Precis, alla lösningar behöver vara personanpassade. Hur ofta/mycket man behöver reglera kroppsvärmen verkar variera inom mycket vida ramar. Mina barns fader går, snabbcyklar och rastar oberörd i ungefär samma kläder, sommar som vinter (visserligen skånsk, så det säger inte så mycket - vi kan ha samma väder till jul som till midsommarWoolpower Zip Turtleneck 200 använder jag mest som mellanlager. Den passar för ett så brett temperaturspann under vandring att jag sällan tar av och på den under dagen. Med vindjacka utanpå fungerar den ned till kanske +5 grader. Utan vindjacka fungerar den till +16 om det fläktar. Ska man bara sitta stilla kan den även passa vid +20 grader.
Givetvis är det mer praktiskt med hellång dragkedja om den ska av och på ofta men denna tröjan är så flexibel att det är lätt att dra av/på den. En tunn ulltröja i 200-vikts fungerar inte lika bra hållbarhetsmässigt med långa dragkedjor och får lätt en dålig passform i den kombinationen - enligt min erfarenhet.
Själv skulle jag tvingas stanna orimligt ofta, om jag behövde dra något över huvudet för att slippa bli omväxlande iskall och dygnsur av svett. TS får ta hänsyn till sin egen ämnesomsättning
Blixtlås i tunna ullplagg är känsligt, jag kan inte heller se Woolpower 200 med hellångt blixtlås framför mig. Men tydligen inte omöjligt. Jag har haft turen att ha en riktigt stickkunnig vän, och sen dessutom råkat springa på min fluffiga merino/possumtröja. Bägge väger helt säkert mindre än 200 g/m2. Bägge har tunna lätta plastlås med förstärkningslister längs öppningen. Har funkat hittills. "Passformen" har jag i o f s inte funderat på