Hur gör ni med vatten under fjällvandringen?

Hej igen...

Ännu en nybörjarfråga som ni säkert kan många bra lösningar på...
Hur gör ni egentligen med vattnet under era fjällvandringar? Jag inser att man kan dricka vattnet direkt ur vattendragen i området kring Vakkotavare - Keb - Nikkaloukta, men hur ofta stöter man på en bra vattenkälla under en dag? Är det så ofta att man inte behöver ta med sig flera flaskor i packningen för att bunkra upp inför de kommande timmarna eller räcker det med en 1,5 l flaska? Jag antar att om det endast räcker med en flaska att vattendragen är ganska frekvent förekommande...

Jag är lite oviss eftersom 7 liter vatten under en vandring i Malaysias djungler gick åt riktigt riktigt snabbt - sen var det kris... ;)

Tack för hjälpen!
 
Jag brukar ha med en festisflaska, den rymmer 6 dl. Den fyller jag nästan aldrig (bara vid toppbestigningar och passövergångar). I övrigt finns det mer vatten än du kan dricka.

mvh Christian
 
chralm; sa:
Jag brukar ha med en festisflaska, den rymmer 6 dl. Den fyller jag nästan aldrig (bara vid toppbestigningar och passövergångar). I övrigt finns det mer vatten än du kan dricka.

mvh Christian

... vilket jag INTE skulle rekommendera. Jag använder en liten flaska (Nalgene 0,5l) för det kontinuerliga drickandet + en flaska på 1-1,5l för längre passager (oftast tom annars). Visst finns det nästan alltid vatten men vid längre pass eller platåer skulle jag inte vilja vara utan möjligheten att ha en fylld stor flaska.

Dessutom tältar man ibland en bit från vattnet och då är det trevligt att ha tillgång till vatten på morgonen.

(Glöm inte att många "vattendrag" är så grunda att man inte kan fylla en 1,5l PET, en kåsa eller en Nalgene är ett måste för att "skopa upp" vattnet.)

/M
[Ändrat av granbom 2003-07-13 kl 22:23]
 
följsam camelback

varför inte ta efter camp malloy och ha en camelback i väskan.. tar ju mindre plats än alla petflaskor och den formar sig efter den andra packningen och så har man en slang ut för kontinuelig tillförsel av vätska..
 
Bära vatten behöver man inte alls i det område du anger (Vakkotavare-keb-Nikka). Det enda stället där det kan vara lite längre mellan bäckarna är över platån man kommer upp på efter stigningen från vägen vid Vakkotavare (om man går söderifrån, platån före nedstigningen blir de om man kommer norrifrån). Är man extremt törstig av sig kan man möjligen ta en halvliters PET-flaska men det rör sig ju bara om någon timmes vandring utan vatten.

Annars finns som nämndes tidigare här mer vatten än du kan dricka. En lättillgänglig kåsa gör mycket mer nytta än fulltankad vattenflaska.

Det är inte riktigt rättvisande att jämföra med Malaysia, där är ju klimatet, och därmed vattenbehovet, ett helt annat ...
 
Tack för alla svaren!

Är det så att ALLT strömmande vatten är drickbart eller finns det visst vatten man bör hålla sig borta ifrån? Brukar ni ta med er vattenrenare (just in case)? Känns som just det senare skulle vara lite "overkill"...

/ Adrien
 
Vattnet och flaskan.

Napoleon; sa:
hur ofta stöter man på en bra vattenkälla under en dag?

Oftare än du kommer att tycka om!! Jag tror det var gamle Linné som skrev att Lappland kunde vara själva paradiset om där inte skulle finnas för mycket av tre saker: mygg, stenar, vatten.
Han träffade huvudet på spiken, kan man väl säga.

Det finns verkligen få situationer där du inte har tillgång till rinnande vatten av bästa kvalitet inom några minuter, detta skulle kunna hända uppe på en högslätt eller liknande.

Undvik smältvatten av gammal snö och grumligt vatten. Allt annat går bra. Personligen skulle jag t.o.m. dricka Lapplandsfjällens stående vatten, solens hårda UV-strålning dödar det mesta som skulle kunna vara skadligt resp. tillåter inga kritiska bakteriekoncentrationer.
En enda gång har jag använt en silverjontablett, det var när omständigheterna tvingade mig att dricka vatten ur en liten pöl med färsk renbajs i.

Angående flaska: Som de andra redan skrivit är det bra med 0.5 till 1 liter, mer behövs inte.

En till tanke om att ha en flaska med sig: I en iskall frostnatt eller under ett rejält skyfall kan det vara riktigt bra att inte behöva lämna sovsäcken/tältet för att kissa. Med en smula övning och koncentration kan man kissa liggande utan att förorena sovsäcken.

/Georg
 
Vattenrenare känns verkligen som overkill. Det rinnande vatten som jag skulle passa mig för är vatten som kommer från någon glaciär eftersom döda djur eller liknande kan ha förstört vattnet. Detta vatten vare sig ser trevligt ut eller smakar gott eftersom det innehåller sediment.
 
Napoleon; sa:
Hej igen...

Ännu en nybörjarfråga som ni säkert kan många bra lösningar på...
Hur gör ni egentligen med vattnet under era fjällvandringar? Jag inser att man kan dricka vattnet direkt ur vattendragen i området kring Vakkotavare - Keb - Nikkaloukta, men hur ofta stöter man på en bra vattenkälla under en dag? Är det så ofta att man inte behöver ta med sig flera flaskor i packningen för att bunkra upp inför de kommande timmarna eller räcker det med en 1,5 l flaska? Jag antar att om det endast räcker med en flaska att vattendragen är ganska frekvent förekommande...

Tack för hjälpen!

Bära mer än en liter vatten kan du behöva i Dolomiterna eller på Korsika. I de fjäll jag bevandrat, mest Sydnorge, har tillgången
på vatten varit god; det kan väl bli aningen knappt
under en hög och lång övergång, sådana som det finns
i ex.vis Breheimen. Men även där kan man förundras över
att hitta friskt flödande vatten upp till 1500 meters höjd,
dock inte att LITA på.

Jag har en enliters Sigg som hänger i en metallögla
FRAMtill på säcken. Jag ställer verkligen inte ifrån
mig packningen för att dricka och vattnets tyngd
känns mycket
mindre fram än på ryggen. Inför en lång övergång fyller
jag den med en liter vatten. Annars räcker det ofta med
en halvliter. Sen fyller jag den förstås med en liter
vatten på kvällen, vilket är ungefär vad som går åt
till morgonens matlagning, så volymen är inget att
snåla på.

Som andra påpekat, reningstabletter är trams och
de som är lättast att få tag i smakar bläh. Se upp
med döda eller betande djur och slammigt vatten
lär du nog undvika utan förmaning.

Någon säger att man ibland tältar långt
från vatten och jag undrar bara: varför det?

il C.
 
pehac@mai.liu.se; sa:
Någon säger att man ibland tältar långt
från vatten och jag undrar bara: varför det?

På grund av väder och vind? Eller på grund av att mygg trivs bättre i närheten av vatten (där de kan hitta pölar att lägga sina ägg)?

Sen undrar jag hur alla ni som drickar vattnet rakt av kan veta vad som finns uppströms? Vad säger att det inte sitter nån magsjuk vandrare där i bäcken och tvättar sig efter ett kladdigt toalettbesök? Jag har druckit fjällbäcksvatten som smakade tvål (antagligen på grund av att nån tvättade sig i vattnet uppströms), och bakterier smakar inte så det vet man ju inte hur mycket sådana man får i sig.

Men ursprungsfrågan nu gällde ju huruvida man behövde bära vatten, huruvida vattnet behöver renas finns det andra trådar om.
 
rent vatten

brukar bara ha en o,5lit flaska med mig det brukar räcka. men förra året när det väldigt varmt och torrt då var det långt mellan vattenhålen ibland. hade då med mig en extra playpus vatten flaska/påse på 1 lit för del med den är att den tar nästan ingen plats när den är tom.. lycka till på vandringen.mvh mats
 
nermander; sa:
pehac@mai.liu.se; sa:
Någon säger att man ibland tältar långt
från vatten och jag undrar bara: varför det?

På grund av väder och vind? Eller på grund av att mygg trivs bättre i närheten av vatten (där de kan hitta pölar att lägga sina ägg)?

Men ursprungsfrågan nu gällde ju huruvida man behövde bära vatten, huruvida vattnet behöver renas finns det andra trådar om.

Det skulle kännas som ett nederlag, på gränsen till sammanbrott,
att behöva tälta långt från vatten.
En förlust av själva meningen. Jag har hittills sluppit.

I Alperna nyss hade man utlovat vatten och läger på en viss plats.
Vattnet fanns i form av en stenig bäckpå en brant sluttning; men
där marken planade ut gick vattnet under jorden. Första
tänkbara läger var kanske 500 meter från den källan.
Jag ryckte på axlarna och gick vidare. Jag hade gått sju och en
halv timme och kunnde lika gärna gå en och en halv timme till.
Lägret jag fann var visserligen på 18-1900 möh,
men det var sagolikt fint.

Riktigt
vad väder och vind har med saken att göra, för
vädret står väl isåfall mellan lägret och källan också?
Eller jag kanske har missuppfattat vad du menar.

il C.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jeremiah Johnson Sånt här gör mig skogstokig Fjällvandring 21
Sverker G Överraskad av regn, hur gör man/ni/jag då? Fjällvandring 32
CarinaR Hund - hur gör ni, tält eller stuga...? Fjällvandring 9
camlun Vad är det och vad gör den här? Fjällvandring 2
Patriksg Hur gör ni? Fjällvandring 16
Joakim Ambrosson Saknar fjällen.. gör inte ni? Fjällvandring 25
nidob49 Det är det här som gör det så svårt. Fjällvandring 5
sachsaren Kondensvatten i tält, vad gör ni? Fjällvandring 21
coraxos T-röd plus vatten, proportioner? Fjällvandring 9
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
tholedo Sarek Juli 2020 - Vatten & Snö problem? Fjällvandring 3
Stormyglarn Koka Vatten/laga mat utan gasol/spritkök Fjällvandring 14
tommystrom Vatten i Rondane Fjällvandring 3
fem Snö/vatten läge Tjäktja vs Stuor Reaiddavaggi Fjällvandring 1
Karolina P Städjan & Nipfjället - vatten och tältplats? Fjällvandring 20
stelar Premiärtur i Sarek undrar om vatten/snöläge Fjällvandring 3
coolmarcus Vattentransport vid vandring? Utan vatten i flera dagar. Fjällvandring 22
fridaeus Vatten och snö Abisko Nikkaluokta Fjällvandring 14
Larsss Vatten i jokkarna och myggläget - i Sarek Fjällvandring 7
emailkia Hur mycket vatten för en vandringsdag? Fjällvandring 5
xtrem Drickbart vatten? Fjällvandring 3
jiana Vatten i norra Sarek Fjällvandring 1
Ch16 Vatten/näring tillgång? Fjällvandring 0
nonsense En skofråga...behöver man vada över vatten mellan... Fjällvandring 16
claesf Abisko - Mårma - Unna Räita -Tarfala: snö och vatten Fjällvandring 3
avslut1008 Lite vatten! Fjällvandring 0
Strykarräven Vatten i Abiskofjällen i år? Fjällvandring 9
claesf Snö, vatten och broar i Sarek? Fjällvandring 17
Sanna81 vatten och mat ammarnäs-hemavan Fjällvandring 7
alven Vatten mängd kring Sylarna Fjällvandring 4
Charlotte_LL Rapport snö och vatten Sarek Fjällvandring 5
0101 Drickbart vatten i Scottland ? Fjällvandring 4
Gunnel78 Vatten och mygg i Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 1
majjen Vatten på topptur? Fjällvandring 10
Jonas.O Drickbart vatten Jotunheimen? Fjällvandring 3
Nettan A Vatten/snö i Saltoluokta? Fjällvandring 0
mdlist Läget (vatten, mygg) i östra Sarek/Stora Sjöfallet? Fjällvandring 0
migael Vägen till Nikkaluokta stängd pga högt vatten! Fjällvandring 0
gunnar.ohman Sarek, aktuellt vatten- och myggläge? Fjällvandring 6
avslut1008 Vatten och broar Fjällvandring 2
Jonas_K4_9596 Fråga t."Sarek-Proffs" vid mycket vatten i Rapadalen? Fjällvandring 5
Mats-vbg Vatten Fjällvandring 4
camillabacher Vatten i Kaffedalen / Kebnekaise Fjällvandring 8
andrevs Newbeefråga: Vatten längs kungsleden. Fjällvandring 5
Reloaded Vatten filter? Fjällvandring 5
il C snö och vatten Fjällvandring 7
Mike C Vatten i fjällen? Fjällvandring 15
unna Vatten i kängorna Fjällvandring 17
kicko drickbart vatten? Fjällvandring 13
pjurka Rena vatten? Fjällvandring 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.