Arbetspuls under fjällvandring?

Vad ligger ni på för puls under fjällvandring och vad kan vara lämpligt om man ska gå 3-4mil/dag? Och vad bör jag träna på?
Just införskaffat en pulsklocka och mottager alla tips!
(maxp 200 vilo 40)
 
Läste nånstans att det var bra att kunna springa i 30 min i ett sträck utan att vara helt färdig, var en bra grund att stå på, fast o andra sidan beror det ju också på var man vandrar.
 
Hej Thomas!

Du verkar ha riktigt bra kondition och höga mål vad det gäller distanser. 3-4 mil/dag med full packning är väldigt tungt. Det normala brukar vara att man går runt 2 mil/dag i snitt. I normal fjällterräng går en hyggligt tränad man ca 5 km/h. 2 mil tar då ca 6 timmar inklusive pauser, njuta av vyer och lunch.
Vad det gäller din fråga om puls så har väl pulsklockans manual rekommendationer? Jag skulle gissa på att 120-130 slag/min är vad som är njutbart under så pass långa etapper som du tänker göra. Jag har ingen erfarenhet av pulsklocka vid fjällvandring.

Sträckor över 2,5 mil tycker jag börjar bli jobbiga, efter 3 mil börjar fötterna kännas mosiga. Jag vill inte tänka på hur dina fötter känns efter att ha vandrat 4 mil/dag i sju dagar. Klarar du av det med 20 kg på ryggen är du en riktig fjällget.

Ett tips vad det gäller gång uppför fjäll och branta backar är att ta korta steg. Det vanliga är att man älgar på med långa steg, men det brukar straffa sig med mjölksyra och kramp. Med korta steg och ett jämnt tempo kommer du snabbt uppför fjäll. Inte snabbast i starten, men först på toppen.

Hoppas att det är till någon hjälp!

///Erik
 
Det behövs nog inte mycket mer än normalkondition,faktiskt. Å andra sidan träna dina fötter det är nog de som kommer att ta stryk.Vandra på du bara men .För mig framstår det mer som en prestation mer än som vandring.
För två veckor sedan träffade jag på en ödmjuk kille kille i 30 års åldern norr om Sitasjaure som gick från sydligaste platsen i Norge vek in i Sverige vid Sulitelma och hade som slutmål Nordkapp. Han startade sin vandring 15 april .Han låg lite före schemat och undrade lite över alternativ till Kungsleden.Nu hade han dessutom fått draghjälp av en man i 50+ från Mo i Rana till slutmålet .Förmodigen går du väl kortare än 270-300 mil...Det är nog fötterna som tar mest stryk vid långa vandringar.
//Mvh Matserik
 
Hej allihop och tack för tipsen!

Vandringsturen jag tänkt göra är Kungsleden, 44 mil alltså(en bit kortare än norrmanens=). Har halvhygglig erfarenhet av promenixande, gjort ett par turer runt abisko +några i patagonien så packningen beräknas bli lätt, ca 8-9kilo.(Lyxigt att kunna handla proviant efter vägen:).
Prestation eller njutning, kanske är som du säger mera åt prestationshållet. Men det är något jag länge velat göra, ni vet, "se vad man går för".

Det där med fötterna, visst finns det något slags "fotbad" man kan greja ihop som härdar fötterna? Vad ska det vara för ingredienser månne?
Teflonsockar, ska man ha sådana?
 
Viktiga självklarheter!

Vandringsturen jag tänkt göra är Kungsleden, 44 mil alltså(en bit kortare än norrmanens=). Har halvhygglig erfarenhet av promenixande, gjort ett par turer runt abisko +några i patagonien så packningen beräknas bli lätt, ca 8-9kilo.(Lyxigt att kunna handla proviant efter vägen:).
Prestation eller njutning, kanske är som du säger mera åt prestationshållet. Men det är något jag länge velat göra, ni vet, "se vad man går för".

Det där med fötterna, visst finns det något slags "fotbad" man kan greja ihop som härdar fötterna? Vad ska det vara för ingredienser månne?
Teflonsockar, ska man ha sådana? [/QUOTE]

Hejsan!
Gör som vanligt, var mycket uppmärksam på rodnader, som annars lätt blir blåsor och skavsår. Och det är det sista du vill ha om du ska gå 44 mil. Byt strumpor ofta. Brukar växla mellan två par (använder dubbla stumpor) och lägga de svettiga i en nätpåse utanpå ryggsäcken så de kan torka. Gissar att du tänker satsa ungefär två veckor. Lycka till och skriv gärna om dina erfarenheter.
Christer
 
off topic

matserik; sa:
...För två veckor sedan träffade jag på en ödmjuk kille kille i 30 års åldern norr om Sitasjaure som gick från sydligaste platsen i Norge vek in i Sverige vid Sulitelma och hade som slutmål Nordkapp.

Har du närmare information (namnet eller kanske websida) på denna kille? Jag tänkte göra nästan detsamma om några år (Egersund - Alta, http://www.fjallvandra.de/planung/2007/ ) och det vore kul att få närmare information om hans vägval m fl.

mvh Lukas
 
imponerande värden,

onekligen. Själv hade jag väl 48 i vilopuls upp till drygt 50
års ålder men jag har slutat mäta och slutat att bry mig.

Speciellt de första åren jag vandrade i Alperna kände
jag nog lite av pressen att utnyttja min relativt goda
kondition, t ex när det gällde att ta sig upp mot passet
eller hinna långa sträckor på en dag. Då blev jag
förstås VANSINNIGT frustrerad av terränghinder, t ex blockterräng,
där ingen kondition i världen kunde hjälpa mig över 1-2 kilometer i
timmen.

Nu när jag lugnat ner mig - jag ska snart fylla 59 - är
jag inte angelägen att hinna långt på viss tid, tvärtom
tar jag det lugnt för att hinna smälta allt jag ser på vägen
(och ÄNDÅ säger folk i Frankrike att jag går fort uppför ...).


Jag vill inte ens veta av så långa etapper,
det blir väl 6-7 timmar, kanske 15 kilometer
i Alperna, kanske 18 till drygt 20 i fjällen,
ty
jag uppskattar också lägret och dess långsamma ritualer,
tvätta mig, laga mat, skriva dagbok, studera nästa etapp,
gå runt och utforska trakten lite.

Med det vill jag egentligen säga att du ska slänga pulsklockan,
gå din naturliga takt, dvs. om du är rastlös, öka, om du är flåsig, minska (om du inte har läst R M Pirsigs bok Zen and the
Art of Motorcycle Maintenance, gör det!). Känslan betyder
mer än siffror.

Träning? Att bära ungefär den avsedda bördan
på några promenader, gärna i sluttande terräng, så
att t ex låren vänjer sig. Det är inte *mycket* i den vägen som
behövs, men det kan befria dig från hämmande stelhet.

il C.
 
Pulsklocka och träning

Har haft samma fundering och börjat testa att gå med pulsklocka.

Har dock kommit fram till att det är oerhört svårt att ge generella råd om vilken puls du bör ligga på. Sannolikt runt 120-(130). Men egentligen känner man nog det bäst utan pulsklocka. Vad pulsklocka kan vara bra för är dock att du kan se om tex går för fort uppför, om du börjar få en infektion eller om du börjar bli för generellt utmattad.


Eftersom du verkar rätt vältränad så klarar du nog 3-4 mil om dagen med så lätt packning förutsatt att du har gått in dina kängor ordentligt. Fötter, uthållighet och psyke är de begränsande faktorerna. Plus mat och vätska förstås.

När det gäller träning så antar jag att du tränar en del redan. Löpning, Cykling? Jag antar vidare att du inte har tid att träna ca 10 h vandring per dag vilket ju vore idealiskt - maximalt grennära. Alltså måste du överdriva lite åt andra hållet. Så byt ut viss befintlig träning (eller lägg till) mot att gå med en så tung ryggsäck du kan bära i så branta backar som möjligt. Ca en timme 2 - 4 dagar i veckan med dryga 30 kg bör gå bra efter en viss tids inkörning för att undvika skador. (Skall till Nepal och kör själv med 32 kg upp och ner för en slalombacke. Det är inga problem att nå maxpuls då - har hittills kommit upp i 191 och jag är 41.) Du kommer sedan dessutom att njuta desto mer av dina 8 kg!

Gå på!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2
nickegrahn Fulufjället fyra dygn under barmarkssäsongen Fjällvandring 4
bastrummis GPS tracking på Fjället under lång tid - Hur? Fjällvandring 17
thureb Östra leden upp och ned under 2 timmar Fjällvandring 2
MikaelHassel Tälta under det mörka halvåret?? Fjällvandring 18
Gefwo Bo i fjäll under ca 1 månads tid? Fjällvandring 47
Hannes Lindgren Sett björn under fjällvandring? Fjällvandring 26
musse592 Kebnekaise under vintern Fjällvandring 12
_DanneW Öm under fötterna -tips önskas Fjällvandring 11
love.nilsson3 sova under barhimmel på vintern Fjällvandring 27
fjallenv34 Problem under vandring Fjällvandring 8
Gunnar81 Vandringsskildring Abisko - Nikkaluokta under vecka 26, 2012 Fjällvandring 0
gegga moya Kebnekaises västra led under vintern? Fjällvandring 13
Sigi sösjöfjällen under vintern Fjällvandring 3
bergtagen.skogstok Berg under trädgränsen! Fjällvandring 16
Mandalay Vilka fjälltoppar under vecka 37? Fjällvandring 3
szvinto Jotunheimen under kristi himmelsfärdshelgen Fjällvandring 4
Fbr Kebnekaise under Fjällräven classic Fjällvandring 2
filip_alderin.se Kebnekaise under Midsommarveckan Fjällvandring 6
Robwah-9 Vandring under Fjällräven Classic Fjällvandring 8
landonia Någon som har tips på tur i svensk-norska fjällen under juli månad 2010? Fjällvandring 6
MangeK Toppar som nås under en dagstur Fjällvandring 17
Dannepihls Snasahögarna under höstlovet Fjällvandring 10
mnen Djurupplevelse under vandring Fjällvandring 12
elisabeth12344 Vågar jag vandra under Älgjakten? Fjällvandring 136
greendanger Vilken utrustning använder du under sommaren? Fjällvandring 56
Toop Ont under yttre fotknöl Fjällvandring 4
Corax Fyra försvunna under fjälltur Fjällvandring 3
mellgren Tur i Fulufjället under påsk Fjällvandring 0
Gasten Aktiviteter under v. 9! Fjällvandring 0
Napoleon Vandring under v.44? Fjällvandring 11
erila107 Slog lågor under brännaren Fjällvandring 25
virror Akka under nyår? Fjällvandring 3
nils73 sluta snusa/röka under fjällvandringen Fjällvandring 27
Napoleon Hur gör ni med vatten under fjällvandringen? Fjällvandring 19
Olaa Att sova under bar himmel Fjällvandring 8
plp Ljust/mörkt under dygnet i Sarek i agusti? Fjällvandring 3
lesko Glatte stener under vading Fjällvandring 0
L-O Tält under vinterhalvåret Fjällvandring 7
i4lean söker tips för fjällvandring under sensommaren! Fjällvandring 4
Fotografering: Enbensstativ under 500kr? Fjällvandring 3
Vandringsstav Tält med över 3000 vattenpelare utan PFAS osv för fjällvandring Fjällvandring 26
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
såg Fjällvandring runt kvikkjokk. Utom dom kända leder. Fjällvandring 2
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.