Dagstur från Aktse via Skierfe?

Hej! Jag (46) ska om en vecka vandra från Saltoluokta till Kvikkjokk men min son (15) och pappa (77). VI har två dagar inbokade i Aktsestugan då min pappa tänkte ta en vilodag. Min plan var att jag och min son då tar oss till Skierfe. Om man går (tillbaka för oss) norrut och sen tar stigen västerut till Skierfe, finns det då någon annan väg tillbaka till Aktse så man inte behöver gå tillbaka precis samma väg. Tex ner till Saivasjön och tillbaka längs klippans fot? Om det blir för lång tur över dagen skulle vi kunna ta stigen mot Skierfe redan på vägen söderut, tälta någonstans kring Skierfe och ansluta vid Aktse dagen efter. Tacksam för tips! Mvh Björn

På vägen söderut kan ni lätt frigå enligt min ungefärliga linje (lätt fjällhed), för att sedan följa den markerade stigen tillbaka till Aktse. Vill ni tälta är tillgången till vatten nära Skierfefklippan begränsad så bästa möjligheten är vid sjöarna som jag markerat med en röd punkt. Det finns även fina tältplatser med utsikt där Skierfestigen möter Kungsleden ovanför Aktse men dock inget vatten. Följer nu Kungsleden några tiotal höjdmeter ner mot Aktse tills ni ser en död trillingbjörk på östra sidan om leden hittar ni en kallkälla en bit in. Ni får dock bära vatten om ni vill tälta där.
Jag rekommenderar inte att ni försöker ta en ner och passera Skierfeklippan nere i Rapadalan.

Bilagor

• Screenshot 2025-08-01 122902.jpg
    Screenshot 2025-08-01 122902.jpg
    153.1 KB · Visningar: 21

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips