Transport till Aktse

Jag ska se till att äntligen göra min första vandring i Sarek i sommar, efter att ha studerat kartor och läst reseberättelser och Grundstens guidebok i flera år, utan att hitta tillräckligt med tid för att genomföra den. Det jag främst siktat in mig på är en vandring genom nationalparken, med startpunkt i Aktse och avslutning med båtfärd till Ritsem.

Eftersom jag vill använda så många av de lediga dagarna som möjligt i parken försöker jag förstås hitta så bra resealternativ som möjligt. Jag bor i Kiruna och har tillgång till bil, men eftersom jag inte vill göra en rundtur måste jag ändå förlita mig på andra transportmedel. Tidigare har det verkat väldigt smidigt och prisvärt att ta buss från Jokkmokk mot Kvikkjokk, kliva av vid Tjåmotis och betala Harry Skarin för transport till Sitoälvsbron, men med tanke på att han fyller 85 år i höst (om han fortfarande är vid liv), känns det ju tveksamt om den möjligheten fortfarande är aktuel. Så jag undrar helt enkelt hur möjligheterna för att ta sig till Aktse utan att betala för helikoptertransport ser ut nu för tiden?
 
Jag nyttjade Harrys transporttjänst förra sommaren, alltså 2016. Han var i god form för sin ålder, tyckte jag då han rattade sin gamla Mercedes. Våra telefonsamtal, ett i god tid före min avresa, och ett nära inpå densamma, var klara och rediga. Jag tycker du ska ringa honom och höra dig för.
 
Det var som tusan! Det ska jag absolut göra. Vore ju både smidigt och dessutom intressant att få åka med någon som varit med om turismen här uppe så länge som han har :)

Om någon annan ändå har förslag på alternativa metoder tas de tacksamt emot, men jag antar att det inte har blivit aktuellt så länge Harry håller igång. Förutom taxi hela vägen från Jokkmokk förstås, vilket lär kosta skjortan om man inte kan fylla en hel bil.
 
Finns från med i år reguljära helikopter transporter
både Från Kvikkjokk och Stora Sjöfallet till Aktse !

http://www.fiskflyg.se/dagliga-turer/kvikkjokk-aktse/

Tack för tipset! Det gör det ju klart billigare om man är ensam eller en liten grupp och inte lyckas fylla en hel helikopter på egen hand, men kanske ändå lite för dyrt för mitt sällskap som måste betala för resa upp till Norrbotten också.

Det verkar vara samma pris från Stora Sjöfallet också, vilket gör det ännu mer attraktivt eftersom det skulle vara enklare att parkera bilen där än i Jokkmokk. Går nog att kapa mer än en dag jämfört med alternativet att ta buss till Tjåmotis, och sedan ta buss hela vägen från Ritsem tillbaka till Jokkmokk efter vandringen. Får titta närmare på detaljerna.
 
Harry kör

Jag ringde precis till Harry för att kolla om han planerar att köra till bron den här sommaren också, och fick ett positivt svar. Tänkte att det kan vara av intresse för övriga på forumet också!
 
Skjuts till Sitoälvsbron

Är det nån som vet om nån som man kan få skjuts av till Sitoälvsbron? Den tidigare skjutsen har ju upphört. Nån som tar över?

Eller vet ni om det brukar vara möjligt att lifta med personer som ställer bilen vid Sitoälvsbron?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stormtrivs Aktse - Saltoloukta, Transport till och från Fjällvandring 1
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
Sacha22 Transport från Duved till Storulvån lör 30 juli - dela taxi Fjällvandring 0
robhero Dela taxi Kiruna till Nikkaluokta 20/4 Fjällvandring 1
robhero Dela taxi Kiruna till Nikkaluokta 21/4 samt retur 25/4? Fjällvandring 0
FlyerSword Transport Ritsem till Kvikkjokk? Fjällvandring 16
cloud76 Transport från Tännäs till Käringsjön/Käringsjövallen (saknar egen bil) Fjällvandring 5
robwal transport till kebnats eller annan utgångspunkt i sarek efter den 24 sept Fjällvandring 8
matte_upp Transport från Funäs till Kläppen (Helags)? Fjällvandring 3
critan Transport från Tåg till Handöl Fjällvandring 8
Segment Transport från Glitterheim till Gjendesheim Fjällvandring 2
Sofia L Transport till Storulvån Fjällvandring 4
matsulle Transport till Jotunheimen Fjällvandring 1
Bobart Padjelantaleden - transport Fjällvandring 4
kim.fras Nordkalottleden - transport Fjällvandring 6
adtor Transport Gällivare - Ritsem Fjällvandring 0
Roper72 Transport Tänndalen-Grövelsjön Fjällvandring 4
janstj Transport Ritsem - Vaisa/Änonjalme Fjällvandring 23
haiwa Transport Nikkalukta - Kiruna efter 22 sept Fjällvandring 2
Michael177 Transport Kiruna Airp - Nikkaluokta 15 Juni 2018 Fjällvandring 5
Richard Troell Dela transport över Akkajaure den 14/9 Fjällvandring 0
rookieo Vandring Norge transport Fjällvandring 0
NaturBoel Tälta på Fulufjället och transport Fjällvandring 6
zimtec Transport Kiruna-Nikkaluokta lör 13/6? Fjällvandring 0
Insektsnyckel Transport Kiruna flp - Abisko Fjällvandring 4
sofiah Transport av extra packning Hemavan- Ammarnäs? Fjällvandring 9
piaea Transport Abisko-Vassajaure Fjällvandring 16
Medon Buss eller annan transport från Bolnastua (Nasafjäll)? Fjällvandring 3
timberwolf Transport Kiruna - Nikkaluokta Fjällvandring 7
majjen Transport Jäkkvik - norska gränsen? Fjällvandring 4
Hillbeach Transport från Gällivare den 24:e Fjällvandring 2
Ann-Sofie Persson Transport - Tips å Hjälp?! Fjällvandring 7
terhop Transport Ritsem-Sitasjaure? Fjällvandring 39
tercr560 Transport från Ljungdalen Fjällvandring 1
AnnaM Fjällvandring Sarek, när? transport dit? Fjällvandring 13
layback Transport från Sulitjelma Fjällvandring 3
H.W Båt transport Fjällvandring 1
Peter C Transport på Sitasjaure Fjällvandring 4
Boat transport in Sarek Fjällvandring 2
axa Transport mellan Ritsem & Saltaluokta? Fjällvandring 3
Ictory Från bårddetjåhkkå till sarektjåkka Fjällvandring 0
GustavOh Vilken väg till Álggajávvre? Fjällvandring 12
GustavOh Biljetter till fjällvärlden 2024 Fjällvandring 48
Wotan88 Riksgränsen-Likta-Alip Duvrras-Vassejiekna-Vassecohkka-Trollsjön-Gearggecorru-Guoblavaggi-Boazcohkka-Vuolimus Hoiganjarrvi-vidare till siellacohkka Fjällvandring 4
Stordrulen "Svårt att nå ut med information om fjällfaror till ovana vinterbesökare" Fjällvandring 1
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 2
KohiNoor Östra till Västra Unna Reaiddavaggi? Fjällvandring 7
HUFFEBOY Resa till Kvikkjokk Fjällvandring 50

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.