sova under barhimmel på vintern

Mössa o bra liggunderlag (gärna dubbla) när ni sover.

Jag tycker att det är jobbigt att passa elden så den brukar jag bara ha för lite mys o kul på kvällen, inte för att hålla värmen under natten.
 
Följ tidigare råd.

Om ni har vana av att sova ute tidig vår eller sen höst så borde ni veta vad ni ger er in på.
Men jag får en känsla av att er frilufts vana är inte så stor.


Gnistor från elden skall inte kunna nå sovsäcken.

Gör det första gången i närheten av ett hus som ni har tillgång till.
 
Tack så jätte mycket för alla tips och råd! Vi kommer att vara 800 meter till huset som vi bor i. Ja jag är rätt så van vid friluftsliv jag har varit uppe på toppen av kebban men jag Har inga erfarenheter av att sova utomhus på vintern.
 
En annan viktig sak är maten.
Kolhydrater är värdelöst att sova på.
I kyla behöver kroppen fett.
Fet mat drar igång kaminen i kroppen och du får en värme innifrån.
Ett packet beacon och 2 ägg stekta i luffarstekpanna, lägg i tunnbröd och rullaihop en per person.
Stek grovt bröd i beacon fettet och nått pålägg.

Ikea hade en teflonstekpanna för 25 spänn som tål gasspis den funkar ochså som luffarstekpanna
men är inte lika styktålig.
 
Värme inifrån?? Låter som en myt att det skulle påverka kroppstemperaturen.. Var har du hört det?
Inga myter alls. Utan att gå in på teknikaliteter: det är de facto skillnad på hur kolhydrat- protein- resp. fettmetabolismen ser ut i våra kroppar.
Det är dock troligt att det var proteinet i äggen och baconet, som stod för det mesta av Dan B:s upplevelse av att kunna hålla värmen bättre efter en sådan måltid. När kroppen bryter ner protein, går hela 30% direkt till termogenes (värmealstring), men bara någon enstaka procent, när energikällan är kolhydrater.
 
Se till att vara mätta (gärna enligt ovan) och ha druckit ordentligt innan ni går till sängs.

Eftersom det blir mörkt tidigt händer det att man sitter och stelnar till ganska många timmar framför brasan innan sängdags. Se till att få igång kroppen innan ni nattar in. En längre kisspromenad kan vara värt besväret.
 
Näsan?

Känns som att näsan är den kroppsdel som vore lättast att förfrysa. Hur skyddar ni den?

Johnny, som snart också skall ut och vintercampa.
 
Inga myter alls. Utan att gå in på teknikaliteter: det är de facto skillnad på hur kolhydrat- protein- resp. fettmetabolismen ser ut i våra kroppar.
Det är dock troligt att det var proteinet i äggen och baconet, som stod för det mesta av Dan B:s upplevelse av att kunna hålla värmen bättre efter en sådan måltid. När kroppen bryter ner protein, går hela 30% direkt till termogenes (värmealstring), men bara någon enstaka procent, när energikällan är kolhydrater.

Och ännu mindre när energikällan är fett. Men att bli märkbart varmare i -20 grader pga skillnader i termogenes later osannolikt. Pasta t.ex. innehaller ju i runda slängar lika mycket protein som ägg.

Edit: lite mer precisa siffror: Protein: ~27%, kolhydrater: ~7%, fett: ~3%.
 
Och ännu mindre när energikällan är fett. Men att bli märkbart varmare i -20 grader pga skillnader i termogenes later osannolikt. Pasta t.ex. innehaller ju i runda slängar lika mycket protein som ägg.

Edit: lite mer precisa siffror: Protein: ~27%, kolhydrater: ~7%, fett: ~3%.
Andel protein per 100 g:
Kokt pasta: 4,6%
Kokt ägg: 12,3%
(källa)
Kanske du råkade titta på okokt (torr) pasta, där är proteinandelen 12,5%, men då får man väl jämföra med äggpulver (ca 50%). Intressant när man skall bära sin mat och vill planera så vikteffektiv matsedel som möjligt, men rätt vilseledande när man jämför intag i tillagat tillstånd.

I sakfrågan håller jag med om att effekten inte kan vara särskilt avgörande, dvs man får inte slarva med alla normala förberedelser och hoppas på under. Det är dock inte heller någon ovetenskaplig myt. Åtminstone personligen känner jag en tydlig skillnad, men räknar den till kategorin "bonus/trivselhöjare".
Det allra viktigaste är att vara mätt överhuvudtaget ;)
 
Andel protein per 100 g:
Kokt pasta: 4,6%
Kokt ägg: 12,3%
(källa)
Kanske du råkade titta på okokt (torr) pasta, där är proteinandelen 12,5%, men då får man väl jämföra med äggpulver (ca 50%). Intressant när man skall bära sin mat och vill planera så vikteffektiv matsedel som möjligt, men rätt vilseledande när man jämför intag i tillagat tillstånd.
Det har du alldeles rätt i, förhastade mig nagot.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Olaa Att sova under bar himmel Fjällvandring 8
oscar.nystromer Råd önskas av vana: Sova i kvällssolen, Trangia kök, ont i ryggen och GPS: Fjällvandring 13
d.a.n.i.e.l Sova på Åreskutans topp Fjällvandring 1
wiz Sova utan tält Fjällvandring 19
Kommer jag sova skönare framöver..? Fjällvandring 4
mibbe Sova gott Fjällvandring 8
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2
nickegrahn Fulufjället fyra dygn under barmarkssäsongen Fjällvandring 4
bastrummis GPS tracking på Fjället under lång tid - Hur? Fjällvandring 17
thureb Östra leden upp och ned under 2 timmar Fjällvandring 2
MikaelHassel Tälta under det mörka halvåret?? Fjällvandring 18
Gefwo Bo i fjäll under ca 1 månads tid? Fjällvandring 47
Hannes Lindgren Sett björn under fjällvandring? Fjällvandring 26
musse592 Kebnekaise under vintern Fjällvandring 12
_DanneW Öm under fötterna -tips önskas Fjällvandring 11
fjallenv34 Problem under vandring Fjällvandring 8
Gunnar81 Vandringsskildring Abisko - Nikkaluokta under vecka 26, 2012 Fjällvandring 0
gegga moya Kebnekaises västra led under vintern? Fjällvandring 13
Sigi sösjöfjällen under vintern Fjällvandring 3
bergtagen.skogstok Berg under trädgränsen! Fjällvandring 16
Mandalay Vilka fjälltoppar under vecka 37? Fjällvandring 3
szvinto Jotunheimen under kristi himmelsfärdshelgen Fjällvandring 4
Fbr Kebnekaise under Fjällräven classic Fjällvandring 2
filip_alderin.se Kebnekaise under Midsommarveckan Fjällvandring 6
Robwah-9 Vandring under Fjällräven Classic Fjällvandring 8
landonia Någon som har tips på tur i svensk-norska fjällen under juli månad 2010? Fjällvandring 6
MangeK Toppar som nås under en dagstur Fjällvandring 17
Dannepihls Snasahögarna under höstlovet Fjällvandring 10
mnen Djurupplevelse under vandring Fjällvandring 12
elisabeth12344 Vågar jag vandra under Älgjakten? Fjällvandring 136
greendanger Vilken utrustning använder du under sommaren? Fjällvandring 56
Toop Ont under yttre fotknöl Fjällvandring 4
Corax Fyra försvunna under fjälltur Fjällvandring 3
mellgren Tur i Fulufjället under påsk Fjällvandring 0
Gasten Aktiviteter under v. 9! Fjällvandring 0
Napoleon Vandring under v.44? Fjällvandring 11
erila107 Slog lågor under brännaren Fjällvandring 25
virror Akka under nyår? Fjällvandring 3
nils73 sluta snusa/röka under fjällvandringen Fjällvandring 27
Napoleon Hur gör ni med vatten under fjällvandringen? Fjällvandring 19
hansthomas Arbetspuls under fjällvandring? Fjällvandring 19
plp Ljust/mörkt under dygnet i Sarek i agusti? Fjällvandring 3
lesko Glatte stener under vading Fjällvandring 0
L-O Tält under vinterhalvåret Fjällvandring 7
i4lean söker tips för fjällvandring under sensommaren! Fjällvandring 4
Fotografering: Enbensstativ under 500kr? Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.