Rinim via Alep Valek till Aktse?

Hej,
Jag och min tjej ska ut och vandra i Sarek för första gången på söndag. Vi ska utgå från aktse och vandra in i rapadalen, sedan via basstavagge till rinim. Sedan ska vi tillbaka till aktse, men vi vet inte riktigt hur. Vi vet ju att man kan ta båten över sitojaure och sedan gå kungsleden tillbaka. Men vi är lite sugna på att istället försöka komma upp på högplatån sydost om rinim om vandra den vägen tillbaka, kanske via skierffe. Är det någon som har gjort det tidigare? Är vägen framkomlig? Finns det några svåra vad eller andra svårigheter på vägen? Har sökt lite på forumet men inte hittat så mycket mer info än att det är lite svårt i början då man ska gå upp för branten. Rutten finns ju heller inte beskriven i grundstens bok. Vi tänkte åka båt till strax väster om tjålle och försöka gå upp i den lilla ravinen där det rinner en jokk. Är det en bra idé?

Jättetacksam för svar!
 
Hej!

Precis som du redan är inne på är det branten upp från Sitojaure som är det besvärliga. Enligt Kuhmunens som bor i Rinim brukar de ta sig upp just i samma ravin som du beskriver. Antingen tar man båt dit eller så går man på skrå precis ovanför björkskogen bort dit. Men man ska hur som helst undvika såväl björkskogen/-träsket nere vid sjön som branten. Jag har provat på båda dessa (!) och fick sedan berättat för mig hur jag borde gjort.

Den fortsatta vägen mot Aktse har jag själv inte vandrat, jag gick Vassjavagge bort mot Rapaselet, men det finns info i andra trådar från förra året. Pröva sökfunktionen.

häpp / Filiokus
 
Kuhmunen vet var du skall landa i viken och kan peka rätt väg upp.
Jag brukar gå till höger om jokken. Det är brant men fullt gångbart. Inga problem att ta sig upp. Lite svettigt bara…Ovanför finns en renvaktarstuga.

Jåkkotjkaskalako är lättgången. Du kan komma över Abmojokk nästan överallt, på vissa ställen kan du gå från stenblock till stenblock torrskodd. Är det mycket vatten kan du alltid vada vid: 67 11’53,70N – 18 15’49,43O (det är nästan alltid under knähöjd där).

Vid 67 13’25,03 N – 18 13’39,94 O finns ett stort stenblock som har kluvits i flera delar (gammal offerplats). Under det största stenblocket, östra sidan, brukar det finnas en lya där olika djur bor under årens lopp.

Söker du en tältplats kan jag varmt rekommendera 67 11’40,11 N – 18 16’20,70 O. Där har jag sovit många nätter. I början av sommaren finns det vatten där – men inte i augusti, vatten finns i jokken lite lägre österut.

Trevlig tur!

Thomas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Paltmannen Gå från aktse via alen valak till Rinim Fjällvandring 2
Fjälltagen Sitojaure - Rinim Fjällvandring 0
Håkan K Båt Rinim - Sitojauestugorna? Fjällvandring 6
Evajar Båtskjuts Rinim Fjällvandring 4
Friluffarna Tips önskas: Vita sten till Aktse eller Rinim till Aktse? Fjällvandring 2
t_andersen Möjligt att gå Skierfe-Rinim? Fjällvandring 5
Kavring Surva-Rinim-Rapadalen? Fjällvandring 2
fremag Finns det två båtförare Rinim - Sitojaure? Fjällvandring 14
jooose Rinim till Kungsleden Fjällvandring 1
mekstr Sarek vägval - vad vid Rinim och båt på Sitojaure Fjällvandring 1
Daniel K Intresse sökes: Båtfärd Sitojaure-Rinim 1/9 Fjällvandring 0
azur Vandra från rinim till saltoloukta. Fjällvandring 3
hegeland Vandra längs Sitojaure? Telefon i Rinim och Nammatj? Fjällvandring 4
Lars S Rinim - Skierfe Fjällvandring 1
PJE Båttransport Sitojaourestugorna-Rinim Fjällvandring 10
raderad04 Sitojaurestugorna - Rinim Fjällvandring 0
unna båttrafik Sitosjaure-Rinim Fjällvandring 4
Megin Jobbiga vad Rinim-Akka? Fjällvandring 3
pal2 Rinim - Sitojaure ?? Fjällvandring 4
Almgren Båten Sitojaure till Rinim Fjällvandring 5
Lars S Aktse - Rinim Fjällvandring 0
koaladaniel Rinim- Akka? Fjällvandring 7
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
Tompaa Alternativ rutt Kebnekaise-Nikkaluokta via Tarfala mot Cievrralahku Fjällvandring 4
Pirak Vista -Nikkaluokta via Cievrralahku Fjällvandring 4
Ooscar Abisko till Nikkaloukta via Siellavaggi, Mårma, Kaskasavagge och Tarfala Fjällvandring 14
JimmyH Ljungdalen (Kläppen) till Gåsen via Ljungans Vindskydd och Holkendurrie? Fjällvandring 10
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
labbman Enklaste vägen mellan Saltoluokta och Aktse via Rapadalen Fjällvandring 2
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
Robtrek Kebnekaise till Ritsem via Sirččám och Gágirjávri / Teusajaure Fjällvandring 15
Pellonen Klinken - Skars via Tvärån? Fjällvandring 12
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
adropofnature Rago to Padjelanta via Trolldalen Fjällvandring 15
Struensee Nikkaloukta -vistasdalelen tillbaka via Tarfala Fjällvandring 3
tobstu Södra Kungsleden via Drevdagen eller Röskåsen ? Fjällvandring 0
labbman Sourva - Ritsem via Skarja, Ruohtesvagge Fjällvandring 9
Joonaka Abisko-Nikkaluokta via trepassleden(?) Fjällvandring 5
Jörgen Åhgren Fältjägaren-Sylarnas Fjällstation via Sylsjön Fjällvandring 1
xoxoxo Tarfala - Kebne fjällstation bakvägen via "Drakryggen" - Hur ser sträckan ut? Fjällvandring 4
Vandrefalken1976 Abisko - Kebnekaisr/Nikkaluokta via Lapporten och Mårma i september? Fjällvandring 1
ennamaria Från bron över Aliseatnu norr-västerut mot Abisko via Ballinvággi Fjällvandring 9
syftkompass Råd kring Låktatjåkka - Abisko (via Trollsjön) Fjällvandring 14
Nikolai Låktatjåkko fjällstation via Trollsjön? Fjällvandring 9
Gunnar81 Nordkalottleden, sträckningen Katterat - Ritsem (via Sitashyttene, Pauro, Röysvatn) Fjällvandring 1
Fretek Ljungan-Gåsån via Holkendurrie Fjällvandring 3
simpe Nya kängor som tar mig från skogen via lågfjället och till högfjällen och topparna Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.