Aktse - Skierfe - Låddebakte - Sourva

Hej, planerna för sommarens tur är i full gång. Planerar med att gå med en vän v 33 (3e veckan i aug och har lite funderingar på hur man ska planera tidsmässigt. Dessutom tänkte jag klämma in några frågor om delar på vägen.
Vi har någon form av tidsramar att hålla oss inom och jag har gått i ytterkanterna av Sarek förut, dock inte i de mer centrala delarna. Båda rätt normaltränade och skapligt vana friluftsmänniskor.

Jag funderar på att flyga in till Aktse och sedan gå upp Skierffe och sedan bort mot Låddebakte och därefter ut mot Sourva igen. Det är ungefär mina planer, ska göras ett par fotostopp på vägen också.
- Hur många dagar skulle ni uppskatta detta till?
- Skulle ni säga att det finns något snabbare sätt att göra dessa delar av Sarek och sedan ta sig ut, utan att gå tillbaka samma väg? Tänker t.ex. att gå från Låddebakte till Bastavagge och ut mot Sourva eller Sjöfallsstugan och Sjöfallsbryggan.

Jag misstänker att så sent på säsongen borde det vara lägre vatten i vattendragen även om det ju inte är några garantier och det självklart beror på massa andra faktorer, förhoppningsvis så borde dock göra de besväliga vaden något färre.

- Har någon hållt sig uppe på högplatån mellan Skierfe hela vägen till Låddebakte tänkte t.ex. en bit innanför Stour Skoarkki och runt de glaciärerna som ligger där uppe? Eller är det bäst att glömma direkt och snällt gå ner i Rapadalen och sedan gå upp sydöster om Låddebakte?
 
Sounds like a great hike you have planned! I think the route you have chosen is a good one, although I am not entirely sure how you are planning to get to Aktse, maybe from Salto? How long it will take highly depends on your style of hiking. I myself have done the Salto - Skierfe - Bielavallda section and it took me 5 days although I am quite a slow hiker. So I imagine you should plan at least 6/7 days for Aktse - Suorva, especially if you plan on going up Laddebakte. This would also give you some possibility for a rest day is you progress well. I personally would probably plan with 8 days for this section.

I think the two fastest was out from Snavvavagge are: To Suorva via Bierikjavvre; To Salto via Bierikjavvre, Slugga and Bietsavrre. Both routes have been written about here on the outside.

About the "high route" above Rapadalen. It has been discussed in the forum here before that is is probably not possible to get Jilavagge and Snavvavagge without descending into Rapadalen. The slopes around Skarki (1788m) are too steep to safely attempt without equipment. You are best off descending into Rapadalen at Alep Vassjajagasj.
 
Jag skulle säga 4 vandrings dagar från Akte till Biellevallda (med lite tid på Skierfe), och 3 vandringsdagar från Biellevallda till Suorva via Gukkesvaggebron. Lägg till 1-2 reservdagar. Väljer du "höga vägen" behöver du ner i Rapadalen för att runda Stuor Skårki innan stigningen upp i Snavvavagge.
Sök gärna lite här på forumet eller i ex Fowwes blogg där det finns bra beskrivningar över ditt vägval, speciallet höga vägen över Rapadalen, ex här:
Vandring på Rapadalens norra sida – några synpunkter och råd - Utsidan
 
Tack för bra inputs! Ska kika lite på de länkar ni skickade och fundera lite! Ang. höga vägen så är det nog som jag misstänkte men chansade och tänkte att någon annan säkert har funderat kring det hela och kanske till och med gjort ett försök!

Som svar på hur jag tänkt ta mig till Aktse... Helikopter var planen, spara några dagar tänkte jag! En viss känsla av lathet men jag får leva med det! ;-)
 
”Utsidans målsättning är att vara den naturliga samlingspunkten för alla oss som är intresserade av icke-motoriserade, naturnära friluftsaktiviteter, resor och äventyr.”
 
Aktse/Skierffe-Snavvavagge 2-3 dar, Snavvavagge-Sourva också 2-3 dar. Själv gick jag hela på 3,5 dar, men det är inte normalt för det är långa krävande etapper. Jag gick ensam, så bara vandring och inget snack. Helikopter är fusk! ;)
 
" Helikopter är fusk! " - I know, men sjukt bekvämt och sparar flera vandringsdagar när man har någon form av tidsbegränsning! Det känns dessutom som att utsikten från nog är värd sina pengar också!
 
Om du tar bil eller taxi in till Sitoälvbron sparar du en stor del av sträckan till Aktse utan att använda helikopter.
Sedan tycker jag själv att det tar ca 3 dagar från att man lämnade civilisationen innan man riktigt kommer in i andra ”andningen” och verkligen lägger vardagen bakom sig och njuter av nuet på en vandring, så hellre lite längre tur för mig än kortare😉
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
gusbo Sitoälvsbron - Aktse - Skierfe - Njunjes - Rapaselet tips Fjällvandring 26
Karolina86 Aktse och Skierfe efter midsommar Fjällvandring 2
Daddy Aktse-Nammatj-Skierfe-Aktse Fjällvandring 2
Welena Aktse men sen då? Fjällvandring 8
labbman Enklaste vägen mellan Saltoluokta och Aktse via Rapadalen Fjällvandring 2
Hemskis Följa Sareks gräns från Aktse och norröver Fjällvandring 2
Friluffarna Tips önskas: Vita sten till Aktse eller Rinim till Aktse? Fjällvandring 2
nicko_ Sarek, Ritsem-Ruothesvagge-Sjielmmagredde-Snarvvavagge-Rapa-Aktse-Saltoluokta Fjällvandring 10
HikingMike Vandringstips Keb->Sarek->Aktse Fjällvandring 5
zlate Båtar Aktse(Sarek) Fjällvandring 2
leona1 Alternativ väg tillbaka Aktse - Saltoluokta? Fjällvandring 8
oscarsundholm Dela helikopter Stora Sjöfallet-Aktse (31 juli) Fjällvandring 0
rottemark Transport till Aktse Fjällvandring 8
rakepang Sarek, frågor om: Aktse - Rapadalen - Basstavagge Fjällvandring 17
Amandaa Dela helikopter Kvikkjokk-Aktse 22a juli Fjällvandring 0
osiriz Saltoluokta - Aktse (Total nybörjare) Fjällvandring 9
Addeandersson Helikopter Stora Sjöfallet-Aktse Fjällvandring 0
Härlundabo Från Aktse till Ritsem Fjällvandring 3
Hemskis Sitoälvsbron - båtbryggan, stigen mot Aktse? Fjällvandring 1
Nordpilen Höstvandring Aktse Fjällvandring 3
HansLöfgren Sarek Nammatj - Aktse Fjällvandring 5
Rivieralöparen Är Aktse värt ett besök? Fjällvandring 6
niklaz Helikopter till Aktse? Fjällvandring 4
lundegard Rinim via Alep Valek till Aktse? Fjällvandring 3
fowwe Båttrafiken vid Aktse nästa år Fjällvandring 11
pennan Aktse - läget just nu? Fjällvandring 6
Olander Att ta sig till Aktse - Skierffe Fjällvandring 6
stormtrivs Aktse - Saltoloukta, Transport till och från Fjällvandring 1
thomalin Norr om Pårek mot Aktse Fjällvandring 4
pennan Rekognosering från Aktse Fjällvandring 4
freddoc Cykelvägen till Aktse Fjällvandring 19
claes_t Aktse till Ritsem Fjällvandring 12
Sander United Sarek - Padle i kano fra Sitoälvsbroen til Aktse ?? Fjällvandring 7
Paltmannen Gå från aktse via alen valak till Rinim Fjällvandring 2
niklas_klinte Parkering vid Aktse Fjällvandring 2
matito Suorva - Sarektjåkkå Nordtopp - Aktse Fjällvandring 5
Silverfox Priser Aktse - Tjåmotis Fjällvandring 3
HELS Båt till Aktse? Fjällvandring 4
HELS Sarek: Bästa vägen mellan Aktse - Ruohtesvágge Fjällvandring 6
danha Tälta norr om Aktse Fjällvandring 8
BIF Tjåmotis-Aktse-Rapadalen Fjällvandring 43
Bcerne Pris Tjåmotis-Aktse Fjällvandring 5
Lars S Aktse - Pastavagge Fjällvandring 1
Lars S Aktse - Rinim Fjällvandring 0
Till Aktse med Taxi och båt, hjälp! Fjällvandring 1
Asgeír Nikkaloukta -> Skierfe Fjällvandring 3
Tompaa Re: Vanadring sarek, suorva-->rapadalen--->Skierfe--->svine/sitojaure-->salto/kebnats Fjällvandring 3
kopperhead Vandra till Skierfe början av juni 2019 Fjällvandring 2
t_andersen Möjligt att gå Skierfe-Rinim? Fjällvandring 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.