båttrafik Sitosjaure-Rinim

Hej

Jag vänder mig till er igen för lite hjälp. Det var kul att får svar så snabbt och så bra förra gången jag gjorde ett inlägg.

Sarekplaneringen går vidare och just nu är vi inne på att runda Äpar-massivet från Rinim. Jag funderar på hur båtarna vid Rinim går. Kan man boka en återfärd en viss dag eller går de efter tidtabell? Hur mycket kostar resan t&r? Någon som vet?

Jag undrar också om någon har erfarenhet av att vandra "öster om Äpar" som Grundsten kallar det. Det verkar vara ganska lättvandrat enligt boken, vad säger ni?

Tack på förhand

Jenny
 
Hmmm....

Kanske inte svar på dina frågor direkt, men ett snabbt svar...?

Jag och flickvännen gick söder om Äpar till Rinim ifjol där vi sedan tåg båten enligt "tidtabell". Den enda svårigheten vi stötte på i denna passage (otroligt fint pass med höga bergsluttningar om båda sidor) var en glaciärtunga från Skårki samt lite kvicksand runtom jockarna...

Båtturerna går frekvent så det räcker dock kan man få vänta en stund...

Mer om denna "vår tur" (kostnaden för båtturen t.ex) tur finns att läsa på min hemsida... ;-)

MVH
Jmlove
 
Båttur från Rinim

Vad är adressen till din hemsida? Jag prövade att klicka på din information men sidan fanns inte kvar.
Jag undrar vad titabellen för båten är i juli och hur mycket det kostar.
Tänkte gå Pastavagge till Rinim om det är någon som har tips och synpunkter om det aktuella läget.

//Maria
 
båt i Rinim

När vi åkte där år 2000 kostade det ca 250 kronor per person och enkel resa. Det fanns ingen tidtabell utan han körde när det fanns möjlighet och passagerare. Det gick bra att ringa och boka tid. Lämpligt om man vill åka till Rinim. Telefonnummer finns på STFs hemsida http://www.meravsverige.nu under 'bra att veta' och sedan 'turisttrafik i fjällen'.

/ U
 
Båt till och från Rinim

Hej Jenny!
Det bästa och lättaste är att när du kommer till Salto så kan du ringa från receptionen. Beroende på väder så hämtas du nere vid bryggan eller också nedanför rengärdet. Det bor en samefamilj i Rinim som kör just den sträckan.
Åkte där förra året.
Då gick jag i Pastavagge och mot Mikka och Alkajaure.
Skall i sommar ta mig från Kvikkjokk alternativt Salto till Aktse och gå Rapadalen. Sista helgen i juli är det kyrkhelg i Alkavare kapell. Det är 35 års jubileum efter återinvigningen då kapellet rustades.
Troligtvis kommer det mycket folk dit. Det talas om att det även skall vara vigsel på lördagen.
Skall bli spännande. Det är tredje året jag är där.
Jag går en tiodagars tur slutar sedan i Ritsem.

Lycka till
Ingvar
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tillfjälls Båttrafik Padjelanta i juni Fjällvandring 9
cnygardh Läntas Båttrafik Fjällvandring 3
Bamba Båttrafik från Ritsem Fjällvandring 2
Runner75 Abisko-Nikkaloukta båttrafik Fjällvandring 6
ulrikami Båttrafik Padjelantaleden-Kvikkjokk? Fjällvandring 2
Fjälltagen Sitojaure - Rinim Fjällvandring 0
Håkan K Båt Rinim - Sitojauestugorna? Fjällvandring 6
Evajar Båtskjuts Rinim Fjällvandring 4
Friluffarna Tips önskas: Vita sten till Aktse eller Rinim till Aktse? Fjällvandring 2
t_andersen Möjligt att gå Skierfe-Rinim? Fjällvandring 5
Kavring Surva-Rinim-Rapadalen? Fjällvandring 2
fremag Finns det två båtförare Rinim - Sitojaure? Fjällvandring 14
jooose Rinim till Kungsleden Fjällvandring 1
mekstr Sarek vägval - vad vid Rinim och båt på Sitojaure Fjällvandring 1
Daniel K Intresse sökes: Båtfärd Sitojaure-Rinim 1/9 Fjällvandring 0
lundegard Rinim via Alep Valek till Aktse? Fjällvandring 3
azur Vandra från rinim till saltoloukta. Fjällvandring 3
hegeland Vandra längs Sitojaure? Telefon i Rinim och Nammatj? Fjällvandring 4
Paltmannen Gå från aktse via alen valak till Rinim Fjällvandring 2
Lars S Rinim - Skierfe Fjällvandring 1
PJE Båttransport Sitojaourestugorna-Rinim Fjällvandring 10
raderad04 Sitojaurestugorna - Rinim Fjällvandring 0
Megin Jobbiga vad Rinim-Akka? Fjällvandring 3
pal2 Rinim - Sitojaure ?? Fjällvandring 4
Almgren Båten Sitojaure till Rinim Fjällvandring 5
Lars S Aktse - Rinim Fjällvandring 0
koaladaniel Rinim- Akka? Fjällvandring 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.