Började brinna vid gaspatronen

Är ute och vintercampar och råkade ut för en grej. Har en Optimus Vega som jag brukar köra uppochner för vätskematad drift. Det började plötsligt brinna vid kopplingen mellan gaspatron och brännare.
Köket startades rättvänt och patronen vändes efter ca 30 sek.
Jag hade tidigare kört ett kok med samma gaspatron utan problem.
Det var min kompis som körde köket när det hände och jag var utanför tältet så jag såg inte mer än att en brinnande brännare kastades ut ur tältet och tack och lov slocknade utan att någon eller något skadades.
Kompisen startade köket på mina instruktioner men jag vet ju inte exakta detaljer. Tydligen hände det efter att patronen vänts och hon lyfte lite på patronen för att lägga in något så den stod stabilare uppochner.

Det var jag som skruvade på patronen tidigare och den gängade på fint som vanligt, kan det ändå vara dåliga gängor på patronen eller vad tror ni? Nåt måste ju gjort att det läckte ut gas. Gängorna ser dock fina ut på både patron och brännare.
 
Kollade igen och gängorna på brännaren ser faktiskt lite slitna ut på ena sidan men absolut inget tecken på gängpaj eller liknande, har svårt att tro att det skulle va orsaken...
 
Hur ser packningen ut (o-ringen) vid kopplingen mot tuben? Finns det någon skada på den eller kan det kommit något skräp emellan som orsakat läckaget?
 
Inget skräp och o-ringen ser fortf ny ut...Det var mellan 5 och 10 minus igår så temperaturen bör inte ha påverkat den heller.
 
Jag har också haft problem med att det börjat brinna vid anslutningen till gastuben. Toleranserna vid tillverkningen av gasflaskor verkar vara vida, så med vissa flaskor har man mer problem än med andra.

Min teori är att det ofta beror på att man inte kan skruva ner ventilkroppen tillräckligt långt, och därför tätar det inte ordentligt vid packningen. Jag har filat av godset på ventilkroppen ca 0,5 mm så att den kommer längre ner, och sedan dess har jag inte haft läckage.

Det står mer i denna tråd: https://www.utsidan.se/forum/threads/optimus-vega.90002/page-7
 
Har hänt och bara blåsa ut lågan och dra fast i tuben bättre när jag varit med om det. Men är det gängpaj så är det kört.
 
Bra tips, både att fila ner ventilkroppen och att byta o-ring som det står i den andra tråden. Och att blåsa ut lågan som Snödrivan tipsar om, det är så jag brukar lösa det när en massa olja börjar brinna i min Muurikka och det är betydligt större eld 😊

Min gasbehållare är Primus vintergas så det ska ju funka utan problem.

Det verkar vara ett designproblem med Vegan då tyvärr enligt den andra tråden. Hen skickade ju också sin brännare till Optimus som bara ryckte på axlarna så det var ju tråkigt.
Soto tex skickade mig en helt ny pump med FedEx från Japan när jag sa att mitt pumpskaft satt lite löst när jag pumpade. Det är ju service a la Hilleberg eller Klättermusen.

Nu har jag iaf dragit åt stenhårt varje gång och det verkar funka med andra gaspatroner som vanligt iaf.
 
Jag har Alltid med en extra o-ring till brännar anslutning iaf om man har en gammal brännare bör man skaffa en extra.
Och smörj Ej upp en gammal packning eller lägg fett på gängorna då kan det börja brinna.
Jag testkör alla tuber före turen så man vet att de passar och ej läcker och provar brännaren lite längre på en tub som ej ska med så man vet att den ej läcker på andra ställen och hade 2 brännar system på vinterturen.(tex fotogen och tesprit eller gas som kan fungera om du kan värma tuben vid minus)
Jag brukar låta kök vara kopplat till tuben på kvällen om det ska anv morgonen där på ,men tar isär före resa eller packning i ryggsäck, ställer dock köket så det ej är ivägen om man ska ut ur tältet snabbt.
-En fråga till Pask vilket märke på tuben var det problem med? risk finns ju för spånrester som kan orsaka större problem än ev lite läck som oftast uppstår om man skruvar snett eller har gammal o-ring eller ej vågar skruva åt ordentligt.(alla har ju tex ej tryckluft men går nog blåsa bort eller skaka bort)
 
-En fråga till Pask vilket märke på tuben var det problem med? risk finns ju för spånrester som kan orsaka större problem än ev lite läck som oftast uppstår om man skruvar snett eller har gammal o-ring eller ej vågar skruva åt ordentligt.(alla har ju tex ej tryckluft men går nog blåsa bort eller skaka bort)
När jag testade hösten -22 så var det vid en Primustub som det uppstod läckage och det började brinna. Men jag hade problem med olika märken av tuber innan jag filade till ventilkroppen.

Tyvärr har mitt Vega inte blivit så mycket använt som jag hade velat, så något fullständigt svar på om filandet löste alla problem har jag inte än.
 
Jag har Alltid med en extra o-ring till brännar anslutning iaf om man har en gammal brännare bör man skaffa en extra.
Tack för påminnelsen, jag har gett bort den O-ring jag hade i mitt fixarkit. En sak jag gärna bär på då vikt och volym är väldigt nära noll och extremt bra att ha om det behövs. Så jag ska lägga dit en ny asap.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.