Suorva - Sarektjåkkå Nordtopp - Aktse

Starta i Suorva, avverka Sarektjåkkås Nordtopp på vägen och sedan ta sig ned till Aktse. Hur många dagar får man räkna med för en sådan tur måntro?

Någon här som har gått turen, eller en liknande? Vore också tacksam för tips på hur man kan åka till Suorva utan egen bil (buss? biltransport?)

/Mattias

[Ändrat av matito 2005-06-28 kl 11:06]
 
Tack för snabbt å bra svar! Men 6 dagar låter lite knappt va? Man vill ju ha lite marginal för dåligt väder och hinna njuta av turen också.
 
Det tar två dagar från Suorva till norr om Sarektjåkkå. Första dagen är det nästan uppför hela dagen. Andra dagen är det mera jämn mark. Räkna med ett antal vad andra dagen, ingen ska behöva vara högre än till knäna, men man vet aldrig, stav(ar) är bra att ha. Andra dagen tar du bron och se sedan upp för "våtmarkerna" de kan vara jobbiga. Så undvik jämna partier med gräs!

Jag vet inte vilken väg du tänker ta dig upp på, eventuellt kan du behöva en dag till för att hitta ett bra basläger, särskilt om du ska gå ända från busshållplatsen. Upp och ner går på en dag. Reservdag om vädret är dåligt. Fem dagar så långt - och längre kan jag inte ge dig några råd.

Själv gick jag sedan tillbaka till Suorva, det gick på en dag, men det var tungt. Jag hade dock bil och slapp gå ända till busshållplatsen. Tyvärr kom jag inte upp på toppen på grund av vädret.

Bussen stannar förresten vid Suorva.
[Ändrat av japp 2005-06-28 kl 13:04]
 
Jag tycker också 6 dagar låter snålt. Har gått Sourva-Gunkesvágge på barmark en gång. Det tog tre dar enkel resa, inklusive buss från Gällivare och en dag insöad i tältet halvvägs fram. Dvs ungefär 1 1/2 dags vandring i normalt tempo. Terrängen i St sjöfallet är jobbig att gå i - mycket blockterräng. Sourvabranten är inte att underskatta med sitt manshöga vide. Det går ngn slags stig söderut genom grönområdet från Sourva sett. Har åkt skidor där men vet inte hur den är att gå. Den kan ju vara ett alt. om man väljer att i dalgången mot renvaktarstugan. Vet inte hur det är att gå där dock. Vi gick över fjället S om Hallji. Väljer man den vägen är det bara att slå sig igenom videt uppför sourvabranten. Går man från Sourva på morgonen kan man gå anmarchen till Sarekmassivet på en dag, men det är inget jag skulle planera för.

Sedan bör ni väl avsätta en dag för toppturen. Ev. vill man avvakta fint väder också. Det är ju inte mycket värt att gå upp om man inte ser något. Otroligt fint om det är bra väder dock.

Planera med marginal. Får man dagar över är det ju bara att gå en exstrasväng eller ta en till topptur.
/R
 
Det är en lättgången stig uppför "Suorvabranten", finns till och med spår efter terränggående fyrhjulingar. Stigen går sedan ganska tydligt ända till bron. Renstigarna kan förvilla en något, men det är lätt att hitta tillbaka igen. En klar rekommendation är att hålla sig på stigen - det kan annars ta mycket längre tid att komma någonstans som sagt, särskilt innan man ännu kommit upp på kalfjället.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
JTTTOTW Suorva - Guhkesvágge - Sarektjåkkås Stortopp Fjällvandring 8
Tompaa Re: Vanadring sarek, suorva-->rapadalen--->Skierfe--->svine/sitojaure-->salto/kebnats Fjällvandring 3
DanielK Sarek/Suorva, tälta i hård vind? Fjällvandring 12
nicko_ Suorva som entré till Sarek: GPS-spår samt tältplatstips efterfrågas Fjällvandring 8
Ickx Gå mellan Suorva och Saltoluokta - vada? Fjällvandring 7
lorenzr Gå från Teusajaure till Suorva över Nieras Fjällvandring 14
danielm71 Tur Suorva Fjällvandring 34
josia Broar längs stigen in i Sarek från Suorva Fjällvandring 5
Örnsätrarn Stigval söderut från Suorva Fjällvandring 12
Jeremiah Johnson Suorva till norra sidan av Äpar Fjällvandring 2
sus_sky Saltoluokta till Suorva nästa vecka Fjällvandring 3
avslutatmedlemskap160620 Suorva Fjällvandring 22
sulibats Sarek, Suorva - Ritsem via Ruohtesvagge Fjällvandring 6
pajaro Suorva-Sulitelma Fjällvandring 27
HikeAndFly Turförslag Suorva - Rapadalen - Saltoluokta Fjällvandring 14
qparq Sarek: Suorva - Rapadalen - Saltoluokta Fjällvandring 20
Swift Grindarna vid Suorva Fjällvandring 4
petitess Suorva-Skanátjåhkkå Fjällvandring 1
Joakim Ambrosson Kisuris - Suorva.. Fjällvandring 7
Morgan Suorva-Ritsem Båt? Fjällvandring 19
Niak65 Vattenmängd Suorva - Ahkka Fjällvandring 2
Niak65 Vandringstips suorva-akka-piela-suorva Fjällvandring 1
avslutatmedlemskap160620 Suorva Fjällvandring 44
pl3g921 stängsel på Suorva dammen Fjällvandring 16
Kalle B Salto-Sito-Pastavagge-Suorva Fjällvandring 4
SAREK. Startplats Suorva? Fjällvandring 4
suorva eller saltoluokta Fjällvandring 9
tomhylsan Bestiga Sarektjåkkå utan utrustning Fjällvandring 3
Anderljung Bestiga Sarektjåkkå sommartid Fjällvandring 23
japp Sarektjåkkå - var var jag? Fjällvandring 7
Livsglad Topp tur Sarektjåkkå - Pårtetjåkko. Fjällvandring 4
simon Sarektjåkkå Fjällvandring 2
Utrustning för Sarektjåkkå? Fjällvandring 5
Sällskap för toppbestigning av Sarektjåkkå 30/8-1/9 Fjällvandring 0
Bestigning av Sarektjåkkå Fjällvandring 2
kjpil Voudnestjåkkå - sarektjåkkås nordtopp Fjällvandring 2
GunnarK Sarektjåkkås Nordtopp Fjällvandring 1
sweboss På tur till Kebes nordtopp Fjällvandring 1
Luffarn Kebnekaises nordtopp? Fjällvandring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.