Bo i fjäll under ca 1 månads tid?

Tjenare, har haft tankar om att rymma till fjällen ett bra tag då naturen är det bästa jag vet och vill verkligen uppleva känslan och lugnet bland bergen osv. Jag går i skola nu så vill sticka på sommarlovet vilket är snart. Jag säger inte att jag ska göra det utan planerar och funderar på ifall det är möjligt, så förstör inte mina drömmar. :( Det jag funderar på mest är vad man ska leva på under den tid jag är borta och är det farligt att tälta när det åskar? Och även allt man måste släpa med sig.

Jag har flugspö osv så jag kan fånga fisk men det är ju inte alltid man gör det som sagt. Vill även inte vara för långt ifrån människor då jag är i dom unga tonåren xD

Som sagt, behöver lite råd ifall man ska leva i tält ca 1 månad. Var ej negativ!
 
Hej! Låter som trevliga planer. Brukar bära på proviant för 2 veckor. Men jag köper gärna mat vid någon stuga för omväxlings skull. Så du fåt vell se hur mycket du orkar bära med dig och sedan planera för att proviantera någonstans. Andra skickar proviant med bussgods till en fjällstationdär de sedan hämtar varorna. De har då kontaktat fjällstationen först. Skriv gärna mer om dina planer så är det lättare att ge specifika råd.
 
Tjenare, har haft tankar om att rymma till fjällen ett bra tag då naturen är det bästa jag vet och vill verkligen uppleva känslan och lugnet bland bergen osv. Jag går i skola nu så vill sticka på sommarlovet vilket är snart. Jag säger inte att jag ska göra det utan planerar och funderar på ifall det är möjligt, så förstör inte mina drömmar. :( Det jag funderar på mest är vad man ska leva på under den tid jag är borta och är det farligt att tälta när det åskar? Och även allt man måste släpa med sig.

Jag har flugspö osv så jag kan fånga fisk men det är ju inte alltid man gör det som sagt. Vill även inte vara för långt ifrån människor då jag är i dom unga tonåren xD

Som sagt, behöver lite råd ifall man ska leva i tält ca 1 månad. Var ej negativ!

Hej!

Låter som ett härligt upplägg! Men gör det inte till ett självändamål att vara ute si och så länge. Om du känner dig nöjd med tillvaron fixar du det säkert, men om det känns som att det får räcka efter två veckor så är det ingen prestigeförlust att åka hem. Då har du ändå gjort nåt som väldigt många tonåringar inte skulle fixa.

Om du lyckas hålla dig torr, varm och mätt så har du en bra utgångspunkt för att ha en njutbar tid i naturen. En plan A, B och C är inte fel, dvs att du tänker efter före hur du ska agera i olika situationer.

Åskan behöver du nog inte bekymra dig för om du inte tältar på högsta toppen, under högsta trädet eller mitt ute på en stor öppen plats. Tälta där blixten kan slå ner i nåt annat än just ditt tält.

Ta med nåt att läsa och nåt att skriva på. Alltid roligt att kunna gå tillbaka till dagboksanteckningar när dagarna annars tenderar att flyta samman i minnet. Kul också att ha med en fågelguide och kikare.

Lägg gärna upp en rapport här på utsidan när du är klar med ditt äventyr.

/ Filiokus
 
Jag tycker att du skall sats på en övergiven buss i stället för ett tält. Det finns ju hundratals övergivna bussar långt ut i fjällen, bara att välja och vraka
 
Jag tycker att du skall sats på en övergiven buss i stället för ett tält. Det finns ju hundratals övergivna bussar långt ut i fjällen, bara att välja och vraka

Om jag hade råkat publicera en tanke som denna hade jag ångrat mig och raderat den fortare än kvickt. Det var ju sådant han bad om att inte få.
 
Som sagt, behöver lite råd ifall man ska leva i tält ca 1 månad.

Det finns många råd man kan ge, här kommer i varje fall några.

Filip skriver ett bra råd som jag håller med om: Var flexibel med tiden. Om du känner att du är nöjd efter 1 eller 2 veckor så har det varit mycket bra ändå. Det är oftast klokt att börja i liten skala och ge sig själv chansen att träna och pröva sig fram. Du är ung så du kommer ha många år på dig att förverkliga de stora drömmarna i framtiden.

Välj ut någon led med stugor även om du planerar att bo i tält. I stugorna finns folk att prata med, få råd av och kunna lämna meddelande till. Ta reda på vilka stugor som säljer mat. Om du funderar på lappländska fjäll är Padjelantaleden en bra led med massor av fjällkänsla och möjlighet till fiske. Det finns forumtrådar här på Utsidan om den. Men det finns många andra fina fjällområden också, t ex i Jämtland.

Eftersom du är ny i fjällen så fundera på om det finns någon som skulle vilja följa med dig. Eller att du följer med någon, åtminstone en bit på vägen?

När det gäller friluftsteknik så bör du skaffa eller låna böcker om detta, det lär man sig mycket på. Utsidans forum innehåller också många trådar med tips.
Och så naturligtvis: Träna friluftsliv hemma. Men det har du säkert räknat ut själv! ;-)

Med önskan om många fina upplevelser i naturen,
Hans
 

avslutad210712

Gäst
Min längsta vandring (än så länge...) var 27 dagar och då skickade jag hälften av maten med bussgods till Ritsem och plockade upp den under vandringen. Att bära med sig mat för en hel månad blir tungt så antingen skickar du mat någonstans där du kan plocka upp den eller så får du se till att du kan besöka någon fjällstuga eller mataffär så du kan fylla på eftersom. Att förlita sig på fiske skulle jag inte rekommendera. Sen bör du se till att du har med dig tvättmedel så du kan tvätta kläderna för en månad med ett eller två ombyten kanske inte är optimalt. Böcker eller liknande är bra att ha om/när det regnar. Att bara ligga ensam i tältet utan något att göra är inte speciellt skoj.
 
Hej Gefwo, detta låter som en härlig dröm, och den är helt klart möjlig att utföra utan stora problem.
Några saker att fundera på: Vill du vara nära människor, ha ett basläger inom ett par tre timmars tur från ett samhälle, så kan du gå dagsturer därifrån, när du upplever att du sett allt du vill i närheten av det lägret, gå till en annan plats fortsatt nära samhället, men i en annan riktning så har du nya dagsturer att göra runt det nya baslägret.

Du kan då också ta turer in till samhället och fylla på matförråden när det behövs, du har då stora möjligheter att få variation i kosten, något som kan vara lite av en utmaning om man prövar att hålla ner vikten på maten maximalt. Om fisket är lyckat blir det bara fler dagar till nästa tur in till byn, om det går trögt är det bara att ta turen in och köpa mer mat. :)

Tänk på att om du bor över tid i ett basläger, fråga markägaren om lov, alternativt flytta lägret någon km åtminstone varannan dag.

Som redan sagts, sätt tiden du ska vara ute som maxtid, om du känner för att gå hem tidigare, så gör det. Du gör detta för att njuta och få en koppling till naturen, det handlar inte om att prestera något.

Lycka till!!!! Ut och njut..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
elinalicia En kortis i norska fjäll? Fjällvandring 2
Ramuu Ligger något fjäll 5-7 timmar från Göteborg? Fjällvandring 6
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
Ralphandersson Vandra i sydliga fjäll på höstlovet, och gärna fiska också Fjällvandring 3
Anders53 Färdväg mellan Kvikkjokk och Saltoloukta? Fjällvandring 5
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
backeby Namn på svenska fjäll. Vad betyder terminologin? Fjällvandring 16
storerik Vad är detta för fjäll? Fjällvandring 1
vandrafjäll Två-personer-sitter-fast-på-fjäll Fjällvandring 2
coffeefolder Solovandring 7-10 dagar i fjäll slutet av Juni/början av juli Fjällvandring 16
arvidl Tips på barnvänligt fjäll i Västerbotten Fjällvandring 4
Helena P Tälta på Kunsleden, Abisko-Kebnekaise Fjällvandring 9
mattiasevolv Norska vs Svenska fjäll Fjällvandring 23
Fjällvinden Berg eller fjäll ??? Fjällvandring 7
ancaja tips på info om flerdagarstur i fjäll/fjord-Norge Fjällvandring 6
Roxendal 5-6 dagar i Norska fjäll Fjällvandring 7
olatal Vandring tre dagar fjäll nära Hälsingland Fjällvandring 1
LassePappa bästa skaljacka för fjäll o skog Fjällvandring 37
venilute idre fjäll Fjällvandring 2
TruckerLeffe vilka fjäll tar man sig lättast till från stockholm? Fjällvandring 6
Elvah Fjäll i skåne? Fjällvandring 11
niklaz Närmaste fjäll i Norge från Stockholm (med bil) Fjällvandring 7
bergtagen.skogstok Vilka fjäll är detta? Fjällvandring 3
camoscio inga fjäll iår? Fjällvandring 11
szvinto Folktomma fjäll Fjällvandring 15
idahelleberg Tipsa mig om fjäll! Fjällvandring 11
otterhall tur på Dovre fjäll - Norge Fjällvandring 0
niklaz Fjäll eller fjällkänsla närmast Stockholm för helgturer? Fjällvandring 4
vandrarmedhund Klövja med hund i fjäll Fjällvandring 15
Virrhönan "Den tyske fjäll-uteliggaren" Klaus Fjällvandring 20
tassemark Sveriges högsta orösade fjäll - förslag? Fjällvandring 18
hannulan Vad är ett fjäll? Fjällvandring 25
jonny69 fjäll nära gbg Fjällvandring 17
henrik.sandstrom Vägförbindelser upp på fjäll? Fjällvandring 24
Herr Nilsson Stockholms närmaste fjäll? Fjällvandring 11
fafner Skogs/fjäll-vandring med hund? Fjällvandring 0
majjen Okända fjäll Fjällvandring 9
tassemark Fjäll-litteratur att "drömma" till Fjällvandring 21
Sofie_W Tips på fjäll för nybörjare? Fjällvandring 6
Mezzner Trevlig websida om svenska fjäll Fjällvandring 0
niclasehn Fjäll och vildmarksutbildning? Fjällvandring 3
niben Att byta från Fjällvandring till bara Fjäll? Fjällvandring 7
mariaa Ensamvandring i svenska fjäll Fjällvandring 17
oeriksson Fjäll-läget i september Fjällvandring 6
istjej Sugen för fjäll helg 9/10 augusti Fjällvandring 0
björner Kulle, berg eller fjäll? Fjällvandring 22
il C web-kameror i norska fjäll Fjällvandring 4
När man vandrar i fjäll ska man vara lätt packad... Fjällvandring 69
BAX Definiera "fjäll". Fjällvandring 16

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...