Mellanlager

Woolpower Zip Turtleneck 200 använder jag mest som mellanlager. Den passar för ett så brett temperaturspann under vandring att jag sällan tar av och på den under dagen. Med vindjacka utanpå fungerar den ned till kanske +5 grader. Utan vindjacka fungerar den till +16 om det fläktar. Ska man bara sitta stilla kan den även passa vid +20 grader.
Givetvis är det mer praktiskt med hellång dragkedja om den ska av och på ofta men denna tröjan är så flexibel att det är lätt att dra av/på den. En tunn ulltröja i 200-vikts fungerar inte lika bra hållbarhetsmässigt med långa dragkedjor och får lätt en dålig passform i den kombinationen - enligt min erfarenhet.
Precis, alla lösningar behöver vara personanpassade. Hur ofta/mycket man behöver reglera kroppsvärmen verkar variera inom mycket vida ramar. Mina barns fader går, snabbcyklar och rastar oberörd i ungefär samma kläder, sommar som vinter (visserligen skånsk, så det säger inte så mycket - vi kan ha samma väder till jul som till midsommar :p ).
Själv skulle jag tvingas stanna orimligt ofta, om jag behövde dra något över huvudet för att slippa bli omväxlande iskall och dygnsur av svett. TS får ta hänsyn till sin egen ämnesomsättning :)

Blixtlås i tunna ullplagg är känsligt, jag kan inte heller se Woolpower 200 med hellångt blixtlås framför mig. Men tydligen inte omöjligt. Jag har haft turen att ha en riktigt stickkunnig vän, och sen dessutom råkat springa på min fluffiga merino/possumtröja. Bägge väger helt säkert mindre än 200 g/m2. Bägge har tunna lätta plastlås med förstärkningslister längs öppningen. Har funkat hittills. "Passformen" har jag i o f s inte funderat på :)

Behövs 3 lager på sommaren i lågland jag hade 2 lager i Breeheimen var endast kallt när regnstället var blött under en funktions T-shirt och avklippta super underställ i syntet fästa i kortbyxor.
Men om lite äldre ska jag ha med en tunn jacka i Ull/condura (Bergans

Y MountainLine Wooltech Midlayer Jacket Men)

på nästa tur men tid haft en tunn fleec då som vandringsjacka på funktions T-tröja och vandringsbyxor.
Men vill du ha en tröja tag en gammal fin tröja i lammull som är lite stor.
Du verkar lite Onödigt orolig för din utrustning satsa på att öka kondition och vana vid att bära ryggsäck så kan du öka tempot om det blir lite oväder och gå till något bra skydd eller sätta upp tältet och avvakta vädret.
Förmodar du ska gå i svenska fjällkedjan lägst storulvån eller norra SV då är det ljust så du kan gå på natten eller sent på kvällen jag gick förra året till 22,00 då samma breddgrad som Bergen och lite mörkare då behövdes pannlampa till matlagning osv inne oi tältet eller ett usb chipp med dioder som jag sätter i en powerbank för ca 50 skr eller tänder ficklampan i mobil och sätter ett stöd bakom mobilen så du har båda händerna fria.

Viktigaste att komma iväg på en tur och uppleva Naturen och anteckna vad man saknar till nästa tur eller vad du hade med i onödan och efter några veckor el ev månader har man rutin på denna typ av semester.

De första gångerna jag var i fjällen hade jag inte så avancerad utr men hade kondition så man studsade runt som Astronauter på månen när ryggsäcken på 36 kg var avtagen.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.