22 svar från en 22-åring... ;)

Hej på er!

Ni kanske minns mitt inlägg "22 frågor från en 22-åring" för ett par veckor sen. Nu är jag tillbaka och tänkte rapportera lite om hur jag haft det på min första fjällvandring och svara på mina egna frågor...!

1. Ja, 5 dagar Abisko-Keb var för lite för oss... Vi kom till Abisko söndagen den 14 juli och hade då lika tur med vädret som under resten av veckan! Vi tog en tur upp på Nuolja för att se på utsikten och midnattssolen. På måndagen gav vi oss av från Abisko och var framme vid Keb på lördagen.

Den dagen då vi hade kunnat tjäna in lite tid genom att tälta efter Tjäktjapasset var den enda dagen vi fick regn och då var det inte så frestande att fortsätta när man såg "Tjäktjaborgen" som en hägring i skyn... Vi var ganska så tappra ändå och var de enda utav de 15-20 personoer som vi "hoppade bock" med under veckan som sov i tält. De andra trängdes inne i stugan. Med "hoppa bock" menar jag alltså personer som man går om resp. bli omgångna av lite hipp som happ under vandringen... Blev dock inte så jättemycket av det eftersom vi inte var lika morgonpigga som de andra så det var väl mest vid stugorna som vi såg samma folk varje kväll.

När det gäller tält förresten så funkade vårt Hilleberg Unna utmärkt för två även fast det är ett enmanstält. En regnponcho fick funka som absid den eftermiddagen när det regnade.

Ja vi kom alltså inte fram till Kebne förrän på lördagen och eftersom vi skulle hem igen på måndagen så tyckte vi det var bäst att gå till båtlänningen redan på söndagen så att vi kunde ta första båten på morgonen utan att behöva stiga upp i ottan. Så det blev ingen topptur "och lika glad för det är jag, men gladast var nog knäna"...

2. Damasker - Behövdes definitivt inte. Klarade av alla bäckar med mina Meindl Island lady.
3. Sydväst - Hittade en från Fristads på Järnmagasinet i Ludvika till slut. Fattar inte att de inte säljs på vanliga sportbutiker! Funkade jättebra men behövdes som sagt knappt användas!!
4. Mygg - Var mest kring Abisko och så lite knott neråt Nikka, men med myggnät och MyggA klarade man sig en stund i alla fall. Var nästan mer mygg när jag var ner till min bror i Danmark veckan efter! Blev tyvärr ingen topptur i Danmark heller, annars hade vi ju planer på att bestiga deras högsta berg i stället när det inte blev Sveriges... Dock har jag varit högre än 173 m.ö.h. även sen hemkomsten genom ett besök i en gruva(!) igår...
5. Toalettpapper - Hade räckt med en rulle, men då tältade vi ju vid stugor nästan hela tiden så vi kunde använda dassen där.
6. Tvål - Bliw blev det och en pytteliten bit 1-2-3, men den hade jag kunnat lämna hemma... Tvättade med Bliw istället.
7. Deodorant - kom på en briljant idé: skar av en liten bit av mitt deostift och stoppade i en tvålkopp. Väger nästan inget alls! Kunde dessutom dela på deon eftersom jag hade CK One som ÄR en unisexdoft även fast min pojkvän mobbar mig för att vi bara sett den på herrhyllorna numera...
8. Solskydd - Tog med ett stift, men skulle ha använt det redan i början på turen... Brände mig på händer, näsa och öron och det var inge kul... Försökte få tag på kylbalsam eller liknande vid Keb, men det fanns inget. Någon som har nåt tips hur man ska göra en annan gång om det känns som om händerna ska brinna upp?
9. Skavsårstejp - Skonades från skavsår nästan helt! Var bara lite öm under fotsulorna, men där vet jag inte om det funkar att tejpa? Kalassköna skor och strumpor var i alla fall bästa hjälpmedlet mot "gnagsår" som det heter på norsk...
10. Husapotek - Tog med lite småprylar men behövde aldrig använda nåt.
11. Köksutrustning - Åt ur kastrullerna. Tog lite för mycket bränsle till vårt Optimus Nova bara. 1 liter hade räckt. Vår minskade förbrukning kanske berodde på att vi åt kall soppa nån lunch i och för sig eftersom köket krånglade en del... Men vad gör det när solen skiner!!
12. Termos - Åkte med i alla fall i sista sekund av någon anledning som jag inte minns nu... Var i alla fall onödig att ha med, använde den bara 1-2 ggr...
13. Vattensäck - Fick åka med den också. Och det var 2 l den var på. Faktiskt mycket praktisk
14. Ficklampa - Tog vi förstås inte med. En fjärrkontroll till dendär stora lampan som lyste jämt och ständigt kanske man skulle ha haft i stället...
15. APS-film - Glömde kolla om det fanns i fjällstugorna, men hade med så det räckte ändå. Bu för Fuji i Fenixgallerian Uppsala dock som stängde en halvtimme tidigare nu på sommaren så jag missade att hämta ut korten innan jag åkte till Danmark och sedan hit till Ludvika så jag har inte fått se dem än...
16. Säkerhetslina - Tog vi inte med och hade inte behövts heller.
17. Teleskopstavar - Var mycket sköna att gå med tycker jag! Fick staga upp vår "ponchoabsid" också... Användbara till mycket!
18. Mobiltelefon - Stämde att det bara var täckning vid Abisko och Keb. Skönt att få ha det så tyst och lugnt ett tag...
19. Palm Pilot - Fick stanna hemma. Ska eventuellt investera i ett regntätt fodral ändå för den är ju min lilla älskling... bland prylar alltså...
20. Diverse småprylar - Fick med det som behövdes. Hade dock kunnat lämnat den lilla kortleken hemma för när skulle man få tid för sånt? Det var man ju alldeles för trött för...
21. Mat - Hade vi nästan med för mycket men ack så gott allt var!! Bland det bästa var tortellinin med grädde (eller Oatly var det egentligen...) och en halv tub mjukost med ädelostsmak!! Mmm... Blev endel goda tonfiskgrytor också, men nästa gång ska vi testa att torka tonfisken innan så den inte blir så tung... Ett par burkar makrill förhöjde många mackor också. Måste hitta nån bättre sorts rågbröd bara, det vi hade smulade sönder totalt. Och Wasa Sport vinner bland hårdbrödet. Och Grännapolkagrisar bland godiset... Men tänk så smarrigt renskavspizza i Kiruna kan vara sen... Och viltmästargryta i restaurangvagnen med panoramafönster på tåget hem... Och fil istället för gröt...
22. Klädsel - inget att klaga på bland de grejer jag hade med mig! Använde allt också så det var inget onödigt medplockat. 10 kg blev det + 6 kg mat så det blev ändå "bara" 16 kg på ryggen och så 2 kg mindre på magen sen när man varit ute en vecka...

Ja och så var det ju en fråga till...
23. Smör - Smälte knappt alls och luktade bara lite mystiskt mot slutet... Jättegott i alla fall!

Ja det var nog allt jag hade att rapportera om! Blev en liten uppsats denhär gången också... Och det blir säkerligen fler reseberättelser för dethär var då definitivt inte sista gången jag var i fjällen och vandrade!!

Hälsningar från 22-åringen
 
Kul!

Hej!

Låter som en bra vandring tycker jag.

Och allt verkar ju ha fungerat, med lite improvisationer.

Synd bara, att ni inte hade lite fler "reservdagar" att ta till, när nu vädret var så gynnsamt.

Själv skall jag ägna 10 dgr åt Abisko-Ballinvagge-Mårma-Vistas-Nallo-Sälka-Kebne från den 16 augusti. Hoppas på bra väder då också.

Mvh
Bert
 
Trevlig "recension" av en fjältur. Men....vad ska alla lortgrisar säga om tvålen och deodoranten...??
(Vissa inlägg på forumet hävdar ju att man ska lukta apa i fjällen).

P
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lillräven Sarekvandring nästa vecka - mycket tacksam för svar på några frågor Fjällvandring 26
flamingoe Vandra i Jämtland nästa vecka!? Snabba svar Fjällvandring 15
utter Re: Vandring (svar på MZ inlägg) Fjällvandring 3
williamkarlsson 15 åring solo? Fjällvandring 35
Ralphandersson Bära en 3-åring uppför Helags eller Storsylen Fjällvandring 3
Daniel-S Tips på lagomt äventyr för en 5 åring? Fjällvandring 9
m490c Tips på kortare vandring med 9 åring. Fjällvandring 7
pappa76 Vandring i Abisko med 6-åring Fjällvandring 1
Askel Synpunkter på vandring med 1,5-åring Fjällvandring 7
d.a.n.i.e.l Vandring med 9-åring, 3-5 dagar, 1 mil om dagen, bo i tält, åka tåg Fjällvandring 7
Ohrling Mat till 1-åring Fjällvandring 11
Smultronfia 8-åring i fjällen Fjällvandring 4
Rundström Var vandra med 2-åring? Fjällvandring 2
CathrineC Tälttur 1 natt med 8 åring utgångspunkt vemdalen Fjällvandring 17
magkar80 Basläger i Björkliden/Abisko med 1 åring? Fjällvandring 11
desireman Lämplig nybörjartur med 3-åring i norra norrland? Fjällvandring 15
Karolina P Småutflykter kring Storulvåns station för 2-åring och mormor? Fjällvandring 3
jockisch Kebnekaise i okt/nov med 2,5-åring!? Fjällvandring 3
timberwolf Vandra med 13-åring i Keb Fjällvandring 7
anna o bella Nikkalukta till Kebnekaise med 2-åring Fjällvandring 18
frox 2 pers + 1-åring till Sylarna i sommar! På eller av? Fjällvandring 8
Daddy Basläger för "fjällvandring" med 4-åring Fjällvandring 4
Rogli Jämtlandsfjällen med 12-åring Fjällvandring 1
Libelle Tips på kort nybörjartur som passar en 12-åring? Fjällvandring 6
nilshansson På tur med 4-åring Fjällvandring 1
tbergman Försvunnen 25-åring hittad Fjällvandring 25
tebasile topptur med 14-åring, Keb? Fjällvandring 11
ncc Grövelsjön med 6-åring Fjällvandring 5
pernillan 22 frågor från en 22-åring Fjällvandring 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.