Arbetspuls under fjällvandring?

Re: Pulsklocka och träning

Magnus11; sa:
möjligt. Ca en timme 2 - 4 dagar i veckan med dryga 30 kg bör gå bra efter en viss tids inkörning för att undvika skador. (Skall till Nepal och kör själv med 32 kg upp och ner för en slalombacke. Det är inga problem att nå maxpuls då - har hittills kommit upp i 191 och jag är 41.) Du kommer sedan dessutom att njuta desto mer av dina 8 kg!

Gå på!

Sjalv har jag ocksa upptackt fördelen med en skidbacke. Idag körde jag intervallträning för första gangen i den backen som jag brukar avsluta mina promenader i. Det kändes mycket bra. Mitt mål är dock bättre kondis.
 
Långa snabba etapper

Det viktigaste är träna med mål lite längre, lite tyngre. Glöm inte vattenintaget, då du kommer att ventilera ut rätt mycket. Kan du bara hålla dig hel och frisk så blir det nog bra. Jag instämmer med Peter H, lägg pulsklockan hemma efter träningen och gå turen i ditt och kroppens tempo, njut.
Berätta gärna hur din tur blev.

Go tur

Johan K
 
Ska du springa hela vägen?

Rätta mig om jag har fel, men när man går långt är det väl inte syreupptagningsförmågan som är gränssättande utan slitaget på kroppen och "biomekaniken"?

Själv har jag urkass kondis, men att gå långt med tung packning är en baggis ändå. När det tar stopp är det ju inte för att jag blir andfådd. Och även branta stigningar handlar som sagt nästan mer om teknik än om kondition.

Det spelar ju ingen roll om man har en vilopuls på 27 om inte fötterna och knäna pallar. Träna dem, inte hjärtat - särskilt om du ska gå 4 mil om dagen.
 
Re: Ska du springa hela vägen?

Nordesjo; sa:
Rätta mig om jag har fel, men när man går långt är det väl inte syreupptagningsförmågan som är gränssättande utan slitaget på kroppen och "biomekaniken"?
Precis! Jag har själv en pulsklocka som är kul att leka med, men skulle aldrig komma på tanken att ha med den på fjällturen. Inte heller bryr jag mig om puls osv. Det som är intressant är ha koll på under vandring är slitaget på kroppen (pga den ökade belastningen), om jag är för varm eller kall (justera mha kläder el ansträngningsgrad, dvs ändra hastigheten), om jag bör dricka mer vatten, om jag behöver äta.

/Håkan
 
130 i puls

Jag har ingen vidare kondis och går sällan mer än en och en halv mil/dag på fjället (jag föredrar 1 mil, eftersom höjdpunkterna tenderar att vara lägerstunderna). Jag har dock upptäckt att lagom puls för mig är ca 120-130 vilket jag också ligger på när jag cyklar (tex Vätternrundan). Om jag bara fyller på depåerna vet jag att jag med den pulsen klarar väldigt långa pass.

För att kapa tid på din vandring rekommenderar jag dig därför att träna på att laga mat på sprit/gasköket samt införskaffa en platyplus/camel-pack. Ska man gå 10-14 timmar per dag går det nämligen åt många mål mat och mycket vätska. Dessutom tror jag det är viktigare att gå in kängorna än att löpträna då du redan verkar ha Gunde-kondis.

/uffe - kom precis hem efter 9 kanon-dagar runt Keb
 
Tjena!
Är klar med vandringen och den gick strålande bortsett från att jag tog två dagar på mig längre än de 14 beräknade. Men hela världen är det inte, jag hade en utmärkt tid!
Som du själv skriver är det inte riktigt lätt att träna 10h/dag, särskilt inte om man även jobbar övertid. Löpträning på myrar körde jag mycket, 1,5-2h/pass.

Till Nepal, vad kommer hända där?

Själv är det lugnt på friluftssidan den kommande månaden/månaderna. Läser Kropps o Skinnarmos o krakauers böcker på kvällarna. Spännande :0)
 
Grattis

Inte illa med 44 mil på 16 dagar. Får väl försöka slå det någon gång eller åtminstone gå hela vägen.
Men nu (28/9) blir det Jiri-Everst Base Camp istället i någorlunda lugnt tempo hoppas jag. Enligt guideböckerna så ligger dagsetapperna mellan 4 och 10 km, men det är ju lite mer kuperat och lite mer "tunn luft".

Sen håller jag med dem som skriver att syreupptagningsförmågan inte är så viktigt utan uthålligheten i muskler/leder/fötter. Men att testa med pulsklocka (hemma) kan ändå vara bra för att lära sig undvika att det gå för fort eftersom det sliter mer.
 
Näring uthållighet

Skall man gå cykla eller något annat riktigt långt så är nog tricket att gå tillräckligt långsamt och där kan man säkert ha viss nytta av en pulsklocka. På lägre effekt och lägre puls så förbränner man större andel fett och mindre andel kolhydrater och då räcker kroppens förråd längre. Vad detta innebär för dig är inte så lätt att säga men jag skulle tro att din puls bör ligga på ca 110-140 vid ett arbete som är uppåt tio timmar per dag under veckor i sträck. Inläggen här tidigare på tråden täcker också min uppfattning väl.

Vad beträffar fötterna har jag i rullskridskosammanhang mycket bra erfarenhet av ett par tunna innerstrumpor i Lifaserien från Helly Hansen i polypropylen som är det material som absorberar minst fukt.

Jag vill minnas att strumpmodellen kallas Lifa Crew Liner.

Hälsningar Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2
nickegrahn Fulufjället fyra dygn under barmarkssäsongen Fjällvandring 4
bastrummis GPS tracking på Fjället under lång tid - Hur? Fjällvandring 17
thureb Östra leden upp och ned under 2 timmar Fjällvandring 2
MikaelHassel Tälta under det mörka halvåret?? Fjällvandring 18
Gefwo Bo i fjäll under ca 1 månads tid? Fjällvandring 47
Hannes Lindgren Sett björn under fjällvandring? Fjällvandring 26
musse592 Kebnekaise under vintern Fjällvandring 12
_DanneW Öm under fötterna -tips önskas Fjällvandring 11
love.nilsson3 sova under barhimmel på vintern Fjällvandring 27
fjallenv34 Problem under vandring Fjällvandring 8
Gunnar81 Vandringsskildring Abisko - Nikkaluokta under vecka 26, 2012 Fjällvandring 0
gegga moya Kebnekaises västra led under vintern? Fjällvandring 13
Sigi sösjöfjällen under vintern Fjällvandring 3
bergtagen.skogstok Berg under trädgränsen! Fjällvandring 16
Mandalay Vilka fjälltoppar under vecka 37? Fjällvandring 3
szvinto Jotunheimen under kristi himmelsfärdshelgen Fjällvandring 4
Fbr Kebnekaise under Fjällräven classic Fjällvandring 2
filip_alderin.se Kebnekaise under Midsommarveckan Fjällvandring 6
Robwah-9 Vandring under Fjällräven Classic Fjällvandring 8
landonia Någon som har tips på tur i svensk-norska fjällen under juli månad 2010? Fjällvandring 6
MangeK Toppar som nås under en dagstur Fjällvandring 17
Dannepihls Snasahögarna under höstlovet Fjällvandring 10
mnen Djurupplevelse under vandring Fjällvandring 12
elisabeth12344 Vågar jag vandra under Älgjakten? Fjällvandring 136
greendanger Vilken utrustning använder du under sommaren? Fjällvandring 56
Toop Ont under yttre fotknöl Fjällvandring 4
Corax Fyra försvunna under fjälltur Fjällvandring 3
mellgren Tur i Fulufjället under påsk Fjällvandring 0
Gasten Aktiviteter under v. 9! Fjällvandring 0
Napoleon Vandring under v.44? Fjällvandring 11
erila107 Slog lågor under brännaren Fjällvandring 25
virror Akka under nyår? Fjällvandring 3
nils73 sluta snusa/röka under fjällvandringen Fjällvandring 27
Napoleon Hur gör ni med vatten under fjällvandringen? Fjällvandring 19
Olaa Att sova under bar himmel Fjällvandring 8
plp Ljust/mörkt under dygnet i Sarek i agusti? Fjällvandring 3
lesko Glatte stener under vading Fjällvandring 0
L-O Tält under vinterhalvåret Fjällvandring 7
i4lean söker tips för fjällvandring under sensommaren! Fjällvandring 4
Fotografering: Enbensstativ under 500kr? Fjällvandring 3
Vandringsstav Tält med över 3000 vattenpelare utan PFAS osv för fjällvandring Fjällvandring 47
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
såg Fjällvandring runt kvikkjokk. Utom dom kända leder. Fjällvandring 2
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.