Kortare vandring i Dalafjällen

Min 11-åriga son vill fjällvandra i sommar. Vi bor i Malmö och kommer ta bil upp så Dalarna känner jag är en bra utgångspunkt för att inte behöva köra alltför långt. Tänker mig tre tältnätter och fyra dagars vandring, alternativt ingen vandring ankomstdagen och isåfall tre dagars vandring. Möjlighet till fiske är ett krav. Jag har stor fjällvana men han har noll och har neggat alla år jag tjatat. Så nu vill jag verkligen ge honom en bra första upplevelse. Tipsa på!!

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Hej. Har för egen del tänkt gå tält vandring med fiske 5 dar 22e till 26e Juli. Så jag delar gärna min plan. Lös ett fiskekort för Långfjällets fvo, kan göras på STF Grövelsjön. Tänker mig Grötvallssjön först, turen kan kortas genom båt till Sylen i norra ändan Grövelsjön, och vandring tillbaka i Sverige, därefter Hävlingen och slutligen Fosksjöarna. Öringen finns i samtliga vatten och brukar inte vara svår att få att nappa. Fin fjäll känsla då alla vatten utom Hävlingen ligger ovanför skogsgränsen. Skippa Hävlingen längst bort om du har färre dar. Bra jobbat att få intresset vidare. Mina vuxna barn går fortsatt i fjällen efter att fått pröva på med föräldrar ett antal år. . Mvh Lars

Vad kul att din son vill hänga på!
Vi har vandrat vid Idre fjäll, häftiga fjäll tyckte barnen första gången vi var där.
Det går ju att ta sig mot Jämtlandsfjällen, med nattåg och vandra någon trekant om bil känns tufft. Barnen har alltid gillat nattåget, då de kan göra vad de vill under resan och jag slipper köra från Malmö.

Osäker på hur van din son är på att vandra, och bära sin packning. Ett eller flera genrep på Skåneleden kan ju göra fjällvandringen mycket mer njutbar genom att man reder ut alla grejer som inte funkar innan fjällresan.

Jag är/varit ledare i friluftsfrämjandet för barn, och vandrat mycket med ungdomar/barn inte bara mina egna. Min erfarenhet säger att ta inte för stora genvägar på sonens utrustning, det är svårt att bära övernattningspackning i en undermålig ryggsäck den behöver passa osv. Men därmed behöver inte allt kosta skjortan. Om inte grejerna funkar skor/ryggsäck/sovsäck etc, så blir det svårt att få med dem ut igen är min erfarenhet tyvärr de blir avskräckta. Men jag misstänker att du har koll redan, då du vandrat själv mycket innan. Om inte garderoben är full med grejer, finns det mycket begagnat om man letar i tid.
Hoppas ni får en fin tur tillsammans.

Hej. Har för egen del tänkt gå tält vandring med fiske 5 dar 22e till 26e Juli. Så jag delar gärna min plan. Lös ett fiskekort för Långfjällets fvo, kan göras på STF Grövelsjön. Tänker mig Grötvallssjön först, turen kan kortas genom båt till Sylen i norra ändan Grövelsjön, och vandring tillbaka i Sverige, därefter Hävlingen och slutligen Fosksjöarna. Öringen finns i samtliga vatten och brukar inte vara svår att få att nappa. Fin fjäll känsla då alla vatten utom Hävlingen ligger ovanför skogsgränsen. Skippa Hävlingen längst bort om du har färre dar. Bra jobbat att få intresset vidare. Mina vuxna barn går fortsatt i fjällen efter att fått pröva på med föräldrar ett antal år. . Mvh Lars
Så var det ju det här med Norge.......

Man kan ta fina vandringar från Grövelsjön. Min personliga favorit är en dagstur uppför Städjan som tar cirka 3-4 timmar. Dramatiskt berg!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips