Berg under trädgränsen!

Kalfjäll i all ära, men det finns ju också berg inom landets gränser UNDER trädgränsen som är fina! Har ni några absoluta favoriter? Några underskattade doldisar?

Jag älskar att utforska terräng, både in real life och från skrivbordsstolen. Utforskar ofta terräng på Google Earth, och då främst inom hemlandets gränser. Det är ett oerhört nyttigt verktyg inför olika typer av expeditioner, både när och fjärran.

Jag har under flera år varit på jakt efter fina och relativt mäktiga berg under trädgränsen. Tycker de får allt för lite uppmärksamhet i skuggan av fjällvärlden.

För att ta ett exempel så är tex Ögelhättan i norra Jämtland ett sådant berg i min mening. Det är "bara" 609 meter högt men ändå en mäktig syn (eftersom det till stor del består av klippor liknar det ett kalfjäll, men så är ju inte fallet i egentlig mening) då det brant höjer sig drygt 320 meter över Svaningssjön.

Ett annat exempel är Vättaberget i Ragunda som är ca 445 m högt och höjer sig omkring 320 meter över Indalsälven.

Finns förövrigt gott om fina och relativt stora berg längs nästan hela Indalsälven. Den största nivåskillnad jag lyckats uppmäta längs Indalsälven är den vid Jerikoberget. Här höjer sig höjdens högsta topp (som är 459 m.ö.h) 436 meter över Indalsälvens yta (23 m.ö.h). Man ser dock inte direkt denna mäktiga nivåskillnad på samma sätt som med tidigare nämnda exempel, dels eftersom bergets högsta punkt flackar ut en del, och dels för att hela älvdalen är en mäktig syn i sin helhet.

Söderut i landet hittar vi höjderna runt Vättern. Kramboberget (tror jag det heter) tex är 351 meter högt och höjer sig således 262 meter över Vätterns yta. Finns överhuvudtaget gott om relativt höga berg längs Vätterns östra strand.

Sen har vi ju Klarälvens dalgång där bergen ofta reser sig gott över 400 meter från älvens yta.

Nåväl. Har ni andra några speciella smultronberg?

/B.S
 
Det är inte högt, nästan som ett trappsteg om man jämför med de berg du pratar på, men jag tycker att det ser ganska pampigt ut där Hunneberg och Halleberg står mitt på slätten. Speciellt tycker jag Halleberg ser mäktigt ut om man står så man ser både berg och vatten, eller om man står på Tore mosse och blickar mot Halleberg där dess brant går ut i Vänern..

Mvh // Johannes
 
Det finns många intressanta berg i Hälsingland. Järvsöklacken (390 möh) är en mycket känd och karakteristisk profil. Långberget i Flästa (394 möh) är imponerande högt och brant, och jag cyklade flera mil i somras med syftet att bestiga detta berg, vilket resulterade i ett fint minne. Numera så huserar berget flera vindkraftverk, som reser sig ännu högre än själva toppen. Många fler berg än de nämnda omger Ljusnans djupt nedskurna dalgång, och bjuder på höjdskillnader som inte sällan når över 400 meter i Järvsötrakten. Dessa berg har ofta branta klippväggar vilka påminner om sceneriet i Höga Kusten.
Ett annat mäktigt berg finns i Norrbotten, och detta är Vitberget, som är högst i sitt landskap. Det reser sig mer än 500 meter över sin sydliga fot, och kan följaktligen utmana våra lägre fjäll i mäktighet, trots att det ej når ovan skogsgränsen.
Längre söderut finns det andra geologiskt intressanta berg, som Halleberg och Hunneberg, samt Omberg; dessa platåberg är som bastioner kantade av lodräta klippväggar, vilka ger ett intressant intryck i det annars så bergkulliga landskapet.
I Dalarna finns det också höga berg av denna karaktär. Gesundaberget reser sig 350 meter ovanför Siljan.

Finns det förresten höjdkurvor till Google Earth? Det verkar bara finnas till Google Maps.
 
Senast ändrad:
Det finns många intressanta berg i Hälsingland. Järvsöklacken (390 möh) är en mycket känd och karakteristisk profil. Långberget i Flästa (394 möh) är imponerande högt och brant, och jag cyklade flera mil i somras med syftet att bestiga detta berg, vilket resulterade i ett fint minne. Numera så huserar berget flera vindkraftverk, som reser sig ännu högre än själva toppen. Många fler berg än de nämnda omger Ljusnans djupt nedskurna dalgång, och bjuder på höjdskillnader som inte sällan når över 400 meter i Järvsötrakten. Dessa berg har ofta branta klippväggar vilka påminner om sceneriet i Höga Kusten.
Ett annat mäktigt berg finns i Norrbotten, och detta är Vitberget, som är högst i sitt landskap. Det reser sig mer än 500 meter över sin sydliga fot, och kan följaktligen utmana våra lägre fjäll i mäktighet, trots att det ej når ovan skogsgränsen.
Längre söderut finns det andra geologiskt intressanta berg, som Halleberg och Hunneberg, samt Omberg; dessa platåberg är som bastioner kantade av lodräta klippväggar, vilka ger ett intressant intryck i det annars så bergkulliga landskapet.
I Dalarna finns det också höga berg av denna karaktär. Gesundaberget reser sig 350 meter ovanför Siljan.

Finns det förresten höjdkurvor till Google Earth? Det verkar bara finnas till Google Maps.

Tack för denna intressanta information. Ljusnans dalgång är högintressant, likaså bergen runt Siljan. Långberget i Flästa ska jag titta närmare på tex. Intressant också att du nämner Vitberget. Upptäckte det för en tid sedan på Google Earth och har sedan dess inte lyckats hitta något annat berg under trädgränsen som bjuder på en större nivåskillnad från dal till topp. Vet du om det finns något skogsbeklätt berg som klår detta i Sverige? Har letat mycket men inte hittat.

Google Earth har inte höjdkurvor, men ett välutvecklat 3D-system som gör att man kan se terrängens former om man lutar bilden. På det sättet har jag hittat massor med intressant terräng som är omöjliga att upptäcka på vanliga översiktskartor. Dessutom får man terrängens höjd över havet i en informationsremsa längst ned i fönstret.

Har dock hittat ett "skin" med Sveriges fjällkartor som passar perfekt in i Google Earth. Oerhört användbart.
 
Tack för denna intressanta information. Ljusnans dalgång är högintressant, likaså bergen runt Siljan. Långberget i Flästa ska jag titta närmare på tex. Intressant också att du nämner Vitberget. Upptäckte det för en tid sedan på Google Earth och har sedan dess inte lyckats hitta något annat berg under trädgränsen som bjuder på en större nivåskillnad från dal till topp. Vet du om det finns något skogsbeklätt berg som klår detta i Sverige? Har letat mycket men inte hittat.

Google Earth har inte höjdkurvor, men ett välutvecklat 3D-system som gör att man kan se terrängens former om man lutar bilden. På det sättet har jag hittat massor med intressant terräng som är omöjliga att upptäcka på vanliga översiktskartor. Dessutom får man terrängens höjd över havet i en informationsremsa längst ned i fönstret.

Har dock hittat ett "skin" med Sveriges fjällkartor som passar perfekt in i Google Earth. Oerhört användbart.

Långberget är nog det närmsta berget som är så högt, när jag bor hos mina föräldrar (Höleklack på 351 möh är också högt). Dess branta profil har gäckat mig sedan förrförra året, så det blev en cykeltur i augusti.

Vitberget är nog ett av de mäktigaste bergen i detta avseende. Vid Klarälven ser det dock ut att finnas berg med uppemot 500 meters höjdskillnad. Ett berg ser ut att resa sig från 200 till 700 meter nära Granberget.
Sedan finns Ananasse på 620 möh, nära Harsprånget söder om Porjus. Höjdskillnaden är uppemot 460 meter relativt Stora Luleälvens uppdämning söderut, och hade varit ännu större utan dammen.

Ja, detta "skin" har jag också funnit sedan ganska långt tillbaka, vilket har hjälpt mig när jag inte haft min uppsättning fjällkartor till hands.

Sedan så är länskartorna bra att ha, även om användarvändligheten inte är lika bra som i GE eller GM.
 
Höjdskillnaden mellan Barbergets topp, strax öster om Sysslebäck i Värmland och Klarälven är ca 444 meter på en sträcka av ungefär 2 km. Något värre är Mellersta Knallen ovanför Strängsforsen där skillnaden mellan älven och toppen är 461 meter på ca 2 km sträcka.

Större skillnad hittar inte jag i Värmland.
 
Höjdskillnaden mellan Barbergets topp, strax öster om Sysslebäck i Värmland och Klarälven är ca 444 meter på en sträcka av ungefär 2 km. Något värre är Mellersta Knallen ovanför Strängsforsen där skillnaden mellan älven och toppen är 461 meter på ca 2 km sträcka.

Större skillnad hittar inte jag i Värmland.

Intressant. Räknade höjdkurvor på Mellersta Knallen och fick den till 680 m.ö.h. Därmed, om jag räknat rätt, höjer den sig 480 meter över dalgången (som torde ligga på mellan 195-200 m.ö.h vid det området). Beror lite på vilken riktning man mäter mot, eftersom dalgången blir högre ju längre norrut man kommer, men jag tänker mig sänkan precis vid Båtstadberg.
 
Bergen kring Österdalälven i nordvästra Dalarna ser ut att ge stora höjdskillnader, särskilt om man skulle ha tagit bort den 100 meter höga dammen. Ett annat högt berg i Hälsingland är Hasselaberget (nästan 500 möh), som ger en höjdskillnad på uppemot 400 meter. Största fallhöjden som fås i dess skidbackar är 310 meter enligt deras hemsida.
Jag tycker inte att det verkar finnas något mer imponerande, men möjligtvis kan man finna något som bräcker detta i förfjällen.
 
Bergen kring Österdalälven i nordvästra Dalarna ser ut att ge stora höjdskillnader, särskilt om man skulle ha tagit bort den 100 meter höga dammen. Ett annat högt berg i Hälsingland är Hasselaberget (nästan 500 möh), som ger en höjdskillnad på uppemot 400 meter. Största fallhöjden som fås i dess skidbackar är 310 meter enligt deras hemsida.
Jag tycker inte att det verkar finnas något mer imponerande, men möjligtvis kan man finna något som bräcker detta i förfjällen.

Österdalälven är ett intressant område ur nivåskillnadsperspektiv. Många berg runt dalen höjer sig mer än 300 meter över älvens yta. Precis vid Trängslet och dammen där finns ett berg som heter Borgberget och är 698 meter högt. Dalen nedanför dammen ligger så lågt som 298 m.ö.h (om man skall tro Google Earth, som dock kan fela något ibland) vilket ger en nivåskillnad på exakt 400 meter.

Hasselaberget skall jag ta en extra titt på. Hälsingland är ett mycket intressant landskap ur topografiskt perspektiv. Mycket kuperad terräng. Bor du i de trakterna?
 
Det ligger förresten en gård precis vid Borgberget som heter "Borgen" enligt lantmäteriets karta (terrängkartan på lantmateriet.se). Ser ut som att den gården har ett spännande läge, runt 620 meter över havet och sydvästsluttning. Skulle kunna vara en vidunderlig utsikt därifrån. Svårt att säga om träden skymmer eller om gården har öppet läge åt nåt vädersträck. När man tittar på gråden i Google Earth ser det ut som att det finns en 5-6 byggnader på den (lantmäteriet har bara satt ut en hussymbol). Nån som vet nåt om den?
 
Det finns dock en möjlighet till, kanske. Man kan betrakta AITIK:s dagbrott utanför Gällivare, som kanske når 350 meter ned i marken, och dess topp ligger cirka 300 möh. Runtomkring finns det några berg, Dundret på 820 möh är dock för långt borta (och det berget har dessutom många höjdmeter kalfjäll), men några få kilometer söderut finns det lite kullig terräng som når 500-metersnivån. Men detta är väl lite svårt att bedöma, man kan nog inte se dagbrottets botten från dessa berg.
 
Österdalälven är ett intressant område ur nivåskillnadsperspektiv. Många berg runt dalen höjer sig mer än 300 meter över älvens yta. Precis vid Trängslet och dammen där finns ett berg som heter Borgberget och är 698 meter högt. Dalen nedanför dammen ligger så lågt som 298 m.ö.h (om man skall tro Google Earth, som dock kan fela något ibland) vilket ger en nivåskillnad på exakt 400 meter.

Hasselaberget skall jag ta en extra titt på. Hälsingland är ett mycket intressant landskap ur topografiskt perspektiv. Mycket kuperad terräng. Bor du i de trakterna?

Jag studerar numera i Linköping, men jag har alltid bott i Hälsingland.
GE brukar oftast underdriva höjdskillnader (ett undantag är dock Ruopsoktjåhkkå i Ähpármassivet, som enligt GE når 1991 m istället för det korrekta 1914 m). Detta är troligtvis för att det är för dålig upplösning på de höjddata som Google har lagt ut, vilket tenderar att jämna ut främst spetsiga berg (Helags lodräta östvägg är ett bra exempel).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
veni Hjälp, vilka berg ser man? Fjällvandring 3
bombuspolaris Kända berg eller vy? Fjällvandring 4
linusand Hur många nordiska berg har du bestigit? Fjällvandring 3
andybenzo tips på berg att bestiga i fjällen. Fjällvandring 4
Fjällvinden Berg eller fjäll ??? Fjällvandring 7
tomhylsan Berg i VW annons? Fjällvandring 6
bergtagen.skogstok Ny detektivtråd: Vilket berg är detta? Fjällvandring 5
bergtagen.skogstok Vilket berg är det här? Fjällvandring 14
rockåtta Föredrag med Jack Berg Fjällvandring 0
Ayreon repfria berg Fjällvandring 4
donga Berg över 2000 meter i Sverige? Fjällvandring 3
fredric_verklig.se Norges högsta berg - Fjällvandring i Norge? Fjällvandring 15
björner Kulle, berg eller fjäll? Fjällvandring 22
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2
nickegrahn Fulufjället fyra dygn under barmarkssäsongen Fjällvandring 4
bastrummis GPS tracking på Fjället under lång tid - Hur? Fjällvandring 17
thureb Östra leden upp och ned under 2 timmar Fjällvandring 2
MikaelHassel Tälta under det mörka halvåret?? Fjällvandring 18
Gefwo Bo i fjäll under ca 1 månads tid? Fjällvandring 47
Hannes Lindgren Sett björn under fjällvandring? Fjällvandring 26
musse592 Kebnekaise under vintern Fjällvandring 12
_DanneW Öm under fötterna -tips önskas Fjällvandring 11
love.nilsson3 sova under barhimmel på vintern Fjällvandring 27
fjallenv34 Problem under vandring Fjällvandring 8
Gunnar81 Vandringsskildring Abisko - Nikkaluokta under vecka 26, 2012 Fjällvandring 0
gegga moya Kebnekaises västra led under vintern? Fjällvandring 13
Sigi sösjöfjällen under vintern Fjällvandring 3
Mandalay Vilka fjälltoppar under vecka 37? Fjällvandring 3
szvinto Jotunheimen under kristi himmelsfärdshelgen Fjällvandring 4
Fbr Kebnekaise under Fjällräven classic Fjällvandring 2
filip_alderin.se Kebnekaise under Midsommarveckan Fjällvandring 6
Robwah-9 Vandring under Fjällräven Classic Fjällvandring 8
landonia Någon som har tips på tur i svensk-norska fjällen under juli månad 2010? Fjällvandring 6
MangeK Toppar som nås under en dagstur Fjällvandring 17
Dannepihls Snasahögarna under höstlovet Fjällvandring 10
mnen Djurupplevelse under vandring Fjällvandring 12
elisabeth12344 Vågar jag vandra under Älgjakten? Fjällvandring 136
greendanger Vilken utrustning använder du under sommaren? Fjällvandring 56
Toop Ont under yttre fotknöl Fjällvandring 4
Corax Fyra försvunna under fjälltur Fjällvandring 3
mellgren Tur i Fulufjället under påsk Fjällvandring 0
Gasten Aktiviteter under v. 9! Fjällvandring 0
Napoleon Vandring under v.44? Fjällvandring 11
erila107 Slog lågor under brännaren Fjällvandring 25
virror Akka under nyår? Fjällvandring 3
nils73 sluta snusa/röka under fjällvandringen Fjällvandring 27
Napoleon Hur gör ni med vatten under fjällvandringen? Fjällvandring 19
hansthomas Arbetspuls under fjällvandring? Fjällvandring 19
Olaa Att sova under bar himmel Fjällvandring 8
plp Ljust/mörkt under dygnet i Sarek i agusti? Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.