Slog lågor under brännaren

Gas. Tycker det är svårt att känna sig säker på hur mycke bränsle man har kvar.
Bensin. Tycker alltid det känns lurigt att använda dessa kök inne i tältet när man har set vad som händer när ej förångat bränsle kommer ut. Låter ganska mycke.

Tycker alla köken har sina fördelar och nackdelar. Sköter man sprit köket på rätt sätt är de inga problem.

-Åke
 
Snabbkopplingen

JonathanW; sa:
Jag tror dock att de flesta (alla?) problem som tidiga Nova-brännare hade är åtgärdade nu. Det är helt klart det kök som passar bäst i Trangia i alla fall (KAP-Arctic tillverkas ju ej längre).

Gäller detta även den i kyla tröga snabbkopplingen? Se denna test http://www.friluftsliv.no/pdf/000015.pdf
från 2005 som Kurt Lager refererat till i tråden http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=32771&pagenumber=2

Thure
 
Nils-Åke; sa:
Bensin. Tycker alltid det känns lurigt att använda dessa kök inne i tältet när man har set vad som händer när ej förångat bränsle kommer ut. Låter ganska mycke.

-Åke

Använder MSR Whisperlite. Det är hyfsat tyst.
Men det är klart, spritköket är tystare.
 
Nils-Åke; sa:
Gas. Tycker det är svårt att känna sig säker på hur mycke bränsle man har kvar.
Bensin. Tycker alltid det känns lurigt att använda dessa kök inne i tältet när man har set vad som händer när ej förångat bränsle kommer ut. Låter ganska mycke.

Tycker alla köken har sina fördelar och nackdelar. Sköter man sprit köket på rätt sätt är de inga problem.

-Åke


Man får väl utgå från att man vet hur mycket som brukar gå åt och sen tar med med marginal. På en fjällresa vet
jag tämigen väl hur många dagar jag är ute. På
en sydeuropeisk resa tar jag kanske med två burkar och skaffar
en tredje vid lämpligt tillfälle.

Tar gasen slut under
ett kok är det bara att släcka, skruva av och på och fortsätta med den nya burken. Så jag undrar, när
behöver man veta hur mycket det finns kvar?
 
marmotta; sa:
Tar gasen slut under
ett kok är det bara att släcka, skruva av och på och fortsätta med den nya burken. Så jag undrar, när
behöver man veta hur mycket det finns kvar?

Ibland vill man fylla på med mer argument än vad som egentligen finns för att ytterligare stärka sig själv i sin ståndpunkt.;)

Men gör man något RIKTIGT känsligt på köket (vad det nu kan vara) så ÄR det ett argument. Men å andra sidan vet iallafall jag ungefär hur mycket som finns kvar. Dessutom finns det alltid mer än man tror kvar.
 
Re: Varför skall man klotta med spritkök

Peifen; sa:
Varför skall man klotta med spritkök då det finns gas/bensin kök
Enkelt! Gas-/bensin-/fotogenkök, etc. har massor av prylar som kan krångla (egen erfarenhet): Pump, packning, slangar, ventiler, kranar, munstycken, mm, mm. Och om köket går sönder så får man problem, man kan ju inte ha med sig reservdelar till för alla tänkbara problem.
Läs Murphys Lagar som är applicerbara på detta:
;)If there is a possibility of several things going wrong, the one that will cause the most damage will be the one to go wrong
;)If anything just cannot go wrong, it will anyway
;)If you perceive that there are four possible ways in which something can go wrong, and circumvent these, then a fifth way, unprepared for, will promptly develop


En spritbrännare har inga lösa eller rörliga delar så en läcka är väl det enda som skulle kunna sätta den ur funktion. Jag tar det säkra före det osäkra... och kör med spånken! (och inte vet jag vad ni fått det ifrån, att det skulle vara klottrigt, enklare kan det knappast bli)

default.asp')
Ha de' ///Claes
Nygårdhs irrfärder i Fjällen
 
Re: Re: Varför skall man klotta med spritkök

cnygardh; sa:
Peifen; sa:
Varför skall man klotta med spritkök då det finns gas/bensin kök
Enkelt! Gas-/bensin-/fotogenkök, etc. har massor av prylar som kan krångla (egen erfarenhet): Pump, packning, slangar, ventiler, kranar, munstycken, mm, mm. Och om köket går sönder så får man problem, man kan ju inte ha med sig reservdelar till för alla tänkbara problem.

default.asp')
Ha de' ///Claes
Nygårdhs irrfärder i Fjällen

Mitt gamla Rand 360 hade små tuber som skruvades fast
liggande i sidan av köket. Det var tillräckligt
avstånd tyill själva brännaren för att läckage
skulle uppstå efteer mångårig användning. Ibland
gick gasen inte upp utan läckte bara ut
vid gängningen så att det började brinna
DÄR när jga försökte tända. Mycketobehagligt.
Nu visade det sig svårt att få tag i tuber
under resan så tillsist köpte jag
ett sådant där litet titankök som man skruvar
fast direkt på gasburken, som nu är av standardformat
med Primusgänga.

Jag har använt det
flitigt under de tre senaste somrarna, 69 fria
övernattningar, och det enda lilla problemet är
att piezotändaren kanske inte alltid tar direkt.

För mig som huvudsakligen går i Sydeuropa är gas
förstås enda alternativet eftersom det är
särklassigt lättast att fylla på under resan
(jag har en adapter så jag klarar även
punkteringsburkar av standardstorlek, 190 gram).
 
Re: Snabbkopplingen

thureb; sa:
JonathanW; sa:
Jag tror dock att de flesta (alla?) problem som tidiga Nova-brännare hade är åtgärdade nu. Det är helt klart det kök som passar bäst i Trangia i alla fall (KAP-Arctic tillverkas ju ej längre).

Gäller detta även den i kyla tröga snabbkopplingen? Se denna test http://www.friluftsliv.no/pdf/000015.pdf
från 2005 som Kurt Lager refererat till i tråden http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=32771&pagenumber=2

Thure

Som jag skrev så _tror_ jag bara, jag vet inte. Snackade med en man på Trangia, han påstod att snabbkopplingen inte krånglade längre, bara man oljade/fettade den ibland. Han också var noga med att påpeka att det tydligt står i manualen att det behöver göras ibland. I ovannämnda test står det att Optimus har en ny pump på gång till Novat. Är det den pumpen som sitter på nya Nova är det rimligt att tänka sig att snabbkopplingen fungerar bättre.

Jag vet som sagt inte hur det verkligen ligger till, jag menade bara att det finns hopp om saken så för den som är intresserad av ett Nova kan det vara värt att undersöka.
 
Re: Re: Snabbkopplingen

JonathanW; sa:
thureb; sa:
JonathanW; sa:
Jag tror dock att de flesta (alla?) problem som tidiga Nova-brännare hade är åtgärdade nu. Det är helt klart det kök som passar bäst i Trangia i alla fall (KAP-Arctic tillverkas ju ej längre).

Gäller detta även den i kyla tröga snabbkopplingen? Se denna test http://www.friluftsliv.no/pdf/000015.pdf
från 2005 som Kurt Lager refererat till i tråden http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=32771&pagenumber=2

Thure

Som jag skrev så _tror_ jag bara, jag vet inte. Snackade med en man på Trangia, han påstod att snabbkopplingen inte krånglade längre, bara man oljade/fettade den ibland. Han också var noga med att påpeka att det tydligt står i manualen att det behöver göras ibland. I ovannämnda test står det att Optimus har en ny pump på gång till Novat. Är det den pumpen som sitter på nya Nova är det rimligt att tänka sig att snabbkopplingen fungerar bättre.

Jag vet som sagt inte hur det verkligen ligger till, jag menade bara att det finns hopp om saken så för den som är intresserad av ett Nova kan det vara värt att undersöka.

Det där med snabbkopplingen är sannerligen lite överdrivet, tycker jag. Det enda man behöver göra, förutom att olja in den ibland, är att känna efter att den låst i rätt läge när det är kallt typ minus 15-20 grader. Gör man detta får man inga problem alls.

Det trista är att Optimus inte nämner detta i manualen.

Mvh,

//J
 
marmotta; sa:
Så jag undrar, när behöver man veta hur mycket det finns kvar?

När man står därhemma och ska ge sig ut, och inte vet om det räcker med den gamla burken som det skvalpar om, eller om man ska ta med sig en helt ny, eller tynga ner packningen och ta med sig båda bara för att den ena kan ta slut.
Ett halvt kilo är för mycket för att bära med sig som reserv bara för att man är osäker :)

Men är man hemma kan man i och för sig väga burken och lista ut hur mycket det är kvar.
 
Nordesjö; sa:
marmotta; sa:
Så jag undrar, när behöver man veta hur mycket det finns kvar?

När man står därhemma och ska ge sig ut, och inte vet om det räcker med den gamla burken som det skvalpar om, eller om man ska ta med sig en helt ny, eller tynga ner packningen och ta med sig båda bara för att den ena kan ta slut.
Ett halvt kilo är för mycket för att bära med sig som reserv bara för att man är osäker :)

Men är man hemma kan man i och för sig väga burken och lista ut hur mycket det är kvar.


Det är som sagt lätt att ta reda på vad själva burken
väger - man väger en full och drar bort nettot.
Jag vill minnas att en normal Primusburk
väger 150 g tom och 360 full.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2
nickegrahn Fulufjället fyra dygn under barmarkssäsongen Fjällvandring 4
bastrummis GPS tracking på Fjället under lång tid - Hur? Fjällvandring 17
thureb Östra leden upp och ned under 2 timmar Fjällvandring 2
MikaelHassel Tälta under det mörka halvåret?? Fjällvandring 18
Gefwo Bo i fjäll under ca 1 månads tid? Fjällvandring 47
Hannes Lindgren Sett björn under fjällvandring? Fjällvandring 26
musse592 Kebnekaise under vintern Fjällvandring 12
_DanneW Öm under fötterna -tips önskas Fjällvandring 11
love.nilsson3 sova under barhimmel på vintern Fjällvandring 27
fjallenv34 Problem under vandring Fjällvandring 8
Gunnar81 Vandringsskildring Abisko - Nikkaluokta under vecka 26, 2012 Fjällvandring 0
gegga moya Kebnekaises västra led under vintern? Fjällvandring 13
Sigi sösjöfjällen under vintern Fjällvandring 3
bergtagen.skogstok Berg under trädgränsen! Fjällvandring 16
Mandalay Vilka fjälltoppar under vecka 37? Fjällvandring 3
szvinto Jotunheimen under kristi himmelsfärdshelgen Fjällvandring 4
Fbr Kebnekaise under Fjällräven classic Fjällvandring 2
filip_alderin.se Kebnekaise under Midsommarveckan Fjällvandring 6
Robwah-9 Vandring under Fjällräven Classic Fjällvandring 8
landonia Någon som har tips på tur i svensk-norska fjällen under juli månad 2010? Fjällvandring 6
MangeK Toppar som nås under en dagstur Fjällvandring 17
Dannepihls Snasahögarna under höstlovet Fjällvandring 10
mnen Djurupplevelse under vandring Fjällvandring 12
elisabeth12344 Vågar jag vandra under Älgjakten? Fjällvandring 136
greendanger Vilken utrustning använder du under sommaren? Fjällvandring 56
Toop Ont under yttre fotknöl Fjällvandring 4
Corax Fyra försvunna under fjälltur Fjällvandring 3
mellgren Tur i Fulufjället under påsk Fjällvandring 0
Gasten Aktiviteter under v. 9! Fjällvandring 0
Napoleon Vandring under v.44? Fjällvandring 11
virror Akka under nyår? Fjällvandring 3
nils73 sluta snusa/röka under fjällvandringen Fjällvandring 27
Napoleon Hur gör ni med vatten under fjällvandringen? Fjällvandring 19
hansthomas Arbetspuls under fjällvandring? Fjällvandring 19
Olaa Att sova under bar himmel Fjällvandring 8
plp Ljust/mörkt under dygnet i Sarek i agusti? Fjällvandring 3
lesko Glatte stener under vading Fjällvandring 0
L-O Tält under vinterhalvåret Fjällvandring 7
i4lean söker tips för fjällvandring under sensommaren! Fjällvandring 4
Fotografering: Enbensstativ under 500kr? Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.