Bensinkök - ökad risk vid sträng kyla?

Jag vill minnas att jag ibland läst i trådar (hittar dem dock inte just nu av någon anledning) att riskerna med bensin som bränsle till MF-kök ökar vid sträng kyla. Är det någon som kan förklara igen vad det beror på eller som kan hänvisa till någon tråd där detta redan har diskuterats? Är det risk för större flammor eller antändning av ansamlade ångor vid förvärmning? Är det risk för självantändning från statiska urladdningar och är det i så fall risk att det sker i sluten halvtom flaska eller är det t.ex. vid påfyllning av flaskor och dyl.?

Jag använder själv alkylatbensin i ett Optimus Polaris vintertid och tycker att det har fungerar smidigt och bra. Jag vill dock gärna öka mina kunskaper för att på så sätt förhoppningsvis kunna minimera riskerna. Eller kanske till och med bli övertalad att övergå till fotogen, vem vet. 🔥
 
Bensin har en väldigt låg flampunkt på ca -40C (flampunkten är gränsen för när ett ämne avger ångor som kan antändas).
(Jämför fotogen/diesel som har en flampunkt på ca +50C, och som måste värmas upp till den temperaturen innan det går att tända på. Det är därför man måste ha en veke eller en kraftig gasbrännare att tända fotogenbränslen).

Om det är varmt ute, säg +15C, så avges så mycket ångor att det väldigt snabbt blir ett förhållande mellan syre och ångor som är ganska svårt att antända. Blandningen blir för "fet".
Om det är -30C avges inte så mycket ångor, och då får du ett brännbart förhållande väldigt enkelt.

Bensin antänds alltså mycket enklare och "aggressivare" ju kallare det blir, och värst blir det strax ovan -40C.
Man märker ganska tydlig skillnad på "foffet" om man tänder på bensin på sommar respektive vinter.

Praktiskt exempel:
Det är -25C och du har skottat upp en vindskyddande liten grop som du tänkt laga mat i. Du släpper ut litet väl mycket bensin att förvärma med. Innan du hinner få fram tändstickan så har du en brännbar blandning i en stor del av gropen, så det blir en något obehaglig upplevelse när du tänder (trots att det gick bra att sitta i en likvärdig grop under sommaren).


En tömd bensinflaska (tömd, men inte avgasad) kan vara helt säker på sommaren, men på vintern kan den explodera.
Om du upplever att det är bränsle kvar i flaskan är det ingen fara, det blir för fet blandning för att det ska kunna brinna i flaskan om det är mer än ett par droppar kvar.

Se till att du inte har några läckage (svårt att se små läckage på bensin eftersom att det dunstar så fort), förvärm med sprit, samt var lite extra försiktig så funkar det även på vintern =)

Fördel med bensin på vintern är att ett olyckligt spill på utrustningen dunstar bort väldigt fort. Spiller man ut fotogen på utrustningen så är det inte fullt så enkelt.
En annan fördel är att bensin alltid funkar. Fotogen kan paraffinera om det är kallt, och det är inte lätt att testa bränslet hemma.
 
Intressant inlägg av Tomas, har inte tänkt på den aspekten tidigare!

Men jag vill dock tillägga att det måste vara ytterst sällan som det leder till problem i praktiken. Jag har kört med kemiskt ren bensin, eller liknande, på alla vinterturer jag varit ute på sedan 1987. Och jag har alltid förvärma med bensin! Måste ha tänt kök minst 50-talet gånger i temperaturer under -30 och även bra nära flampunkten (och till med under det på en mycket kall tur i Alaska). Och jag har aldrig varit med om några otrevliga överraskningar. Och då kan jag tillägga att jag alltid lagar frukost i absiden på vintern, som ganska snabbt borde kunna få en olycklig luft/bränsle blandning.

Men med den här nya informationen i bagaget ska jag se till att vara extra noggrann att inte pytsa ut för mycket bensin vid förvärmningen i fortsättningen och tända på snabbt.

/ Stefan
 
Intressant inlägg av Tomas, har inte tänkt på den aspekten tidigare!

Men jag vill dock tillägga att det måste vara ytterst sällan som det leder till problem i praktiken. Jag har kört med kemiskt ren bensin, eller liknande, på alla vinterturer jag varit ute på sedan 1987. Och jag har alltid förvärma med bensin! Måste ha tänt kök minst 50-talet gånger i temperaturer under -30 och även bra nära flampunkten (och till med under det på en mycket kall tur i Alaska). Och jag har aldrig varit med om några otrevliga överraskningar. Och då kan jag tillägga att jag alltid lagar frukost i absiden på vintern, som ganska snabbt borde kunna få en olycklig luft/bränsle blandning.

Men med den här nya informationen i bagaget ska jag se till att vara extra noggrann att inte pytsa ut för mycket bensin vid förvärmningen i fortsättningen och tända på snabbt.

/ Stefan

Frågeställningen efterfrågade bakgrund och orsak, så mitt svar var därefter =)

Nej det ska såklart till väldigt särskilda omständigheter för att det ska hända något överhuvudtaget, sommar som vinter, och jag tycker inte att man behöver vara orolig för att använda bensin på vintern.
Och det är ju inte så att hela tältet flyger i luften, utan snarare att man kan bli överraskad.


Det som är klart farligare när det är kallt är tömda behållare. Det bör man vara medveten om.

/Tomas
 
Ev fara med tom dunk kan ju vara i en bil om man krockar så därför har jag normalt en avluftad dunk i bilen.
Den bensinstation på Irland som expl.var troligt av statisk urladdning,så är man lite orolig av sig så ska man jorda sig i tex stolpen till skärmtaket på stn före man tankar eller ej ha syntet kläder.
Det kan man ju tänka på inne i tex tält på vintern att det är bättre även av denna anl att ha ylle även om det finns många andra skäl.
När jag haft bensindunk i husvagskoffert såg man ju hur de expanderade när solen låg på och om man skulle tanka då så satt man dunken i skuggan innan man öppnade den.
Om man har kombi så ska man vara mer försiktig med att solen kan värma upp dunk jfr med sedan där det är betydligt svalare i koffert.
Jag anv fotogen ist.men då hantering av påfyllning från större dunk med vantar och tar undan övrigt för att ej få spill.
 
Tack för era svar, framför allt Skogbaronen för ett informativt sådant. Precis sådan information jag letade efter. Så en del av problemet är alltså att när det blir riktigt kallt så avdunstar tillräckligt LITE bensin för att det ska bli en lättantändlig gasblandning. Sånt resonerar man sig inte så enkelt fram till på egen hand som lekman :) Bra att veta vid vilka moment man ska vara extra försiktig. Jag tycker som sagt att bensin har varit smidigt och har inte haft några problem ännu, vilket förstås inte är någon garanti för att inget ska hända framöver. Jag har både förvärmt och kört köket i absiden när vädret så har krävt. Anser ändå att jag överlag är ganska försiktig av mig och tycker att jag känner mitt kök ganska väl. Har försökt plocka isär och ihop det regelbundet för att lära mig det och för att bl.a. inspektera o-ringar och upptäcka ev. smuts. Framöver kanske i alla fall förvärmningen och påfyllning av bränsleflaskor får ske utanför tältet om det inte är riktigt busväder.
 
Vi sprängd oljefat med bensin i lumpen, till ett 200 liters fat var det typ 4 cl bensin. Vid en test så åkte ena gaveln på oljefatet och klippte toppen på ett träd över 100 m bort, så jag har extrem respekt för bensin/luft blandning.

Orsaken till sprängningarna var att vi skulle bli uppmärksammade på risker med bensin...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.