Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Väldigt trevlig tur. Fina tältplatser där man svänger norrut genom en namnlös tvärdal till Ballinvagge. I den innersta delen av Ballinvagge finns ett par glaciärer och högalpin natur. En stor öppen plats i norra ändan av Ballinvagge där det legat en renvaktarstuga är fin tältmark. Ballinjokk är sevärd med en kanon och vattenfall. Gamla tältlägret är en fin tältplats med utsikt över nuolja och Torne Träsk. Tjåmåhas är möjlig att vandra upp på.
När man gått över bron är det bäst att gå rakt uppför jokken till 1050-metersnivån där det finns en fin lättvandrad "hylla" att gå på i riktning västerut.
Även som stigen är utritad är det lättvandrat over mindre åsar så snart man kommer ut ur björkkogen kring bron. Ganska öppet landskap med fina åsar vad jag minns så borde inte vara något problem att hitta tältplatser.
Själv var jag aldrig uppe i Ballinvagge utan gick bort mot Kieronbacken och vidare Kungsleden mot Abisko.
När man gått över bron är det bäst att gå rakt uppför jokken till 1050-metersnivån där det finns en fin lättvandrad "hylla" att gå på i riktning västerut.
Mycket fint område, rekommenderas varmt.
Har vid olika tillfällen passerat, lite bilder finns här: https://www.utsidan.se/cldoc/ensamvandring-abisko-2016-d-blir-som.htm och här: https://www.utsidan.se/cldoc/marmapasset-pa-egen-hand.htm
Från den punkt där stigen delar sig och går söderut mot bron över Aliseatnu tyckte jag det var lättvandrat ända bort till Kungsleden västerut(undantaget några passager med snö då jag var ute ganska tidigt på säsongen). Österut sägs det vara överjävligt med vide, har dock inte gått där själv.
Ballinvággi och Šiellavággi har varit lättvandrade vid alla mina besök.
Jag har gått från Lapporten på den överjävliga vidjestigen. Det var i 2014, det var mycket varmt, många mygg og många små bäck at passera. Inte alls roligt.