Från Aktse till Ritsem

Hej alla Utsidan-bor!

Jag håller på och försöker att planera en vandring för tre personer mellan Aktse till Ritsem den andra veckan i Juli. Jag har letat efter information här på sidan utan att ha hittat något som stämmer in bra.

Min första fråga är hur mycket tid tror ni att vi behöver på oss, kan man göra det på 7-8 dagar?

Har ni något bra förslag på en bra rutt, finns det några måsten? Jag skulle i vanliga fall gått och införskaffat mig någon av de bra böckerna om Sarek, men nu är det så att jag bor utomlands och kommer hem lagom till vandringen i sommar.

Sista frågon är om någon har någon uppdaterad info om "lokal taxin" mellan Tjåmotis och Sitoälvsbron. Finns det fortfarande någon som kör? Senaste infon jag såg var flera år gammal.

Stort tack!
Jonas
 
En trevlig start på er vandring är att gå upp mot Skierffe från Aktse, upp på Skierffe och se vyerna, sedan fortsätta parallellt med Rapadalen men ovanför dalgången så får ni fina vyer hela sträckan. Ner i dalgången vid t.ex Lulep Vássjájågåsj och sedan fortsätta nere i dalen.

Raskesven
 
Min första fråga är hur mycket tid tror ni att vi behöver på oss, kan man göra det på 7-8 dagar?
Jag tror det är bra med 7-8 dagar. När jag själv gick denna streckan (på annan ricktning och "bara" med båtlämmningen ner i Rapadalen) so var det 7 dagar (6 gangdagar, 1 vilodag) och vi gick inte för snabbt.

Sista frågon är om någon har någon uppdaterad info om "lokal taxin" mellan Tjåmotis och Sitoälvsbron. Finns det fortfarande någon som kör? Senaste infon jag såg var flera år gammal.
Denna taxi finns kvar Info från 2012 sid 2.

Henning
 
Vi gick andra hållet (Ritsem - Aktse) förra sommaren. Det tog sju dagar från Änonjalme till Aktse. Vi gick följande väg:

Ritsem - Pandjelantaleden till treparksmötet - Routhesvagge - Skarja - Bielavalda - Snavvavagge - Rapadalen - upp på fjället väster om Alep Vassjajågåsj - Söder om Rådnik - Norr om Suorkitjåhkkå - passet mellan Suorkisjnjurttje och Gierdogiesjtjåhkkå - Skierffe - Aktse - Kungsleden till Saltoluokta.

Ett tips om ni kommer från Aktse är att inte gå ner för tidigt i Rapadalen. Försök hålla er ovanför trädgränsen ända fram till Alep Vassajajågåsj.

Hoppas ni får det fint!

/Joakim
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
claes_t Aktse till Ritsem Fjällvandring 12
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
Friluffarna Tips önskas: Vita sten till Aktse eller Rinim till Aktse? Fjällvandring 2
rottemark Transport till Aktse Fjällvandring 8
niklaz Helikopter till Aktse? Fjällvandring 4
lundegard Rinim via Alep Valek till Aktse? Fjällvandring 3
Olander Att ta sig till Aktse - Skierffe Fjällvandring 6
stormtrivs Aktse - Saltoloukta, Transport till och från Fjällvandring 1
freddoc Cykelvägen till Aktse Fjällvandring 19
Paltmannen Gå från aktse via alen valak till Rinim Fjällvandring 2
HELS Båt till Aktse? Fjällvandring 4
Till Aktse med Taxi och båt, hjälp! Fjällvandring 1
Welena Aktse men sen då? Fjällvandring 8
labbman Enklaste vägen mellan Saltoluokta och Aktse via Rapadalen Fjällvandring 2
Sverigesnationalparker.nu Aktse - Skierfe - Låddebakte - Sourva Fjällvandring 7
Hemskis Följa Sareks gräns från Aktse och norröver Fjällvandring 2
gusbo Sitoälvsbron - Aktse - Skierfe - Njunjes - Rapaselet tips Fjällvandring 26
Karolina86 Aktse och Skierfe efter midsommar Fjällvandring 2
nicko_ Sarek, Ritsem-Ruothesvagge-Sjielmmagredde-Snarvvavagge-Rapa-Aktse-Saltoluokta Fjällvandring 10
HikingMike Vandringstips Keb->Sarek->Aktse Fjällvandring 5
zlate Båtar Aktse(Sarek) Fjällvandring 2
leona1 Alternativ väg tillbaka Aktse - Saltoluokta? Fjällvandring 8
oscarsundholm Dela helikopter Stora Sjöfallet-Aktse (31 juli) Fjällvandring 0
rakepang Sarek, frågor om: Aktse - Rapadalen - Basstavagge Fjällvandring 17
Amandaa Dela helikopter Kvikkjokk-Aktse 22a juli Fjällvandring 0
osiriz Saltoluokta - Aktse (Total nybörjare) Fjällvandring 9
Addeandersson Helikopter Stora Sjöfallet-Aktse Fjällvandring 0
Hemskis Sitoälvsbron - båtbryggan, stigen mot Aktse? Fjällvandring 1
Nordpilen Höstvandring Aktse Fjällvandring 3
HansLöfgren Sarek Nammatj - Aktse Fjällvandring 5
Rivieralöparen Är Aktse värt ett besök? Fjällvandring 6
Daddy Aktse-Nammatj-Skierfe-Aktse Fjällvandring 2
fowwe Båttrafiken vid Aktse nästa år Fjällvandring 11
pennan Aktse - läget just nu? Fjällvandring 6
thomalin Norr om Pårek mot Aktse Fjällvandring 4
pennan Rekognosering från Aktse Fjällvandring 4
Sander United Sarek - Padle i kano fra Sitoälvsbroen til Aktse ?? Fjällvandring 7
niklas_klinte Parkering vid Aktse Fjällvandring 2
matito Suorva - Sarektjåkkå Nordtopp - Aktse Fjällvandring 5
Silverfox Priser Aktse - Tjåmotis Fjällvandring 3
HELS Sarek: Bästa vägen mellan Aktse - Ruohtesvágge Fjällvandring 6
danha Tälta norr om Aktse Fjällvandring 8
BIF Tjåmotis-Aktse-Rapadalen Fjällvandring 43
Bcerne Pris Tjåmotis-Aktse Fjällvandring 5
Lars S Aktse - Pastavagge Fjällvandring 1
Lars S Aktse - Rinim Fjällvandring 0
Ictory Från bårddetjåhkkå till sarektjåkka Fjällvandring 0
GustavOh Vilken väg till Álggajávvre? Fjällvandring 12
GustavOh Biljetter till fjällvärlden 2024 Fjällvandring 53
Wotan88 Riksgränsen-Likta-Alip Duvrras-Vassejiekna-Vassecohkka-Trollsjön-Gearggecorru-Guoblavaggi-Boazcohkka-Vuolimus Hoiganjarrvi-vidare till siellacohkka Fjällvandring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.