Aktse till Ritsem

Är det någon som har gått sträckan? Jag skulle behöva lite information om tidsåtgång och vilka ev. svårigheter man bör räkna med. (Tänker närmast på juli/augusti -08)

MVH

Claes (entusiastisk nybörjare)
 
Ännu bättre är att läsa igenom antingen eller båda;

1. Tore Abrahamsson - Detta är Sarek
2. Claes Grundsten - Vandra kungsleden 2

Borde finnas på ditt välsorterade bibliotek.
Kan vara mer överskådligt än forumvirrvarret. Och efter du har bestämt dig för sträcka så fråga runt/sök på nytt, gör det lite enklare att precisera frågorna.
 
Hade du tänkt dig gå Rapadalen? Tycker du om mygg eller? :)

Själv känner jag inget behov av att ge mig in i Rapadalen innan myggen frusit ihjäl, istället kan man gå ovanför dalen förbi Skierfe.

/Ulf
 
Jag har Grundstens bok. Det är dock lite svårt att få ihop informationen så att man får en uppfattning om hur lång tid man behöver planera för. Vad gäller Rapadalen och myggen så hade jag hoppats på att det skulle gå att vandra öster om/över Skierfe och på det sättet slippa de värsta mygghålen och samtidigt få njuta av utsikten. Mitt idealscenario är att gå i slutet av Augusti, men det beror på om jag kan lura med mig någon då. Jag är inte så sugen på att göra det ensam.
 
Aktse - Rapadale - Snavvavagge - Pielavalta - Pierikjaure - Kukkesvagge - Kassalako - Akka nordsida - Akka/Änonjalme
går på 7-9 dagar inklusive vilodagar tror Tore Abrahamsson, om det kan vara någon hjälp?
 
Gått sträckan "omvänt" från Änonjalme till Aktse.Har lagt in resedagboken i min blogg från början av augusti.
I slutet av augusti lär du inte vara särdeles besvärad av insekter även om du går nere i Rapadalen.
Jag har delvis gått på ovansidan dalen,men då en hel del på redigt stora stenskravel som inte vore kul i regnväder.Går säkert att gå på bättre mark.
Att gå ovan dalen ger nog totalt bättre mark men längre väg.
Övre Rapadalen är fin,och vid lägre vatten ska man gå på älvens bankar mycket (det gjorde vi inte,tyvärr).
Tidsåtgång Änonjalme- Ruotesvagge-Rapadalen-Aktse till Sitoälvsbron:från eftermiddag första vandringsdagen till att mest vänta på båten den femte och sista dagen.Vi går oftast "ungefär normaltakt":kanske 3km/tim.
 
Med åtta-tio timmars vandring per dag och om inget jävlas (typ vad eller extremt väder) går det att avverka denna sträcka enl. följande:
Aktse - Skårkistugan 2 dagar
Skårkistugan - Snavvavagge - Mikkastugan 1 dag
Mikkastugan - Routesvagge - Snjuftjutis/Ahkka 2 dagar
SUMMA: 5 dagar

Men det kanske blir lite stressigt. Kan dock vara bra att ha som benchmark.
 
Med åtta-tio timmars vandring per dag och om inget jävlas (typ vad eller extremt väder) går det att avverka denna sträcka enl. följande:
Aktse - Skårkistugan 2 dagar
Skårkistugan - Snavvavagge - Mikkastugan 1 dag
Mikkastugan - Routesvagge - Snjuftjutis/Ahkka 2 dagar
SUMMA: 5 dagar

Men det kanske blir lite stressigt. Kan dock vara bra att ha som benchmark.

Visst är det klart att det går men...
Om jag skulle vandra den sträckan till sommaren skulle jag sikta på följande:
Förutsättning: Du tar dig till Aktse och övernattar där (Dag 0)

Dag 1: Följ leden upp mot Skierfe. Lämna packningen nedanför själva toppen och gå upp med en termos kaffe och något tilltugg. Ta givetvis med kamera och kikare. Njut någon timme. Leta dig i stort sett norrut. det är inte SÅ gott om bra tältplatser här, men en helt OK hittar du strax V Abmojavrre.
Dag 2: Fortsätt norrut en bit och sväng västerut via Vassjvagge, Vassjalåptå och vidare ner i Rapadalen. Vid lågvatten kan man vandra på sandbäddar nere vid älven. Annars får man följa de stigar som finns högre upp. Tälta i trakten av Skårkistugan. Rör er tyst och ni kommer att ha mycket stora chanser att se älgbjässar. Ett av de säkraste ställena är Biellorieppjavrre där de ofta betar i botten på sjön.
Dag 3: Skulle ni ha fått syn på dem är det inte för sent än. Idag ska ni nämligen klättra upp i Snavvavagge. En bit upp i slänten finns ett par utmärkta älgspanarhyllor där ni kan förmiddagsfika. Lunchen tar ni i närheten av Snavvajavrre och innan ni ger er iväg klättrar ni upp på Låddebakte och njuter av utsikten. Den är ett måste om vädret är med er. Fortsätt sedan ner på Bielvalda fram till Bielavarasj där ni slår upp tälten och kan ägna hela kvällen åt djurspaning från kullen ner i dalen. Hittar ni mina vrålsnygga solglasögon där kan ni väl ta med dem.
Dag 4: Vid dåligt väder följer du Ruothesvagge norrut, men jag förutsätter vackert väder. Då följer du istället Pierikjavrres västra strand och svänger så snart som möjligt in i Guhkesvagge. Helst skulle du hinna ända fram till Sarekjavrasj.
Dag 5: Dagstur upp på Nordtoppen. (Ett alternativ till denna toppbestigning är att ta sig upp på Vuoinestjåhkkå, som du redan passerat.)
Dag 6: Snedda över Sareklåpptå fram till Niakrieppjavrasj och tälta där.
Dag 7: Fortsätt västerut genom Nijakvagge och ta dig över till västra sidan av Ruohtesvagge. Följ stigen till trakten av Kisurisstugan. Idag ska du hålla utkik efter järv, speciellt om du har motvind. Hoppas på det.
Dag 8: Änonjalme och båt till Ritsem.
Dag 9-10: reserv.

Givetvis kan denna tur kortas av i td genom att strunta i någon topp, eller att strunta i Guhkesvagge.
Jag har gått hela sträckan, dock inte i en följd.

Go tur önskar HåkanF
 
Stort tack för era svar. Nu har jag en hel del att drömma om/planera för under vintern. Jag har höga förväntningar på första besöket i Sarek. Håkan, Tack för en fin turbeskrivning. Jag tror att jag kommer att utgå ifrån den. Om jag hittar några solglasögon så hör jag av mig

/Claes
 
Hej! Första inlägget här.

Nu skriver jag mest för att 'bokmärka' tråden så att jag lätt kan hitta den och era tips igen senare. Ja, jag borde egentligen arbeta nu. Men om någon har fler tips/synpunkter angående denna tur fast i omvänd riktning, alltså änonjalme-aktse, lånar jag denna tråd till detta istället för att starta ännu en i samma ämne.

Speciellt intresserad är jag av det alternativ signaturen majjen nämner tidigare i tråden, alltså att ta vägen norr om skierfe från aktse för att sedan via Vassjvagge och Vassjalåptå ta sig vidare ner i Rapadalen. -Hur fungerar detta i omvänd rikting, tidsmässigt och i fråga om ansträngning m.m.? (jämfört med att följa rapadalen vidare söderut och sedan vänta på båtskjuts alltså) Vi planerar att vandra i början av augusti.
 
Aktse - Rapadale - Snavvavagge - Pielavalta - Pierikjaure - Kukkesvagge - Kassalako - Akka nordsida - Akka/Änonjalme
går på 7-9 dagar inklusive vilodagar tror Tore Abrahamsson, om det kan vara någon hjälp?
Hur är det att gå genom Guhkesvágge? Jag har bara korsat den vid bron över Guhkesvákkjåhkå och fortsatt in bakom Sarekmassivet. Är det inte väldigt platt?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Härlundabo Från Aktse till Ritsem Fjällvandring 3
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
Friluffarna Tips önskas: Vita sten till Aktse eller Rinim till Aktse? Fjällvandring 2
rottemark Transport till Aktse Fjällvandring 8
niklaz Helikopter till Aktse? Fjällvandring 4
lundegard Rinim via Alep Valek till Aktse? Fjällvandring 3
Olander Att ta sig till Aktse - Skierffe Fjällvandring 6
stormtrivs Aktse - Saltoloukta, Transport till och från Fjällvandring 1
freddoc Cykelvägen till Aktse Fjällvandring 19
Paltmannen Gå från aktse via alen valak till Rinim Fjällvandring 2
HELS Båt till Aktse? Fjällvandring 4
Till Aktse med Taxi och båt, hjälp! Fjällvandring 1
Welena Aktse men sen då? Fjällvandring 8
labbman Enklaste vägen mellan Saltoluokta och Aktse via Rapadalen Fjällvandring 2
Sverigesnationalparker.nu Aktse - Skierfe - Låddebakte - Sourva Fjällvandring 7
Hemskis Följa Sareks gräns från Aktse och norröver Fjällvandring 2
gusbo Sitoälvsbron - Aktse - Skierfe - Njunjes - Rapaselet tips Fjällvandring 26
Karolina86 Aktse och Skierfe efter midsommar Fjällvandring 2
nicko_ Sarek, Ritsem-Ruothesvagge-Sjielmmagredde-Snarvvavagge-Rapa-Aktse-Saltoluokta Fjällvandring 10
HikingMike Vandringstips Keb->Sarek->Aktse Fjällvandring 5
zlate Båtar Aktse(Sarek) Fjällvandring 2
leona1 Alternativ väg tillbaka Aktse - Saltoluokta? Fjällvandring 8
oscarsundholm Dela helikopter Stora Sjöfallet-Aktse (31 juli) Fjällvandring 0
rakepang Sarek, frågor om: Aktse - Rapadalen - Basstavagge Fjällvandring 17
Amandaa Dela helikopter Kvikkjokk-Aktse 22a juli Fjällvandring 0
osiriz Saltoluokta - Aktse (Total nybörjare) Fjällvandring 9
Addeandersson Helikopter Stora Sjöfallet-Aktse Fjällvandring 0
Hemskis Sitoälvsbron - båtbryggan, stigen mot Aktse? Fjällvandring 1
Nordpilen Höstvandring Aktse Fjällvandring 3
HansLöfgren Sarek Nammatj - Aktse Fjällvandring 5
Rivieralöparen Är Aktse värt ett besök? Fjällvandring 6
Daddy Aktse-Nammatj-Skierfe-Aktse Fjällvandring 2
fowwe Båttrafiken vid Aktse nästa år Fjällvandring 11
pennan Aktse - läget just nu? Fjällvandring 6
thomalin Norr om Pårek mot Aktse Fjällvandring 4
pennan Rekognosering från Aktse Fjällvandring 4
Sander United Sarek - Padle i kano fra Sitoälvsbroen til Aktse ?? Fjällvandring 7
niklas_klinte Parkering vid Aktse Fjällvandring 2
matito Suorva - Sarektjåkkå Nordtopp - Aktse Fjällvandring 5
Silverfox Priser Aktse - Tjåmotis Fjällvandring 3
HELS Sarek: Bästa vägen mellan Aktse - Ruohtesvágge Fjällvandring 6
danha Tälta norr om Aktse Fjällvandring 8
BIF Tjåmotis-Aktse-Rapadalen Fjällvandring 43
Bcerne Pris Tjåmotis-Aktse Fjällvandring 5
Lars S Aktse - Pastavagge Fjällvandring 1
Lars S Aktse - Rinim Fjällvandring 0
såg Hur lång tid skulle de ta att gå från Abisko till Kvikkjokk Fjällvandring 1
Ictory Från bårddetjåhkkå till sarektjåkka Fjällvandring 0
GustavOh Vilken väg till Álggajávvre? Fjällvandring 12
GustavOh Biljetter till fjällvärlden 2024 Fjällvandring 72

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.