Problem under vandring

Ska i mitten av augusti till Keb och vandra. Mina Meindl Island är sköna att gå i men jag oroar mig lite för att de besvär som jag hade med mina benhinnor när jag gjorde lumpen för sådär 20 år sedan kommer att återkomma. Har hört att det lär finnas någon sorts tejp att tejpa framsidan på vaderna med. Vilket detta är vet jag inte, kanske någon på forumet kan ge mig ett namn på denna tejp samt tips vart jag kan få tag på den. Alla andra tips för att lindra besvär av liknande karaktär tas tacksamt emot.

Kan du inte gå ut och knata i skogen eller på stig innan så du vänjer dig? Att hoppa ut med 20 kg ryggsäck och utan att knappt ha gått i kängorna bäddar för besvär. Har inte hört talas om någon särskild tejp för framsida smalben men se till att du har med första hjälpen med sporttejp och Compeed m.m. så du klarar dåliga fötter eller andra skador.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jo, kängorna har jag haft ett tag och använt när jag jagat men jag har som sagt inte vandrat i fjällterräng med dom ännu, så som du säger, man bör väl ut och gå i skogen med packning. Bara det att tiden inte är på min sida just nu. Så jag behöver lite tips på vad som kan göras mot trilskande benhinnor.....

Som naprapat och ortopedtekniker kan jag rekommendera dig att skaffa egna fotbäddar. Dvs som egna sulor gjorda bara efter dina fötter och behov. Benhinnebesvär är ett vanligt problem som vi hjälper många med. Man gör en gånganalys och mäter fotledsvinklar som ofta är med och spökar vid benhinnebesvär och behöver korrigeras. Samt att man gör en generell status av fötter och gipsavgjutningar av fötterna som ligger till grund för själva fotbäddarna.

Jag fick en fransk motsvarighet till Voltarensalva (diklofenak), fast i högre koncentration, utskriven av en fransk läkare, när jag varit dum nog att skaffa mig benhinneinflammation med illasittande utförsåkningspjäxor, i stället för att slänga dem i väggen i tid. Alltså ett antiinflammatoriskt medel, och jag fick snabb och tydlig hjälp.
Jag bytte såklart pjäxor, men var trots det rätt känslig några år framåt. Hade med salvan på skidresorna, använde den vid minsta tecken på trassel, och lyckades hålla det hela under kontroll tills känsligheten klingade av.

En läkare bör kommentera detta, men det kanske är idé att du tar med någon diklofenak-salva som en snabb "första hjälpen", ifall du skulle känna av dina gamla problem? Hellre då Eeze än Voltaren, det är dubbelt så hög koncentation av det aktiva ämnet. Det är receptfritt, men läs ändå noga på FASS eller i bipacksedeln, det finns folk som inte tål medlet.

Tid är det enda som är rättvist, alla har sitt liv. Sen bestämmer man själv vad man gör med tiden. Är det viktigt för dig att få en lyckad fjälltur utan problem så är det hög tid att börja träna. Då tar du tid till vandringsträningen.
Tejp eller piller för skenbenen kanske finns på nätet, till dyra pengar, men jag har aldrig hört talas om något som ersatt tillvänjning. Innersulor med dämpning och stöd för fotvalven rekommenderas gärna, prova gärna ut dem på t ex löplabbet så kan du få hjälp med ev fotvinklar oxså.
Ett enkelt sätt att hinna träna är att gå ett par hållplatser i respektive riktning, brukar inte ta mer tid än en buss eller ett tåg tidigare.
go tur

Tack

Tack för all a tips och idéer. Kanske jag ska tillägga att jag inte är helt ovan med att röra mig men just i fjällterräng är luckorna lite större. Ska gå tillsammans med 2 andra med stor rutin - tror det ska gå bra då.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips