Icebreakers "Realfleece 560" en regelrätt scam

Hej, jag har sedan många år gått över till att nästan bara använda Merinoull i alla mina kläder. Märken som Devold, Aclima, Woolposer och Icebreaker.
Jag är relativt muskulös och har allt svårare att hitta plagg som passar (inte pga att jag blir större och större för det blir jag inte men plaggen tycks mer och mer sys för annat bruk än att vara bekväma ute). Nåväl: Till mina favoriter har jag haft både ullfrottteplagg men även ICebreakers Elemental (merino behandlad så strukturen påminner om fleece och i tjocklek 330 g/m^2). Jag blev glad när jag såg att Icebreaker nu börjat göra plagg i samma känsla men ännu tjockare (de kallar materialet "Realfleece 560" och beskriver det som "Ultratungt" med en tjocklek av 560 g/m^2).

Fick hem en tröja och trodde först att de skickat fel. Den var MYCKET tunnare än min gamla i 330 g/m^2. Känndes mer som plagg jag har från Devold och Aclima i tjocklek 200 g/m^2.

Jag surfade in och såg på folks recensioner på Icebreakers egna hemsidor att många andra än jag var arga. Någon hade fått infon att "ja den är tunnare men den har samma värme-effekt" som 560. Detta är dels FEL för den var inte alls speciellt varm. Dels hade det ju ändå varit falsk marknadsföring (=lögn) även om det skulle varit VARM kan man ju inte uttryckligen ange att det har en viss tjocklek när detta inte stämmer.

Det ger mig två problem:
* Vad gör man när en tillverkare men gillat och har många bra plagg från helt väljer att bara ljuga friskt om sina produkter och inte alls verkar vilja korrigera detta?

* Är det någon som testat några plagg i närtid och vet om någon av Icebreakers nuvrande modeller finns i riktigt tjock ull? Jag kan ju läsa själv på hemsidan men eftersom det som står inte tycks ha någon koppling till verkligheten är det ju svået att dra några slutsatser av det.

Tacksam för input.

Mvh
 
Du reklamerar plagget sen påpekar du att de på deras hemsida refererar till att numret på plaggen representerar vikten på tyget per kvadratmeter. Detta är ju i alla fall vad de själva påstår på deras hemsida, se bild nedan. Sen anmäler du dem till konsumentombudsmannen för falsk marknadsföring, men dokumentara plagget och smala in data hur mycket de uoppger alla plagg väga på hemsidan. Ta samma typ av tröja och se vad de uppger vikten vara för olika "värmesystem".

Sen väljer du helt enkelt om du har lust att köpa från Icebreaker i framtiden eller inte. Ditt val.

PS. 560 serien är ny och de har inte uppdaterat bilden de har. Denna är dock hämtad från länken på sidan med 560 tröjan

Icebreaker.png
 
Till exempel Ivanhoes ny ulljacka, Gy streten jacket. 800c/m2, och det är inget fusk. Jag var en
sväng förbi i höstas och provade den. Inte gratis.
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.