Vandring i andra halvan av september - hur snabbt blir det mörkt :) ?

Hej,

Vi är tva ganska erfarna vandrare som denna sommar för första gangen skall vandra andra september halvan, 20sep - 28/29 sep. Vi brukar vandra pa sommaren och da är det ju ljust dygnet runt, sa ofta har vi gatt pa till 20.00 / 20.30 innan vi tälter. Om jag läser tabellerna pa klart väder är det solnedgång typ 19.00 i slutet av september. Hur snabbt blir det mörkt och hur är känslan pa kvällen jämfört med sommaren :) ?

Vi har för varan planering antagit att vi far sluta vandra vid 19.00.

Tacksam för erfarenheter eller tips fran höst-vandrare.

Mvh
Filip
 
Beror ju på var i vårt avlånga land ni tänkt vandra?
Vi gjorde en vandring på Hardangervidda just den tiden för några år sedan, och då satte vi målet att det var dags att slå läger vid 18 (vid kl 20 var det helt mörkt).
 
Höstdagjämningen infaller ju då så du behöver egentligen bara veta longituden för att räkna ut det själv. Tänk också på sommartiden, Örebro och Östersund ligger kring 15° östlig längd och har sann soltid på vintern (normaltiden).
Stora delar av fjällkedjan i Sverige ligger i öster om Örebro och Östersund dvs solen lyser / går ned ca 30-60 minuter senare än 18 i svenska fjällkedjan än klockan 18 den tiden på året.

Det ljusnar ca en timme före soluppgången och mörknar en timme efter. Här exempel

Finns massor av siter som ger detaljer. Vädret betyder förstås mkt också.

Thure
 
Senast ändrad:
Du säger inget om hur tidigt du startar. Nu har jag inte vandrat så sent, i Alperna och Pyreneerna har det rört sig om slutet av augusti och en bit in i september (på stugvandring i Dolomiterna har jag vandrat senare, fram till mitten av september). Men då har jag gått upp när det fortfarande är mörkt. Jag kanske inte gick så långa etapper, men jag var angelägen att slå läger före, säg, 17, för att ge tältet en chans att torka.
 
Ja, om man vaknar upp på 06 tiden och börjar vandra vid 08 tiden så hinner man gå tillräckligt långt, tror jag. Det är andra saker än bristande dagsljus man får tänka efter, tex vädret kan vara vad som helst och vatten hittar man inte så lätt som på sommaren. Känslan på kvällen kan vara annorlunda då ljuset går bort. Här en morgon bild och en kvällsbild från andra halvan av september:
IMG_5981.JPG
IMG_8283.JPG
 
Det finns anledningar till att STF har stängt sina stugor vid den tiden.
Jag skulle välja att ej åka högre upp än Östersund ev Grövelsjön.
Tex så får ni ju bära med er panlampor och extra batterier,samt pga kylan 4-S tält ,ligg ,sovsäck och flera hundra gram extra mat per dag för att få energi till att hålla värmen ev även MF kök istf gaskök dvs flera kg extra per person.
 
Tack alla för era svar - riktigt uppskattat. Många av våra frågar kanske är inte är av så smart karaktär, men som sagt, även om vi är erfarna vandrare har vi aldrig vandrat senare än början/mitten av augusti, och da behöve man ju inte tänka pa nattt/dag... och vi har stor respekt för vädret in norrland, det har vi fatt uppleva flera ganger även under sommaren, bla en gång upp för Mårma 😊...

Vi har tänkt ga Katterat-Ritsem och har DNT nyckel sa tänkte försöka tajma kvällarna vid stugorna. Vi tänker att vi gar 20-22.5 km per dag, naturligtsvis beroende pa vädret. Under sommar vandring har vi kommit iväg 08/08.30 pa morgonen och gått ofta till 20.00, men vi tänker att vi får starta tidigare nu typ vid 07 eller så.

Vilka fina bilder – underbart morgonljus !

Sista frågan till Gruppen 😊 – är det ”normal” med snö redan i slutet av september eller är det ovanligt / bara vid tidig / kall vinter ?

Trevlig helg alla

Filip
 
Snö i september kan komma i hela månaden och hela fjällkedjan. Men det blir ju sällan en halvmeter med drivor av nysnö, mer blött, slask och liknande.
 
September är min favoritmånad, men jag föredrar de två första veckorna. Färgerna brukar kulminera runt den 10e, det är mindre folk, inga mygg, man slipper kokas i solvarma tält och mörkret har återkommit och med det, fantastiska stjärnhimlar och norrsken. Men det är en nyckfull tid, snön börjar som regel pudra topparna redan under första halvan av september och sedan övergår hösten successivt mer och mer mot höstvinter. Att det kommer större mängder snö är rätt ovanligt i september, men annars är det ganska höjdberoende. Man får dock vara beredd på snö men sällan som sagt några mängder. De senaste åren har det vad jag minns inte kommit några mängder förrän lite senare under hösten. Här en bild från 25 oktober 2020 då jag gjorde en helgtur vid Kvikkjokk, inga större mängder snö och vandringsbart upp till 7-800 meter. Under hösten får man dock vara beredd på lite av varje vädermässigt.

Oktober.jpeg
 
I mitten av 80-talet flera cm snö vid Tarfala i Juli/Aug mer än en månad senare är det knappast nu så snöskor skulle jag packa ner och MF kök och 1L liter fotogen per vecka för 2p till köket även om ni ska ha gaskök så MF på reserv,
OM ej kan koka varm mat och dryck blir det ej roligt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Totteman Vandring 2024 Fjällvandring 33
camoscio Vandring för seniorer Fjällvandring 4
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
hsp Sen vandring början av October Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Cuba Cola Vettigaste miniradion för vandring mm? Fjällvandring 3
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Lasse Be Vandring i Sösjäfjällen Fjällvandring 6
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Ljung_dalen Vandring från Storlien mot Norge Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
Vanni8 Vandring i Norge nära Göteborg Fjällvandring 2
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
Mellon Vandring Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 3
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
RasmusBL Unik vandring. Fjällvandring 21
croby Grönfjäll vandring Fjällvandring 0
sanoj89 Egen vandring i grövelsjön? Fjällvandring 14
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
flygare69 Kortare vandring i Dalafjällen Fjällvandring 6
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mr.H Karesuado-Treriksröset i Sverige -vandring (cykling) Fjällvandring 9
Mattipii Vandring med hund Fjällvandring 0
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Planera vandring och kartor Fjällvandring 34
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
gabriellundblad Vandring i stora sjöfallet och Kallaktjåkkå Fjällvandring 0
Liselh avsluta vandring i Ramundberget Fjällvandring 1
Christoffer S Regnkläder - Vattenpelare och vad man kan behöva tänka på Fjällvandring 13
wendelalovgren ABISKO - ABISKOJAURE - ABISKOJAURE - KÅRSAVAGGE - KÄRKEVAGGE - LÅKTAJÅKKA vandring 3 hela dagar Fjällvandring 3
Bekvämast Vandring väster/nv om Kutjaure Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.