Vad tänka på vid köp av gaskök?

Vad ska man egentligen tänka på vid köp av stormkök/gaskök? Jag vill skaffa ett kök för matlagning, mycket gärna gasdrivet, men finns det någonting man bör tänka på vid köp av detta? Är dessutom gas ett bra alternativ eller bör jag köpa någonting annat, i så fall varför?

Personligen tycker jag många kök ser lite rangliga och ostadiga ut (de som enbart står på tre små metallfötter), ser dom rangligare ut än vad dom är, eller bör man köpa

Har sätt att det finns gasdrivna varianter till kök som mer liknar en bärbar spisplatta, dom ser dock ut att ta upp mer packningsutrymme än vanliga kök. Sedan finns det väl kök för 300kr upp till 3000 kr med diverse finesser om man så vill, men för runt 500-1000 kr får man väl ett skapligt kök?

Vad ska jag tänka på, är de gasdrivna köken att rekommendera eller bör jag titta på nåognting annat? Tips på bra kök att köpa?

Tacksam för svar från er med lite koll!
 
Hittade själv till sist en välskriven guide om kök på addnatures webbsida. Det lutar väl starkt åt gaskök ialf. Har någon något tips så dela gärna med er.
 
I samband med vilken aktivitet hade du tänkt att använda köket till? Valet av lämpligt kök påverkas ju om du t.ex. ska ha det på en husvagnssemester, fjällvandring eller cykling genom tredje världen.

Temperaturförhållanden påverkas också. Gaskök brukar inte vara någon större höjdare när det är kallt och man måste smälta mycket snö.

Sedan beror också köksvalet på om du mest ska koka upp vatten för diverse pulvermat eller om du föredrar långkok.
/Niklas
 
ett trangiakök är ju stadig på backen. med en gastilsatss så blir det mera perfekt. om man vill ha gas.
 
Ett Trangiakök med gastillsats är nog kanske det mest robusta/stabila och bäst/mest vindskyddade köket. Mycket bra om man oftast tillagar sin mat utanför tältabsiden. Nackdelen är att det är relativt tungt.
Själv tillagar jag ofta maten i tältabsiden oc h använder då oftast mitt MSR Windpro. Det är ett litet lågt spindelkök som står stadigt på marken och som klarar ganska stora kastruller. Går utmärkt att använda i blåsten också om man bara vindskyddar det lite. Väger strax under 200g. Kostar under 1000-lappen.

God tur!
Lars Östlin
 
Det är knappast extremförhållanden jag kommer att använda köket i. Snarare vanligare fjällvandringar eller klätterutflykter där det troligtvis kommer att behöva rymmas i en väska. Skulle även vilja kunna använda det under vintertid, det verkar dock möjligt med gas även om det tydligen fungerar lite sämre vid minusgrader? Är inte så insatt i olika gasformer (ännu) men fanns tydligen olika gaser som fungerade olika bra under vinterförhållanden.

Fördelen är väl om det inte väger så mycket, men samtidigt vill jag inte lägga ner extrema summor för att få ett ultralätt kök i nån specialmetall. Är snarare ute efter ett så billigt kök som möjligt som fungerar till den typen av utflykter jag är inne på.

Vill gärna att det ska vara stadigt också, men de flesta kök kanske är stadigare än va de ser ut att vara? Ser ut som att många kök vickar omkull när som helst när de har en så liten bas att stå på och sedan stora kokkärl/stekpannor ovanpå. Men dom kanske står stadigare än vad man tror? :)
 
Ska du köra gas på vintern, så är det definitivt ren propangas som gäller, t.ex. Sievert 2208 http://www.sievert.se/upload/File/sdb_2208.pdf

Propangas är dyrt. En tub 2208 kostar ca 200 kr, att jämföra med 69 kr för en 450 g gasolflaska på Jula eller Biltema.

Vintertid kör jag istället kemisk ren bensin, som dock måste förvärmas. Blir bra mycket billigare snösmältning än ren propangas. Ännu billigare blir det med icke oljeblandad alkylatbensin.

Angående MSR Windpro, så kan jag starkt rekommendera en Trillium base till detta kök, för att förbättra stabiliteten. Detta råd efter erfarenheter av bensinvarianten av Windpro, MSR Simmerlite.

För stabilitetens skull väljer jag alltid spindelkök framför toppmonterade gaskök.
/Niklas
 
hej
vill du kunna använda gasköket bättre när det är lite kallare så köp ett med förvärmningsrör och eventuellt med slang så du kan vända gasolflaskan upp och ner..
eller varför inte slå på stort och köpa ett multikök att köra gas på sommaren och fotogen på vintern ?
och glöm inte det viktigaste - VINDSKYDD och lock på kastrullen
vänligen nils
 
Om du redan har en trangia någonstanns så börja med trangia gasolbrännare till den - inte så dyrt i jämförelse med MF-brännare och heller inte så tungt.

Det finns andra spindelbrännare med slang som heller inte kostar så mycket - men vid blåst så märker man vikten av bra vindskydd (och mycket kraftigt ökande åtgången av gasol om man inte har vindskydd) - det som trangia har sas. automatiskt från början.

När du märker att du måste värma tuben allt för ofta i ljummen vatten för att få lite fjutt i den (dvs du är ute ofta när det är ganska kallt) så är det dags att titta på en MF-brännare.

När det gäller MF-brännare står man inför två val - om du vill kunna reglera lågan som om det vore en gasbrännare från pytteliten låga till full fart (efter förvärmningen) så måste regleringen ske med reglervred med nål som slutar i centrum av brännaren (när bränslet har blivit gas) och förgasarsystem som fungerar även med väldigt liten låga (rörslinga i lågan funkar inte alls bra vid lägre pådrag som sakta sjudning av gryta med lock), så är det inte så många av MF-brännarna som klarar detta och den enda jag vet som klarar det är optimus Nova (utan plus), nackdelen att den inte hanterar gasol.

Nöjer man sig med halv till fullfart främst för att smälta is/snö och koka upp vatten till torrfodret så finns det många MF-brännare att välja på varav några även kan kopplas mot gasol.

Är man gourmet-kock i fält och det är för kallt för campingasol (om du inte köper dyra propantuber enligt tidigare inlägg) så är det Optimus Nova som gäller enligt min mening (finns adapter för trangia) .

---

Alla pratar om den 'tunga' trangian - men räknar man med allt som behövs för sin tillagning viktmässigt och den extra bränsleförbrukningen pga. dålig fungerande vindskydd med annan öppen kök så blir skillnaderna väldigt små och med trangian så får du superstadigt kök och ett kök som också fungerar när det blåser småsnålt.

Att komplettera annan (lättare) kök med lika välfungerande vindskydd som trangian så är vikten snart på samma nivå som trangian.
 
När det gäller MF-brännare står man inför två val - om du vill kunna reglera lågan som om det vore en gasbrännare från pytteliten låga till full fart (efter förvärmningen) så måste regleringen ske med reglervred med nål som slutar i centrum av brännaren (när bränslet har blivit gas) och förgasarsystem som fungerar även med väldigt liten låga (rörslinga i lågan funkar inte alls bra vid lägre pådrag som sakta sjudning av gryta med lock), så är det inte så många av MF-brännarna som klarar detta och den enda jag vet som klarar det är optimus Nova (utan plus), nackdelen att den inte hanterar gasol.

Nöjer man sig med halv till fullfart främst för att smälta is/snö och koka upp vatten till torrfodret så finns det många MF-brännare att välja på varav några även kan kopplas mot gasol.

Är man gourmet-kock i fält och det är för kallt för campingasol (om du inte köper dyra propantuber enligt tidigare inlägg) så är det Optimus Nova som gäller enligt min mening (finns adapter för trangia) .
.

Det finns ytterligare några bra multifuelkök, med full reglerbar låga, så som Primus Omnifuel och MSR Dragonfly - som dock inte funkar till Trangia!

Det är värt att notera att Optimus nova, Primus Omnifuel och MSR Dragonfly är ganska högljudda av sig.

Vill du ha ett tystare kök för seriöst vinterbruk, så titta närmare på MSR Whisperlite (International-varianten), MSR Simmerlite (rent bensinkök) och kanske även Primus Gravity MF, men då får du å andra sidan nöja dig med en enda ratt.

MSR Simmerlite har en mycket kort bränsleslang, vilket gör att den reagerar ovanligt snabbt på reglaget - för att vara ett kök med enbart ett reglage.
/Niklas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kristofer_wallmark Att tänka på när man lagar mat i absidern? Kök och brännare 11
turtle Någon som vet en kopp på 114mm bred insida? Kök och brännare 25
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 15
tallskogen Effektiv storlek på bränsleflaska Kök och brännare 11
Obbmundson Köra polaris på tändvätska? Kök och brännare 37
insco Byta slang på MSR Whisperlite Kök och brännare 2
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Alucardi Ny Optimus Polaris märke på flaskan Kök och brännare 9
Moga Vintergas på sommarfjäll? Kök och brännare 9
Jackiie Vit dammig beläggning på HA-kastrull efter diskmaskin? Kök och brännare 4
JMel felanalys på Omnifuel Kök och brännare 1
klerpa Skillnad på gamla och nya optimus nova? Kök och brännare 3
BillyAxelsson Passar Trangia Minipanna på Trangia 27 inre kärl? Kök och brännare 2
Livetiskuggan Hur är det med priserna på stormkök bränsle? Kök och brännare 16
StinaH Ny på Trangia Kök och brännare 13
Silvii Köpa gas på Sicilien Kök och brännare 2
Lasse Åbom Slut på gas eller annat fel? Kök och brännare 45
Brune Billigt gasolkök på XXL Kök och brännare 14
Schneeberger Optimus Vega tvärdog på lunchen Kök och brännare 14
washaa Bekämpa rost på duossal/aluminium? Kök och brännare 6
packåsna Hur undviker jag underburn på gasbrännare? Kök och brännare 3
G.Kraft Matlagning till 6pers på gaskök Kök och brännare 41
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
EBoss Fylla på Trangias Säkerhetsflaska Kök och brännare 8
waltruz Gasol på vintern? Hur grädda våfflor i skidspåret? Kök och brännare 12
Stordrulen Gänga på Trangia GB-74 Kök och brännare 14
Lovan Tips på friluftskök och kokkärl Kök och brännare 21
Markolainen Hur spara på gasen? Kök och brännare 49
Kårsavagge Omni lite TI - svårt få eld på gas, munstycken fel? Kök och brännare 6
riktigadavid Trangia X2 multifuel sotar när kastrullen är på Kök och brännare 13
Olof B Dimension på o-ring, Brännare till "Snuskburken" Kök och brännare 14
Nosse Stor skillnad på gas och gas förutom priset? Kök och brännare 4
Kotten Omnia fritidsugn på bensin/fotogenkök Kök och brännare 17
helenec Förvaring av T-röd på roadtrip? Kök och brännare 17
leukotejp Använda kokkärl direkt på elden Kök och brännare 15
Smogz Förvara gas i bil på sommaren? Kök och brännare 24
jalanjalan service på lite äldre primus brännare behövs det? Kök och brännare 8
avslutmedlemskap0904 Ibland blir man spänd på fortsättningen Kök och brännare 26
NaturBiten Efterlysning - känner du igen köket på bilden? Kök och brännare 6
såg Hur många här inne kör på fast bränsle? Kök och brännare 4
qy Esbit på flyget? Kök och brännare 5
emkå Passar Trangias säkerhetskork på vanliga PET-flaskor? Kök och brännare 36
Trucken Fotogenfunderingar: Jakten på efterföljare till Statoil Blå Kök och brännare 8
Polar300 Trangia återställer sortimentet! DuoSSAL är på väg tillbaks!!! Kök och brännare 16
Peter77 Vill du ha tag på Trangia DUOSSAL kärl, se hit :) Kök och brännare 42
LonelyWolf köpa gas på teneriffa??? Kök och brännare 8
nicko_ Vikt på 1 L DuoSSAL Trangia-gryta Kök och brännare 8
Evelina Hultgren matlåda = kastrull på gasolkök. Tips önskas! Kök och brännare 23
Sverker G Skillnad på brännare till Trangia kök? Kök och brännare 29

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.