Vandra från rinim till saltoloukta.

Hej!

Hur ser passagen mellan strax norr om Rinim. Till saltoloukta (Tänk en tilltänkt rak linje från saltoulukta rakt österut..) ut? Är det möjligt (hyffsat enkel vandring) eller svårt? Jag vet att man man kan ta båt, och sen gå kungsleden, norrut. Men verkar helt klart mer spännande det andra alternativet. + att sträckan blir kortare.. Men som sagt. Frågan är mer om tiden? Om det går, vilket tar kortast tid?
 
Hej!

Som av en händelse har jag provat på båda varianterna.

Båtturen på Sitojaure är jättefin, rekommenderas att åka i alla fall en gång. Det är också den snabbaste vägen från Rinim till Saltoluokta, ca 50 minuter båt och sedan drygt 4 timmar lätt vandring längs autobahn.

Men jag tycker nog att gå "raka spåret" var roligare, det liksom förlängde Sarek-äventyret med en dag. Det är faktiskt mer öde mellan Rinim och Pietsaure än inne i Sarek! Du får båtskjuts över Sitoätnos utlopp för en hundring ungefär. Sedan är det en brant dryg stiglös stigning upp genom björkskogen, det tar väl 45-60 minuter i rask takt. Jag gick längs den svarta inritade linjen. Hade som alternativ att gå den blå genvägen mot Pietsaure, men det kom in dimma och jag räknade med att det skulle vara mer lättorienterat så som jag gick. Jag hittade några fina tältplatser en liten dal som heter Kuotekvagge (vid det orange krysset).

häpp / Filiokus
 

Bilagor

  • Rinim-Salto.jpg
    Rinim-Salto.jpg
    68.1 KB · Visningar: 1,887
Det finns en liten grå punkt väster om 2813B på kartan ovan, ungefär där brukar jag stiga iland när jag går den väg jag skall beskriva. Om du går iland ytterligare västerut och följer bergkanten ser du en gammal offerplats som ser ut som en sittande björn när du ser den från öster, värd ett besök.

Gå fram till jokken och korsa den, det är enkelt, sväng norrut och stig upp mot passet. Det är, om jag minns rätt, ca 700 meters stigning men stigningen går förvånansvärt lätt. Det är brant uppför - men lättgånget.

Ställ packningen i passet och bestig toppen 1515, därifrån har man en fin utsikt. Anslut till den svarta linjen på kartan ovan. Jag brukar gå lite mer österut än vad linjen visar, en lättare väg(torrare) enligt min uppfattning (på andra sidan sänkan (dalgången). Jag går ned väster om Rasek ungefär som kartans svarta linje visar, kanske lite tidigare.

Letar man lite i rasbranten nedanför Rasek finner man en gammal Samisk förrådsgrotta. Ett stort stenblock med ”vass” rygg leder upp till själva grottan – och man går på denna rygg för att komma dit.

I skogen nedanför står en stor platt sten som ser ut som en ”runsten” i formen, ca 2,5-3 meter hög, ca 1-1,5 meter bred. Den är ovanlig och har säkert haft någon betydelse förr i tiden.

Pietsaures sandurfält är intressant att titta på. Sitojaure hade sitt utlopp hitåt under istidens sista del. Kanjon som leder ned mot Salto är också intressant att titta på, en stig går på dess östra sida. Här rann Sitojaures vatten ned i Langas.

När du stiger uppåt i början av denna vandring kan du se de gamla strandlinjerna runt Sitojaure, det finns flera olika strandlinjer så vattennivån varierade. Du kommer även att korsa några av dem på din väg mot passet.

Thomas
 
Tidsåtgång Rinim-Saltoluokta

Jag tycker att det föreslagna vägen från Rinim till Saltoluokta med färdväg mellan topparna 1515 och 1465 och sen vidare mot Rasek verkar förträfflig. Ni som har gått den sträckan kan kanske upplysa mig om vad det är för typ av terräng. Behöver nämligen planera tiden för sträckan. Hur lång tid tog det för er? Finns det några tältplatser mellan passet och Rasek (känns som det är mest sten)?

Åke
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hegeland Vandra längs Sitojaure? Telefon i Rinim och Nammatj? Fjällvandring 4
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
bico Vandra från Fjällnäs till Gröndalen Fjällvandring 2
morgenblau Lundhags vandra High for warm-temperate climate Fjällvandring 1
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Awflauggz Ryggsäcksvikt vandra Jämtlandstriangeln Fjällvandring 16
Stordrulen 2000:- för att vandra i bla Vålådalen. Fjällvandring 94
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
elinalicia Var ska vi vandra i juli 2021? Fjällvandring 24
tinab66 Vandra i Vindelfjäll - Vilken riktining? Fjällvandring 8
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Varför vandra? Fjällvandring 93
Ralphandersson Vandra i sydliga fjäll på höstlovet, och gärna fiska också Fjällvandring 3
Kveke Vandra över helagsfjället Fjällvandring 3
Lappkattfot Ställen där man kan hitta någon att vandra med? Fjällvandring 4
Slitvargen Vandra Laisdalen från Laisstugan till Adolfsström Fjällvandring 1
VeronikaH Vandra Kvikkjokk-Sarta Fjällvandring 15
DanielK Vandra in i Norge i sommar - stängd gräns? Fjällvandring 22
dibblah Vandra Kvikkjokk - Ritsem Fjällvandring 13
Fraeddan Vandra med två småbarn Fjällvandring 4
Totteman Var vandra 2020? Fjällvandring 9
Slitvargen Vandra från Adolfström till norra polcirkeln, Silvervägen Fjällvandring 1
Kentvik Vandra i Norge september Fjällvandring 2
Stendunken Vandra Norge sista helgen i september 2019 Fjällvandring 0
elsaeneman Efterlysning! Ska nån vandra till Nallo? Fjällvandring 10
Maaalin Vandra i Jämtland i augusti Fjällvandring 4
Frelink123 Tarradalen, vandra eller flyga? Fjällvandring 10
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
Spiron22 Vandra i sommar! Fjällvandring 7
Totteman Träna för att vandra Fjällvandring 61
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46
kopperhead Vandra till Skierfe början av juni 2019 Fjällvandring 2
esterfinnstrom Vandra laugavegur? Fjällvandring 6
JNybbe Vandra 4 nätter, vart då? Fjällvandring 2
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
Boxern Vandra fågelvägen mellan Unna Allakas och Tjäktja ? Fjällvandring 6
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
iceman123 Vandra i fjällen i oktober Fjällvandring 7
gusfallca Vandra i Rogen Fjällvandring 1
naturälskaren Vandra i Norge - råd? Befinner mig i Flåm Fjällvandring 1
MalinSa Vandra Marsfjällen från Kittelfjäll, fråga om ett vad Fjällvandring 0
elihe1 Vandra i Norge Fjällvandring 0
Vattenvargen Vandra med junior Fjällvandring 2
Cobblepot Vandra i Jämtlandsfjällen-Bästa tiden? Fjällvandring 11
Mandris Vandra över glaciär Fjällvandring 5
Wibrån Vandra frånSkäckerfjällen till norska Skjaekerfjella Fjällvandring 1
Laura_r Vandra i Italien-resesällskap?? Fjällvandring 3
Ealof Vandra Kungsleden med hund Fjällvandring 3
fruluftsadam Vandra i Sösjöfjällen Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.