Sarek, Ritsem-Ruothesvagge-Sjielmmagredde-Snarvvavagge-Rapa-Aktse-Saltoluokta

När är det bäst att vandra?

  • Tredje veckan i augusti

    Röster: 6 60.0%
  • Första delen av september

    Röster: 4 40.0%

  • Totala väljare
    10
  • Enkät stängd .
Hej,

Planerar min första Sarekvandring. Det jag tidigare gjort som mest kommer i närheten av Sarek är oledat genom Unna Räittasvagge. Har också vadat flertalet gånger på tidigare vandringar. Vi kommer att vara två stycken som vandrar.


Sitter och läser i Calazos "Fjällvandra i Sarek"-bok, men vill gärna ha Utsidans samlade erfarenhet också.

Är rutten: Ritsem-Ruothesvagge-Sjielmmagredde-Snarvvavagge-Rapadalen (övre vägen)-Aktse-Saltoluokta realistisk med 7,5 vandringsdagar? (Ankomst Saltolouokta kvällen den sista vandringsdagen)


Sen fråga två: ska vi vandra tredje veckan i augusti eller omkring de två första veckorna i september?

Finns det någon väderstatistik?

Kalla nätter skrämmer ej, däremot ihållande regn med statistiskt lägre medeltemperatur (september versus augusti).

Finns det statistik (anekdotisk statistik är också godtagbar) över vattenflödena för de olika datumalternativen?

Ni som har vandrat mycket i området tidigare, har ni någon uppfattning om när färgskiftet för höstfärger sker för dessa områden i Sarek?
 
Rutten är fullt genomförbar på 7,5 dagar men lämnar inte mycket utrymme för vilodag eller besvärligt väder. Själv skulle jag vilja ha några dagar till, men det vill jag alltid om jag ska in i Sarek.

Störst chanser till bäst väder är det helt klart tredje veckan i augusti jämfört med början av september. Det är normalt en torrare period och vattenståndet är vanligtvis ganska lågt. Risken för låga moln och regn ökar i september, det är inte heller ovanligt med snö. Dagarna är också ca 2 timmar kortare andra veckan i september än tredje veckan i augusti. Klockan 7 på kvällen kan det vara mörkt så man behöver slå läger i tid. Men vädret skiftar mycket från ett år till ett annat. Under en så kort tid som en vecka kan man få soliga klara höstdagar hela tiden eller också få låga moln med regn och utan att kunna se några toppar över huvud taget..

Höstfärgerna kommer tidigare högre upp i terrängen. Vill man ha fulla djupa höstfärger nere i Rapadalen är andra veckan i september att föredra.


Många här på Utsidan har skrivit om vandringar i Sarek. Läs de bloggarna och artiklarna.

För väderstatistik kan du gå in på SMHIs sidor:
Temperatur: https://www.smhi.se/klimatdata/meteorologi/temperatur/1.809
Regn:
https://www.smhi.se/klimatdata/meteorologi/nederbord
Vattenföring: https://www.smhi.se/klimatdata/hydrologi/vattenforing

Lycka till med vandringen! Vi kanske ses.
 
Du tänker gå en fin tur. 7 1/2 dag räcker men varför ha så bråttom? När man väl kommit in i Sarek finns ju ingen anledning att ha bråttom därifrån. 10 dagars mat tycker jag man kan bära med sig utan att det blir för tung packning. Blir det tidsnöd pga av regn eller annat behöver man inte gå ned till Aktse utan kan ta en genväg mot Sitojaure om man går den höga vägen.

Hur vädret blir om man väljer augusti eller september? Det är omöjligt att förutse, väderstatistik ger bara vägledning om man göra samma vandring samma tid, kanske 25 år i följd. Det enda man kan säga är att det är märkbart kortare dagar och kallare i september. Den lägre temperaturen i september ger att vattennivåerna normalt är lägre men har det regnat mycket i september kan det vara tvärt om.

Kring 25:e augusti har myggen försvunnit.

Omkring 1:a september brukar höstfärgerna vara som finast.

Själv hade jag valt augusti, mest för att få mer dagsljus.
 
Gjorde i princip TS ruttförslag förra året.

Fick jag göra om den skulle jag välja höga vägen förbi renvaktarstugan norr om Alep Spadnek. Resten av Rapadalen ner mot Nammasj och båtlänningen är inte särskilt givande. Dessutom är det inte säkert att båten till Aktse går i slutet av augusti om vattenståndet i älven är för lågt.

Det var fallet 2017, och i stället för båt blev det att gå nedanför Skjerffe fram till Aktse. Blockhavet nedanför klippan innebär en del klättrande och krypande. Sträckan genom blocken är sparsamt rösad (små rösen som är svåra att se) och leder fram till en fin lättgången stig öster om blocken som i sin tur leder fram till Aktse.
 
Rutten är fullt genomförbar på 7,5 dagar men lämnar inte mycket utrymme för vilodag eller besvärligt väder. Själv skulle jag vilja ha några dagar till, men det vill jag alltid om jag ska in i Sarek.

Störst chanser till bäst väder är det helt klart tredje veckan i augusti jämfört med början av september. Det är normalt en torrare period och vattenståndet är vanligtvis ganska lågt. Risken för låga moln och regn ökar i september, det är inte heller ovanligt med snö. Dagarna är också ca 2 timmar kortare andra veckan i september än tredje veckan i augusti. Klockan 7 på kvällen kan det vara mörkt så man behöver slå läger i tid. Men vädret skiftar mycket från ett år till ett annat. Under en så kort tid som en vecka kan man få soliga klara höstdagar hela tiden eller också få låga moln med regn och utan att kunna se några toppar över huvud taget..

Höstfärgerna kommer tidigare högre upp i terrängen. Vill man ha fulla djupa höstfärger nere i Rapadalen är andra veckan i september att föredra.


Många här på Utsidan har skrivit om vandringar i Sarek. Läs de bloggarna och artiklarna.

För väderstatistik kan du gå in på SMHIs sidor:
Temperatur: https://www.smhi.se/klimatdata/meteorologi/temperatur/1.809
Regn:
https://www.smhi.se/klimatdata/meteorologi/nederbord
Vattenföring: https://www.smhi.se/klimatdata/hydrologi/vattenforing

Lycka till med vandringen! Vi kanske ses.

Du tänker gå en fin tur. 7 1/2 dag räcker men varför ha så bråttom? När man väl kommit in i Sarek finns ju ingen anledning att ha bråttom därifrån. 10 dagars mat tycker jag man kan bära med sig utan att det blir för tung packning. Blir det tidsnöd pga av regn eller annat behöver man inte gå ned till Aktse utan kan ta en genväg mot Sitojaure om man går den höga vägen.

Hur vädret blir om man väljer augusti eller september? Det är omöjligt att förutse, väderstatistik ger bara vägledning om man göra samma vandring samma tid, kanske 25 år i följd. Det enda man kan säga är att det är märkbart kortare dagar och kallare i september. Den lägre temperaturen i september ger att vattennivåerna normalt är lägre men har det regnat mycket i september kan det vara tvärt om.

Kring 25:e augusti har myggen försvunnit.

Omkring 1:a september brukar höstfärgerna vara som finast.

Själv hade jag valt augusti, mest för att få mer dagsljus.

Gjorde i princip TS ruttförslag förra året.

Fick jag göra om den skulle jag välja höga vägen förbi renvaktarstugan norr om Alep Spadnek. Resten av Rapadalen ner mot Nammasj och båtlänningen är inte särskilt givande. Dessutom är det inte säkert att båten till Aktse går i slutet av augusti om vattenståndet i älven är för lågt.

Det var fallet 2017, och i stället för båt blev det att gå nedanför Skjerffe fram till Aktse. Blockhavet nedanför klippan innebär en del klättrande och krypande. Sträckan genom blocken är sparsamt rösad (små rösen som är svåra att se) och leder fram till en fin lättgången stig öster om blocken som i sin tur leder fram till Aktse.

Tack för svaren så långt!

Hur många dagar tycker ni man bör ge turen?


Om vi går i september kan vi utöka med en dag till sammanlagt 8,5 dagar.


Om man endast har 7,5 dagar, vill avsluta i Saltoluokta, samt vid något tillfälle kunna ha utsikt ner i Rapadalen (om vådret tillåter) -- finns det då npgon annan tur ni då rekommenderat?
 
Tack för svaren så långt!

Hur många dagar tycker ni man bör ge turen?


Om vi går i september kan vi utöka med en dag till sammanlagt 8,5 dagar.


Om man endast har 7,5 dagar, vill avsluta i Saltoluokta, samt vid något tillfälle kunna ha utsikt ner i Rapadalen (om vådret tillåter) -- finns det då npgon annan tur ni då rekommenderat?
ja då kan du ju gå in från Sourvadammen istället. Då börjar ni vandra direkt ni kliver av bussen och slipper båt. jag gick sträckan sourva/rapadalen/aktse/saltoluokta på 5 dygn. Med 7,5 kan man ju ta det lite lugnare.
 
Suorva är ett bra ställe att börja eller sluta en vandring på. Personligen skulle jag rekomnendera att sluta där, då färjan vid ritsem kan ställas in vid dåligt väder vilket bäddar för förstörda tidsplaner och missad hemfärd.
Jag håller med tidigare talare om att det oftast är bättre att ha någon dag för mycket, då hinner man gå dagsturer och lära känna sin omgivning på ett sätt som inte tillåts med tajtare tidsplan.
2017 vandrade jag öster om Abisko 15-28aug, löven gav då tendens till höstfärger, men hade mått bra av 2 veckor till för full färgprakt. Samtliga flygfän försvann också mitt under denna vandring från att ha varit mycket talrika, vilket tyvärr även medförde att fisket blev lidande. Det var en ganska kall och ruggig vandring med hårda vindar och stundtals regn, man längtade mest efter sovsäckens värme.
Kollar man på svensk nederbördskarta så inser man snart att Sarek (med fokus kring pårtemassivet) är Sveriges regnigaste och mest nederbördsrika område. Du ska alltid räkna med regn i dessa trakter.
 
Hur är följande sträckningar naturupplevelsemässigt samt tidsmässigt jämfört med mitt orginalförslag?

  • Saltoluokta-Rinim-Basstavagge-Snarvvavagge-Rapadalen (övre vägen)-Aktse-Saltoluokta
  • Suorva-Gukkesvaggebron-Rapadalen via Snavvavagge-Aktse-Saltoluokta
 
Jag tilltalas mer av tanken att gå Suorva, Rapadalen, salto. Det ger större variation i både terräng, miljö och lättframkomlighet, samt att ni slipper starta och sluta på samma punkt.
Självklara utflyktsmål är då Låddebakte, Nammasj, Skierfe. Min uppfattning är att Rapadalen gör sig bäst på lite höjd, står du på marknivå så ser du inte många meter. Det kan därför vara kul att hitta en utsikt då och då (Låddebakte, Lulep Spadnek, Nammasj). Ev även passa på att ta någon höjd kring guhkesbron om ni har tid.
 
Entrén till centrala Sarek, och vyerna när man passerat den lilla ryggen söder om Gukkesvaggebron är bland det mest magnifika i fjällvärlden.
Bastavsgge innebär även en liten risk om man har begränsad tid, då några jokkar mycket snabbt kan bli ovadbara I samband med regn.
 
Det jobbigaste från sourva är väl kanske 1:a dagsetappen upp genom björkskogen och upp på fjället. Själv var det efterföljande videsnåret efter nån mil rätt segt och detta skulle jag försöka gå runt istället på nåt sätt till nästa gång. Efter detta är det bara fint och trevligt och underbara vyer framför sig med äparmassivet och de turkosa sjöarna i blickfånget
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
Pallaskatten Sarekpremiär: Salto-Bastavágge-Ruohtesvágge-Ritsem Fjällvandring 13
BushWalker In i Sarek fran Ritsem Fjällvandring 11
Zlagge Ensamvandring Abisko-Ritsem-Sarek Fjällvandring 8
spajk Vägval i Sarek från ritsem till kvikkjokk Fjällvandring 3
Musse Vidunder Basläger i Sarek Fjällvandring 29
rockyduderino Sarek Augusti (Ritsem - Saltoluokta) Fjällvandring 16
JonathanSv Sarek, Avstånd Ritsem-Kvikkjokk. Fjällvandring 1
sulibats Sarek, Suorva - Ritsem via Ruohtesvagge Fjällvandring 6
Wessén Sarek 2013, Kvikkjokk - Ritsem? Fjällvandring 21
karl-emil Sarek, Ritsem-Saltoloukta? Fjällvandring 2
ojp Alone in Sarek: Ritsem-Ruohtes-Bierik-Sjöfallet Fjällvandring 0
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
kmsellin När lyfts broarna bort i Sarek i år - 2020? Fjällvandring 4
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mumfi Saltoluokta - Rapadalen - Pielastugan - Saltoluokta Fjällvandring 1
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
Suncry Status snösmältning Sarek 2021 Fjällvandring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.