Partitioner vid raffinering av råolja.

Hur skulle det bli om alla övergick till fotogenbränsle? Skulle det bli en massa bensin över då?
Nu pratar jag förvisso inte bara kök utan bränsle i allmänhet.

Råoljan måste väl innehålla bestämda partitioner av respektive kemikalie eller går det att styra?
/Jan M
 
Tekniskt sett så kan man tillverka både längre och kortare kolkedjor (man kan starta från etanol), men det skulle bli mycket dyrare att tillverka iställer för att bara fraktionera. De flesta kök klarar dock även andra bränslen än fotogen, både längre och kortare kolkjedjor.
 
Ben_Rangell; sa:
Hur skulle det bli om alla övergick till fotogenbränsle? Skulle det bli en massa bensin över då?
Nu pratar jag förvisso inte bara kök utan bränsle i allmänhet.

Råoljan måste väl innehålla bestämda partitioner av respektive kemikalie eller går det att styra?
/Jan M

Är ingen kemist, men eftersom jag jobbar på ett oljeraffinaderi har jag snappat ett och annat. Det finns olika typer av råoljor. De fraktionerar olika och ger således olika mängd lätta och tunga slutprodukter. Det första som händer vid fraktioneringen är att råoljan värms upp till ca 400 grader och leds in i ett fraktioneringstorn. Där tas lätta produkter ut i toppen (tex olika gaser) och tunga produkter hamnar längst ner (asfaltsliknande). Däremellan finns en mängd olika produkter, lätt och tung gasolja tex. Vad jag förstår är det ganska dålig lönsamhet på de tunga produkterna, men det finns olika sätt att "cracka" dessa produkter, dvs dela kolvätekedjorna till lättare produkter. Om man kan göra tvärtom vet jag inte, men jag tror defintivt inte att man kan välja att göra fotogen av hela råoljemängden. Du får alltid en viss mängd av olika lätta och tunga slutprodukter.
Vill du ha mer vetenskapliga svar så kan jag kolla med någon av processingenjörerna.

...Johan...
 
Det skulle nog bli över

Jag har för mig att bensin ansågs vara en biprodukt och att man därför blev glad när man uppfann besinbilar som kunde konsumera den.

Intressant perspektiv att jag gör miljön en tjänst varje gång jag kör till jobbet :)!

Moderna kemister kan säkert hacka om den till ngt annat som fotogen om man absolut vill.

/Andreas
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.