Bob Moulder Heat Exchanger (HX) - För gaskök vid kyla

Har hört ryktesvägen att det är ett hyfsat bra sätt att bygga en bomb med fördröjd utlösning. Trycket i flaskan ökar tydligen rejält om värmen blir för hög.

Var försiktig.
 
Har hört ryktesvägen att det är ett hyfsat bra sätt att bygga en bomb med fördröjd utlösning. Trycket i flaskan ökar tydligen rejält om värmen blir för hög.

Var försiktig.

Om du vill läsa lite mer än bara rykten kan du läsa denna skrift av Roger Caffin på Backpackinglight.com.

Följer ni länken i mitt första inlägg visar Bob Moulder att vid -12°C så var kopparen 62°C då den möter tuben och 3,8 cm från mätte tuben 14°C. Sen beror tubens temperatur på flera faktorer som hur fylld den är och hur mycket koppar dom leder m.m..
 
Själv så sparade jag bara lite ljummet vatten i termosen, hällde det i en liten kastrull för ändamålet och ställde ner trangians gasflaska när jag var ute på skidtur i vintras...funkade hur bra som helst dag efter dag!

Men kommande vinter kör jag med vintergas...men med "varmvatten" lösning som backup :)!
 
Kör kemisk ren bensin året runt så undviks effektproblem vid kyla etc. Även vintergasen kan diskuteras.
En 6dl flaska med ren bensin ger drygt 2 tim koktid (omnifuel) och det räcker långt.


..sent using tapatalk
 
Problemet med dylika lösningar med diverse metallkonstruktioner som leder värme är att det blir så oförutsägbart och det kan fungera jättebra vissa gånger och andra gånger kanske man närma sig säkerhetsmarginalerna för mycket allt beroende på hur hårt det hettas upp i ena ändan och hur väl kontakten mot tuben är i andra ändan.

Till detta så borde sådana lösningar vara närmast svordom i lättpackarvärlden då biten som gör jobbet väger en del, säker motsvarande en hel toppmonterad brännare i vikt...

Skvätt ljummen vatten från termosen som värmer tuben om den är för kall, som redan beskrivet är klart att föredra och framförallt säkrare, men kräver förstås en smula planering av utövaren. och förövrigt ger nollgradigt vatten som värmer tuben tryck nog för att elda med även på en ganska tom tub och den vägen smälta fram och skapa mer varmvatten som kan användas för att få upp tubtempen lite till och få bort isen som fryser kring tuben om man råkade starta med nära nollgradig vatten...
 
Hej Ingvar - jag har inte testat Bobs HX, men känner Bob rätt väl då vi bor knappa milen ifrån varann och är båda aktiva på BPL. Vi hade tänkt samåke upp till Mt Marcy i vinter men jag var tvungen att jobba över den helgen tyvärr. Tråkigt då jag skulle vilja ha sett det i bruk. Men jag skulle ha stor tillit till Bobs HX. Bob är en smart typ, och jag kan garantera att han testat och mätt temperaturen på flaskan åtskilliga gånger -- han tycker mycket om att sitta på balkongen och koka och slår gärna upp midden i bakgården. (För att inte tala om att han sticker ut och vandrar flera gånger i månaden).

Jag trivs personligen jättebra med mitt Svea 123R på vintern, då det brummar så trevligt, men skulle jag vilja använda mitt SP Giga på vintern skulle jag inte ha något emot att prova detta.
 
Hej Ingvar - jag har inte testat Bobs HX, men känner Bob rätt väl då vi bor knappa milen ifrån varann och är båda aktiva på BPL. Vi hade tänkt samåke upp till Mt Marcy i vinter men jag var tvungen att jobba över den helgen tyvärr. Tråkigt då jag skulle vilja ha sett det i bruk. Men jag skulle ha stor tillit till Bobs HX. Bob är en smart typ, och jag kan garantera att han testat och mätt temperaturen på flaskan åtskilliga gånger -- han tycker mycket om att sitta på balkongen och koka och slår gärna upp midden i bakgården. (För att inte tala om att han sticker ut och vandrar flera gånger i månaden).

Jag trivs personligen jättebra med mitt Svea 123R på vintern, då det brummar så trevligt, men skulle jag vilja använda mitt SP Giga på vintern skulle jag inte ha något emot att prova detta.

Tackar! Ja, mina Svea fungerar även dom klockrent, kör dom med primus ETA Pot 1L. Jag har börjat tillverka en platta så snart blir det test. Jag såg att han mätt temperaturer. Ska kolla jag med när jag fixat en bra rem.Tänkte använda till både Jetboil Minimo, Zip och MSR microrocket. Kul att få ett inlägg från någon som inte bara ser hinder utan även möjligheter!
 
Om man är relativt klok dvs sätter kopparn på ytterkanten av lågan, använder bara i minusgrader osv, så tror jag att sannolikheten att något ska hända är rätt så liten.

Visst kan det hända att oturen är framme, men jag åker motorcykel, cyklade på min DBS Apache (med limpasadel) utan hjälm, suttit i som proffskartis rallybil, duschat på halt golv osv., och detta känns inte som det absolut mest riskfyllda man kan göra.

Vore kul med lim som mjuknar vid viss temperatur kanske...

(Obs har alltid cykelhjälm på mig nu...då dessa småglin litar på en)

IMG_1999.JPG


IMG_2120.JPG
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.