Kortare vandring i Dalafjällen

Min 11-åriga son vill fjällvandra i sommar. Vi bor i Malmö och kommer ta bil upp så Dalarna känner jag är en bra utgångspunkt för att inte behöva köra alltför långt. Tänker mig tre tältnätter och fyra dagars vandring, alternativt ingen vandring ankomstdagen och isåfall tre dagars vandring. Möjlighet till fiske är ett krav. Jag har stor fjällvana men han har noll och har neggat alla år jag tjatat. Så nu vill jag verkligen ge honom en bra första upplevelse. Tipsa på!!
 
Hej. Har för egen del tänkt gå tält vandring med fiske 5 dar 22e till 26e Juli. Så jag delar gärna min plan. Lös ett fiskekort för Långfjällets fvo, kan göras på STF Grövelsjön. Tänker mig Grötvallssjön först, turen kan kortas genom båt till Sylen i norra ändan Grövelsjön, och vandring tillbaka i Sverige, därefter Hävlingen och slutligen Fosksjöarna. Öringen finns i samtliga vatten och brukar inte vara svår att få att nappa. Fin fjäll känsla då alla vatten utom Hävlingen ligger ovanför skogsgränsen. Skippa Hävlingen längst bort om du har färre dar. Bra jobbat att få intresset vidare. Mina vuxna barn går fortsatt i fjällen efter att fått pröva på med föräldrar ett antal år. . Mvh Lars
 
Vad kul att din son vill hänga på!
Vi har vandrat vid Idre fjäll, häftiga fjäll tyckte barnen första gången vi var där.
Det går ju att ta sig mot Jämtlandsfjällen, med nattåg och vandra någon trekant om bil känns tufft. Barnen har alltid gillat nattåget, då de kan göra vad de vill under resan och jag slipper köra från Malmö.

Osäker på hur van din son är på att vandra, och bära sin packning. Ett eller flera genrep på Skåneleden kan ju göra fjällvandringen mycket mer njutbar genom att man reder ut alla grejer som inte funkar innan fjällresan.

Jag är/varit ledare i friluftsfrämjandet för barn, och vandrat mycket med ungdomar/barn inte bara mina egna. Min erfarenhet säger att ta inte för stora genvägar på sonens utrustning, det är svårt att bära övernattningspackning i en undermålig ryggsäck den behöver passa osv. Men därmed behöver inte allt kosta skjortan. Om inte grejerna funkar skor/ryggsäck/sovsäck etc, så blir det svårt att få med dem ut igen är min erfarenhet tyvärr de blir avskräckta. Men jag misstänker att du har koll redan, då du vandrat själv mycket innan. Om inte garderoben är full med grejer, finns det mycket begagnat om man letar i tid.
Hoppas ni får en fin tur tillsammans.
 
Hej. Har för egen del tänkt gå tält vandring med fiske 5 dar 22e till 26e Juli. Så jag delar gärna min plan. Lös ett fiskekort för Långfjällets fvo, kan göras på STF Grövelsjön. Tänker mig Grötvallssjön först, turen kan kortas genom båt till Sylen i norra ändan Grövelsjön, och vandring tillbaka i Sverige, därefter Hävlingen och slutligen Fosksjöarna. Öringen finns i samtliga vatten och brukar inte vara svår att få att nappa. Fin fjäll känsla då alla vatten utom Hävlingen ligger ovanför skogsgränsen. Skippa Hävlingen längst bort om du har färre dar. Bra jobbat att få intresset vidare. Mina vuxna barn går fortsatt i fjällen efter att fått pröva på med föräldrar ett antal år. . Mvh Lars
Så var det ju det här med Norge.......
 
Man kan ta fina vandringar från Grövelsjön. Min personliga favorit är en dagstur uppför Städjan som tar cirka 3-4 timmar. Dramatiskt berg!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
stormfrog Tips på kortare vandring i Lappland med hund? Fjällvandring 5
m490c Tips på kortare vandring med 9 åring. Fjällvandring 7
patrikfo Kortare vandring Fjällvandring 1
MarieC Kortare vandring på Kungsleden? Fjällvandring 9
Norrdjup Kortare vandringar sökes Fjällvandring 0
Struensee Tips på kortare fjälltur önskas! Fjällvandring 2
Miss Yster Normal packningsvikt kortare tälttur i fjällen? Fjällvandring 16
uldall Tips på kortare fjälltur? Fjällvandring 4
4000mil.se Kortare vandringar längs Vildmarksvägen Fjällvandring 0
Smultronfagre Tips på kortare Islands-tur Fjällvandring 0
Elin75 Kortare turer runt nordligaste delen av Kungsleden? Fjällvandring 4
Tilert Tips på dagsturer eller kortare turer kring Boden Fjällvandring 5
MarieJ Kortare, lättillgänglig fjällvandring, helst inte Sylarna...? Fjällvandring 12
spiffa kortare hösttur från Göteborg Fjällvandring 1
tordenmalm Kortare del av Padjelanta Fjällvandring 10
Anarkaplupp Kortare turer kring Kebnekaise Fjällvandring 0
jecka Kortare vandringstur Fjällvandring 6
Totteman Vandring 2024 Fjällvandring 26
camoscio Vandring för seniorer Fjällvandring 4
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
hsp Sen vandring början av October Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Cuba Cola Vettigaste miniradion för vandring mm? Fjällvandring 3
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Lasse Be Vandring i Sösjäfjällen Fjällvandring 6
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Ljung_dalen Vandring från Storlien mot Norge Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
flindvl Vandring i andra halvan av september - hur snabbt blir det mörkt :) ? Fjällvandring 28
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
Vanni8 Vandring i Norge nära Göteborg Fjällvandring 2
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
Mellon Vandring Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 3
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
RasmusBL Unik vandring. Fjällvandring 21

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...