sova under barhimmel på vintern

Hej jag och några kompisar tänkte om någon vecka sova under barhimmel och då undrar jag vad man ska ha med sig och hur vi ska hålla oss varma? MVH Love
 
Om du behöver fråga så lyder mitt råd:
Sov inne, betydligt mindre risk att frysa ihjäl då.



Sent from my fucking telephone using Tapatalk
 
1. Sovsäcken ska vara varm. Är det -10 ute, ska du ha en säck som har en konforttemperatur som klarar minst -20.
2. Ha sovsäcksöverdrag och sov inte för nära brasan.
3. Se till att förbered morgonen redan på kvällen, ved, tändmedel, mat osv.
4. Lägg vattenflaska, och dina kläder i sovsäcken under natten.
5. Sov i ett varmt underställ, och ha varma strumpor. Dessa ska vara torra, inte de du haft på dig under dagen.
6. Ha dubbla liggunderlag.
7. Gör det ofta. :)
 
vi ska sova i skogen. på väderleksprognosen står det att det kommer bli 10- till 20-. vi funderar på att bygga ett vindskydd av granar och ha typ en fet majbrasa så att vi blir riktigt varma.
 
gräv

eller så gräver man ner sig i snön (snögrop) och har en riktigt varm sovsäck, mycket isolering under,över och runt sig och särskilt under sig. Vindsäcken som tak. Rekommenderas inte för nöjes skull om det är jättekallt.
Förfrysningsskador går sällan helt över.
Snöka kräver en rejäl driva, mycket grävande men håller nollgradigt och bra volymkomfort.

/Patrik
 
Många bra svar och goda råd här. Det ska säkert kunna bli bra nätter ute i nattkylan. I början när man inte är så van blir nog sömnen inte lika bra som på sommaren, men det går att träna upp om man gör det ett antal gånger.

Själv tycker jag det är helt onödigt med brasa. Kan ju vara trevligt när man myser på kvällen, men på natten är det sovsäcken som ska stå för värmen. Brasa kan ge rök och gnistor, och så ligger man och oroar sig för om den behöver passas.

Det som kan förfrysa är oskyddad hud, så balaclava är en god idé som redan nämnts. Resten av kroppen är ju i sovsäcken. En annan sak att tänka på är att allt - precis allt - som inte är i sovsäcken kommer att bli lika kallt som ute. Det är som att plocka mat och prylar direkt ur frysboxen. Välj sådant som funkar. Ett par väldigt tunna handskar är bra också när man plockar med de fryskalla grejerna, de isolerar hyfsat men är ändå tillräckligt fina för precisionsrörelser. Smärta i fingrarna pga kylan kommer det visserligen bli ändå ganska fort, men då värmer man dem en stund i fickan eller under jackan. Och det är klart, eld kan man ju ha när man är vaken!

Lycka till med ert härliga äventyr!

/Hans
 
Inga problem.

Hitta en gammal lega på dränerad mark. Lägg er på läsidan av denna. Det ska vara dragtätt mot marken. Se till att ni har breddmarkeringar vid liggunderlaget. Räcker med en ryggsäck, en gren eller någonting som sticker upp så man inte lägger sig utanför. Man märker det inte säkert. Om det snöar kan man dra något täcke över sig. Annars är bivacksäck bra. Det blir dock gärna is i dem. Bryt bort denna efter varja natt. Se till att ni kan se himlen. Min erfarenhet är att man fryser mindre utan tält eftersom luftfuktigheten blir lägre. Lägg er inte nära öppet vatten och sök gärna en hög plats i terrängen. Tjocka barrmattor brukar jag uppleva som extra varma. (Barr som redan ligger på marken efter många års barrning).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Olaa Att sova under bar himmel Fjällvandring 8
oscar.nystromer Råd önskas av vana: Sova i kvällssolen, Trangia kök, ont i ryggen och GPS: Fjällvandring 13
d.a.n.i.e.l Sova på Åreskutans topp Fjällvandring 1
wiz Sova utan tält Fjällvandring 19
Kommer jag sova skönare framöver..? Fjällvandring 4
mibbe Sova gott Fjällvandring 8
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2
nickegrahn Fulufjället fyra dygn under barmarkssäsongen Fjällvandring 4
bastrummis GPS tracking på Fjället under lång tid - Hur? Fjällvandring 17
thureb Östra leden upp och ned under 2 timmar Fjällvandring 2
MikaelHassel Tälta under det mörka halvåret?? Fjällvandring 18
Gefwo Bo i fjäll under ca 1 månads tid? Fjällvandring 47
Hannes Lindgren Sett björn under fjällvandring? Fjällvandring 26
musse592 Kebnekaise under vintern Fjällvandring 12
_DanneW Öm under fötterna -tips önskas Fjällvandring 11
fjallenv34 Problem under vandring Fjällvandring 8
Gunnar81 Vandringsskildring Abisko - Nikkaluokta under vecka 26, 2012 Fjällvandring 0
gegga moya Kebnekaises västra led under vintern? Fjällvandring 13
Sigi sösjöfjällen under vintern Fjällvandring 3
bergtagen.skogstok Berg under trädgränsen! Fjällvandring 16
Mandalay Vilka fjälltoppar under vecka 37? Fjällvandring 3
szvinto Jotunheimen under kristi himmelsfärdshelgen Fjällvandring 4
Fbr Kebnekaise under Fjällräven classic Fjällvandring 2
filip_alderin.se Kebnekaise under Midsommarveckan Fjällvandring 6
Robwah-9 Vandring under Fjällräven Classic Fjällvandring 8
landonia Någon som har tips på tur i svensk-norska fjällen under juli månad 2010? Fjällvandring 6
MangeK Toppar som nås under en dagstur Fjällvandring 17
Dannepihls Snasahögarna under höstlovet Fjällvandring 10
mnen Djurupplevelse under vandring Fjällvandring 12
elisabeth12344 Vågar jag vandra under Älgjakten? Fjällvandring 136
greendanger Vilken utrustning använder du under sommaren? Fjällvandring 56
Toop Ont under yttre fotknöl Fjällvandring 4
Corax Fyra försvunna under fjälltur Fjällvandring 3
mellgren Tur i Fulufjället under påsk Fjällvandring 0
Gasten Aktiviteter under v. 9! Fjällvandring 0
Napoleon Vandring under v.44? Fjällvandring 11
erila107 Slog lågor under brännaren Fjällvandring 25
virror Akka under nyår? Fjällvandring 3
nils73 sluta snusa/röka under fjällvandringen Fjällvandring 27
Napoleon Hur gör ni med vatten under fjällvandringen? Fjällvandring 19
hansthomas Arbetspuls under fjällvandring? Fjällvandring 19
plp Ljust/mörkt under dygnet i Sarek i agusti? Fjällvandring 3
lesko Glatte stener under vading Fjällvandring 0
L-O Tält under vinterhalvåret Fjällvandring 7
i4lean söker tips för fjällvandring under sensommaren! Fjällvandring 4
Fotografering: Enbensstativ under 500kr? Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.