Vandring i Sösjäfjällen Fjällvandring 6
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Ljung_dalen Vandring från Storlien mot Norge Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
flindvl Vandring i andra halvan av september - hur snabbt blir det mörkt :) ? Fjällvandring 28
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
Vanni8 Vandring i Norge nära Göteborg Fjällvandring 2
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
Mellon Vandring Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 3
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
RasmusBL Unik vandring. Fjällvandring 21
croby Grönfjäll vandring Fjällvandring 0
sanoj89 Egen vandring i grövelsjön? Fjällvandring 14
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
flygare69 Kortare vandring i Dalafjällen Fjällvandring 6
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mr.H Karesuado-Treriksröset i Sverige -vandring (cykling) Fjällvandring 9
Mattipii Vandring med hund Fjällvandring 0
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Planera vandring och kartor Fjällvandring 34
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
gabriellundblad Vandring i stora sjöfallet och Kallaktjåkkå Fjällvandring 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.