Fältjägaren-Sylarnas Fjällstation via Sylsjön

Hej

Jag söker information om denna led men hittar väldigt lite vid en snabb nätsökning. Är det någon som vet:

-sträcka?
-ledens skick (planerar att löpa den - är det ens att tänka på?)
-grad av naturupplevelse?

Den vanligare vägen Fältjägaren-Sylarna via Helags är såvitt jag kan läsa mig till ca 12+19 km, men denna ser för ögat på kartan uta att vara en anings längre....?

Väldigt tydlig stig fram till Sakristian (Sylsjöns östra ände). Den delen tycker jag är fin. Stigen vidare på norra sidan av Sylsjön är inte så tydlig alltid, men lätt att orientera längs sjön. Jag tyckte att sträckan längs sjön inte var så intressant, det är ju en reglerad sjö, så stränderna är därefter. Inne i Ekorrdörren finns tydlig stig igen, och sen är du på leden upp i Ekorrpasset. Den är bitvis stenig särskilt i de högre delarna. Från Ekorrdörren fram till Sylstationen väldigt fin sträcka naturmässigt.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips