topptur med 14-åring, Keb?

Har just kommit hem från en tur Nikkaluokta via Keb till Vakkotavare med min son. Härlig tur där en toppbestigning av Kebnekaise lockar 14-åringen till nästa sommar....vad väljer man ? Inga problem med att orka tror jag, mer vad som kan vara "häftigast" för en kille i yngre tonåren.
 
Vad sägs om Lofoten? Röst med Fuglegfjellet på en liten ö utanför och Väröy, jättefin ö med berg - ja, det finns fina ställen hela vägen upp, och det är en spektakulärt vacker och vild miljö.
Ta båten från Bodö över till Röst, sedan ta båt mellan öarna uppåt. Hem kan man åka via Narvik & Abisko, om man vill variera sig.
 
Låter i och för sig inte så tokigt, men jag tror nog vi tänkt oss någon av alla olika turer jag förstått man kan göra upp på just Kebnekaise. Finns väl många olika toppar och vägar dit, vad väljer man?
 
åh, jag missförstod dig, trodde ni redan varit där och att han fått mersmak

Västra stigen upp är lättare, och är en vandringsled. Den är brant och ni passerar en mindre topp på vägen. Sydtoppen är själva huvudtoppen, om ni vill upp på Sveriges högsta punkt.
Det är kortast att komma från Nikkaluokta och Kebnekaise fjällstations hållet
Östra rutten tror jag inte är något för en 14-åring utan erfarenhet... inte om ni vill gå själva.
[Ändrat av Lolli 2005-07-29 kl 19:49]
 
Min son (13 år) och jag kom hem ifrån vår vandringssemester i lördags. Vi vandrade från Abisko till Nikkaloukta, med en topptur till Kebnekaise. Vi gick den västra leden, min son helt utan packning även om han hade fixat en dagssäck utan problem.

Det tog oss nästan 12 timamr upp och ner, men då stannade vi och lagade mat på trangia två gånger.

Jag ville inte gå östra leden med honom, dels på grund av klättringen, men mest på grund av glaciären. STF har en åldersgräns på 16 år på sin topptur den vägen, så jag skulle rekommendera den västre leden.
 
Jag gick östra leden för fem år sedan, då var jag 15.. (stf har ändrat reglerna efter olycksfall)
Jag hade inga som helst problem med varken glaciären eller klättringen, men det var alltså med guide, om jag inte hade haft någon som jag litade till 100% på vet jag inte om jag hade vågat.

Annars är väl Durlings led att rekommendera för alla som vill ta toppen! Helt klart lättaste vägen upp på toppen!
Om ni dessutom tältar nere i singivagge så kommer ni få en fantastiskt fin upplevelse som sonen sent kommer glömma!
Sök på durlings eller Dürlings led här på forumet så får du nog fram en hel del..
 
16-år

Östra leden är mindre jobbig än den västra. När jag gick östra leden första gången var jag 16 år och då följde det med en tysk pojke på 8 år. Vi gick med den vanliga STF-gruppen från fjällstationen. Den tyske pojken hade inga problem men det kan ju skilja mycket i motivation och kondition mellan olika barn och ungdomar.

STF kanske har erfarenheter som gör att man inte vill ta med yngre tonåringar i sina grupper på östra leden för att inte sinka gruppen men man kan sätta ett ? för detta.

Thure
 
Tack för alla svar. Är det alltså så att man kommer till sydtoppen både väster och öster ifrån? Den västra vägen längre och jobbigare, men utan glaciär? Vi lär tälta någonstans runt Keb och det är väl därifrån dessa båda vägar börjar, eller?
 
tebasile; sa:
Tack för alla svar. Är det alltså så att man kommer till sydtoppen både väster och öster ifrån? Den västra vägen längre och jobbigare, men utan glaciär? Vi lär tälta någonstans runt Keb och det är väl därifrån dessa båda vägar börjar, eller?

nästan korrekt.. båda lederna angriper toppen från syd syd/ost.. men den "västra leden" ligger lite väster om den "östra leden" =)
Båda dess utgår från kebnekaise fjällstation!

Durlings led däremot, angriper toppen från väster!
 
Jag gick västra leden med min pappa när jag var 11 år. Vid den tiden var även den nya toppstugan i gott skick (eftersom det inte är STF som haft hand om den har den inte underhållits) och vi övernattade där. Vi gick upp i ganska dåligt väder (dimma, men lugna vindar). Den dåliga sikten verkade ganska negativt på min motivation och Pappa fick peppa mig ganska mycket på slutet.

Man får gå lite tyngre packad om man ska övernatta, men å andra sidan behövar man bara gå en väg per dag. Dessutom får man gott om tid uppe på toppen, vilket ger än större chans att få uppleva den i klar sikt, vilket vi faktiskt fick göra, trots dimman på uppvägen.

Nuförtiden är den nya toppstugan dock ett ruckel innehållandes ett sopberg (om de inte redan hunnit riva den), men den gamla toppstugan är i fint skick, vilket möjliggör övernattning. Den gamla stugan är visserligen rätt liten och trång, så om man har otur och råkar välja samma natt som någon annan kanske man får trängas lite.

Lycka till!
 
2001 gick jag och min sambo den östra leden i en STFledd topptur. Det kändes säkert och har man bara en hyfsad kondition hänger man med i tempot.
Däremot skulle jag inte rekommendera någon icke klättrings- och glaciärvan att välja denna led på egen hand.
 
Jag och min son (då 12 år) gick västra leden förra året. Vi valde att endast ta med köket för att laga mat efter toppturen. Inga problem, tror nog att det lockar tillräckligt med att nå högsta punkten i sverige för att få ork för barnen. Lycka till!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hansnydahl Bálgattjåhkkå från öster? Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Kort topptur Tjåggnårisoalgge Fjällvandring 0
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
excarnifico Topptur Gisuris Fjällvandring 2
myroribrallan Kvinnligt alt mixat vandringssällskap sökes för Västra leden Kebnekaise v.31 Fjällvandring 3
labbman Topptur i Sarek Fjällvandring 8
fback Kebnekaise topptur östra leden Fjällvandring 3
Mapalon Toppturer, svåra? Fjällvandring 3
Ralphandersson Spektakulär vandring/topptur längs vägen Kiruna-Lofoten Fjällvandring 6
Janost Topptur Kaskasatjåkka, snöförhållanden ? Fjällvandring 1
Kiruna4ever Topptur till Repipakte (Riehppibákti) Fjällvandring 0
ksl65 Topptur till Galghøpiggen i oktober? Fjällvandring 2
Prefection Sarek - topptur Fjällvandring 8
Mange_S Topptur kring Pårte Fjällvandring 13
MalinSa Sipmeke- topptur Stekenjokk Fjällvandring 2
petternyqvist Topptur Storsylen från Tempeldalen? Fjällvandring 0
pal2 Topptur på Kebne - med hund? Fjällvandring 4
tlew topptur runt Oslo Fjällvandring 2
lillaanna Topptur: Helags eller Sylarna? Fjällvandring 20
mugge Lämplig topptur i Ahkkamassivet Fjällvandring 3
Jthundera Topptur till Kebnekaise, nybörjare! Fjällvandring 4
shalin topptur sälka och tältplats Fjällvandring 15
Axel L Topptur, Stora Ana-högen, Anarisfjällen Fjällvandring 1
DHCP Kebnekaise topptur runt midsommar? Fjällvandring 4
liksomeljest Hjälp med planering och Kebnekaise topptur tack! Fjällvandring 8
forslov Topptur helags Jan -07 Fjällvandring 2
Jokk Visbretind topptur Fjällvandring 6
bensson Akka-topptur-tips Fjällvandring 1
majjen Vatten på topptur? Fjällvandring 10
petratetra Topptur Storsteinsfjellet Fjällvandring 3
pal2 Topptur Kaskasatjåkka/2076 från Kaskavagge? Fjällvandring 3
smula vad kostar topptur? Fjällvandring 4
calle.loof Bra topptur från Pielavalta? Fjällvandring 6
oloan sylarna - topptur i sommar Fjällvandring 9
petsu97 Topptur Kebnekaise? Fjällvandring 4
jonsa Topptur - Kebnekaise Fjällvandring 7
adjo Topptur på Kebnekaise. Fjällvandring 3
Sahlin Topptur i Sarek Fjällvandring 2
williamkarlsson 15 åring solo? Fjällvandring 35
Ralphandersson Bära en 3-åring uppför Helags eller Storsylen Fjällvandring 3
Daniel-S Tips på lagomt äventyr för en 5 åring? Fjällvandring 9
m490c Tips på kortare vandring med 9 åring. Fjällvandring 7
pappa76 Vandring i Abisko med 6-åring Fjällvandring 1
Askel Synpunkter på vandring med 1,5-åring Fjällvandring 7
d.a.n.i.e.l Vandring med 9-åring, 3-5 dagar, 1 mil om dagen, bo i tält, åka tåg Fjällvandring 7
Ohrling Mat till 1-åring Fjällvandring 11
Smultronfia 8-åring i fjällen Fjällvandring 4
Rundström Var vandra med 2-åring? Fjällvandring 2
CathrineC Tälttur 1 natt med 8 åring utgångspunkt vemdalen Fjällvandring 17
magkar80 Basläger i Björkliden/Abisko med 1 åring? Fjällvandring 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.