Hjälp med planering och Kebnekaise topptur tack!

Jag och tre kompisar försöker bestämma hur vi ska vandra 5 dagar 21-25 augusti och försöka få med en topptur av Kebnekaise. Vi är tre nybörjare och en som vandrat delar av södra kungsleden förra sommarn, alla killar i 23-årsåldern. Har några frågor och vore väldigt tacksam om någon med lite erfarenhet kanske kan ge några tips:

1) Är följande planering rimlig för 5 dagar? Vi anländer första dagen ca klockan 12, och sista dagen går en buss 16:25. (bra karta med avstånd http://www.stfturist.se/templates/Area.aspx?id=215)

DAG1:Nikkaluokta-Kebnekaise fjällstation (hinner man detta om man börjar klockan 12?)
DAG2:Kebnekaise topptur
DAG3:Kebnekaise-Singi
DAG4:Singi-Kaitumjaure/Teusajaure
DAG5:Kaitumjaure/Teusajaure-Vakkotavare

2) Hur lång tid tar toppturen? Vilken väg är mest givande, kan man t.ex. gå upp västra och gå tillbaka östra vägen? Är det svårt att bestiga toppen och behöver man någon speciell utrustning vid denna tid på året (slutet av augusti), typ stigjärn?

3) Alla förslag på hur vi bättre kan utnyttja dessa fem dagar välkomnas. En annan idé är att gå från Ritsem till Nikkaluokta men då blir det utan topptur vilket vore synd.
 
liksomeljest; sa:
2) Hur lång tid tar toppturen? Vilken väg är mest givande, kan man t.ex. gå upp västra och gå tillbaka östra vägen? Är det svårt att bestiga toppen och behöver man någon speciell utrustning vid denna tid på året (slutet av augusti), typ stigjärn?

Det är en dagstur. Östra leden är snabbast och enklast. Vädret är den kritiska faktorn. Därför gäller det att gå tidigt och snabbt.

Ni hinner lätt upp till fjällstationen på en dag från Nikkaloukta. En variant på er loop är att istället gå upp till Tarfalla och bestiga Kebnetjåkko, östra vägen, lätt och högt, mkt vacker utsikt. Från Tarfalla kan ni en annan dag klämma Drakryggen. Planera inte varje dag i detalj i förväg. Vill man bestiga berg får man ta en dag i sänder p g a vädret.
 
Snarlik planering över midsommar

Vår familj hade en grov planering som du fast vi siktade på Tarfala dalen istället för Singi. Hursomhelst, så här blev det.
Dag 1 lämnade vi Nikka ca: 16:30 och ankom Keb vid 21:00-30. Eftersom vi kom iväg senare än planerat så hade köket ordnat med mat åt oss. Lax och potatismos med vitlök och citrus, dessutom en sås som bara var så god.

Dag 2. Orienterade vi oss runt på anläggningen och fick tårta och kaffe eftersom det var midsommarafton. Rätt skön dag i strålande solsken.

Dag 3. Vid åtta tiden startade vi vår topp tur via den västra leden, den östra var inte öppen (för mycket snö). I Sportshopen tyckte de vi skulle ha snöskor med oss, vilket var användbart för vissa av oss men hälften av oss gick upp utan. Solen sken hela förmiddagen men på eftermiddagen blev det molnigt. Drygt 11 timmar senare var vi nere. Middagen var verkligen god.

Dag 4 var det åter strålande solsken så vi knallade runt i Ladtjovagge å njöt i värmen.

Dag 5 gick vi till Nikka efter frukost och sov en natt i Nikka,s anläggning, en ny jättefin stuga.


Som synes blev det inte så långa vandringar förutom topp bestigningen, men det kändes helt rätt att fota å njuta i det goa vädret.
/Kent
 
liksomeljest; sa:
Jag och tre kompisar försöker bestämma hur vi ska vandra 5 dagar 21-25 augusti och försöka få med en topptur av Kebnekaise. Vi är tre nybörjare och en som vandrat delar av södra kungsleden förra sommarn, alla killar i 23-årsåldern. Har några frågor och vore väldigt tacksam om någon med lite erfarenhet kanske kan ge några tips:

1) Är följande planering rimlig för 5 dagar? Vi anländer första dagen ca klockan 12, och sista dagen går en buss 16:25. (bra karta med avstånd http://www.stfturist.se/templates/Area.aspx?id=215)

DAG1:Nikkaluokta-Kebnekaise fjällstation (hinner man detta om man börjar klockan 12?)
DAG2:Kebnekaise topptur
DAG3:Kebnekaise-Singi
DAG4:Singi-Kaitumjaure/Teusajaure
DAG5:Kaitumjaure/Teusajaure-Vakkotavare

2) Hur lång tid tar toppturen? Vilken väg är mest givande, kan man t.ex. gå upp västra och gå tillbaka östra vägen? Är det svårt att bestiga toppen och behöver man någon speciell utrustning vid denna tid på året (slutet av augusti), typ stigjärn?

3) Alla förslag på hur vi bättre kan utnyttja dessa fem dagar välkomnas. En annan idé är att gå från Ritsem till Nikkaluokta men då blir det utan topptur vilket vore synd.

Vi gick exakt den vägen för två år sedan, men på en dag mera. Vi stannade över natt både i Kaitumjaure och Teusajaure. Det är en härlig vandring ut mot Singi och vidare söderut längs Kungsleden. Speciellt de sista kilometrarna ner mot Kaitumjaure är fantastiskt vackra. Teusajaure är också en pärla!

Man hinner från Nikka till Keb över dagen om man kommer med 11-bussen från Kiruna. Ta båten 6 km över Ladtojaure (den avgår 14.30 i högsäsong, läs mer här > http://www.topoflappland.se/batturer.html) så sparar ni lite tid och en del kraft. Då bör ni vara framme vid 18-19-tiden (inkl paus för lunch).

Vi gick upp på Sydtoppen via västra leden, det tog oss ca 15 timmar. Vi gick hela familjen (sönerna var då 10 och 13 år). Läs gärna vår vandringsdagbok:

http://goto.glocalnet.net/ab12cd34/keb05/


[Ändrat av Frebe 2007-07-08 kl 02:01]
 
Ang. toppturen

Angående toppturen, gick dit förra året vid ungefär samma tidpunkt och jag tror ni inte behöver något speciellt med er upp, stigjärn underlättar ju alltid men vi klarade oss galant med endast kängor. Tänk dock på att det är halt och att det förmodligen kryllar av turister... Har ni inte så stor vandringsvana så är det bra att ta till lite i överkant på tiden till toppturen. Ett tips är att planera sovplatsen väster om fjällstationen, gärna en bit bort, så slipper ni höra alla helikoptrar hela tiden... Vi sov vid tarfalaforsen (vid bron) och hörde helikoptern ett par gånger för mycket :) Då ligger ni dessutom närmare toppen och sparar lite tid.

En sak till, båtturen är inte så mycket att ha, det är otroligt enkel vandring och du spar inte så mycket tid men det är klart gillar man att åka båt så är det en sak...

Lycka till, planera dock inte för snävt!
 
Senast ändrad:
Var beredda på att ställa in toppturen. Vädret styr man inte över.

Östra leden innebär glaciärvandring. Som du skriver är ni nybörjare och då skulle jag inte rekommendera östra leden om ni går själva. Det går guidade turer varje dag (om vädret tillåter) till toppen. Då går man östra leden. De som går på egen hand väljer normalt västra leden. Jag har gått båda och katten vet om jag inte tycker västra är bättre tack vara den fina utsikten man får från Vierranvarre. Gå gärna upp på Tuolpagorni på tillbakavägen om ni hinner. Det är en rätt bra dagstur att gå västra leden men då har ni bara lätt packning med er. Hur det ser ut på toppen varierar. Kolla med guiderna på fjällstationen.

Ett alternativ är att på vägen från Nikkaluokta gå upp på platån längs stigen direkt efter bron och sikta på renvaktarstugan och sedan passer söder om Darfallatjåkka. Därifrån får man en fin utsikt över Kebnekaisemassivet. Då kommer ni till fjällstationen på 2 dagar och har en dag för topptur, plus en reservdag och en dag för att ta er tillbaka till Nikkaluokta.

Lycka till
Peter P.
 
Vi var på Keb nu i veckan. I tisdags försökte vi gå upp västra leden, men vände pga av tät dimma redan nere i Kittelbacken. Vi hade två dagar på oss i vår planering, så vi valde att "play safe". Några grupper som gick vidare samma dag kom dock upp.

På onsdagen var det bättre väder, vi hade sol och växlande molnighet nästan hela dagen. Vi nådde toppen vid femtiden på eftermiddagen och då var det dimmigt, men det sprack upp några minuter, så vi fick fina vyer från snödrivan på toppen. Det var ganska mycket snö kvar nere i t ex Kitteldalen och Kaffedalen, men det var aldrig några problem att gå (vi var två vuxna och fyra barn/ungdomar i åldern 12-20 år).

Ang snöläget på toppen: det var några barsmälta fläckar på toppglaciären, men gott om snö runt om, så det var inga problem att gå upp. Högst upp var det ca 3-4 dm snö. Jag kan dock tänka mig att ni kan behöva stegjärn i slutet av augusti.

Räkna med 14-15 timmar för västra leden. Vi gick på 17 timmar, men tog långa pauser och tog det mkt lugnt sista kilometern upp mot toppen.


Sista biten upp på toppen:
82193065.jpg
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
username2 Lunndörrsfjällen hjälp med planering Fjällvandring 4
ansoo Hjälp med planering Fjällvandring 3
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
HappyL Vill ha utmanande turtips - hjälp! Fjällvandring 9
Orkanödlan Hjälp av val till lättviktssovsäck samt lättviktsryggsäck! Fjällvandring 17
Jo79 Abisko må-to i augusti- Hjälp! Fjällvandring 12
tobiasgoth Livet är kort! Hjälp mig uppnå min högsta fjällönskan Fjällvandring 4
Struensee Behöver hjälp med att planera Sarekrutt! Fjällvandring 6
veni Hjälp, vilka berg ser man? Fjällvandring 3
Haudigaudi Hjälp med tält Fjällvandring 7
Axe Muddus . Hjälp att välja tur för en tältnatt med barn. Fjällvandring 8
diHib Fortfarande inte lyckats bestämma mig, Hjälp! Fjällvandring 12
Ulrjon Hjälp att hitta info till min Norgeresa..... Fjällvandring 3
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
Becccibatman Hjälp en nybörjare! Fjällvandring 8
Marcus.ostlin Hjälp! store skagastolstind Fjällvandring 7
Struensee Hjälp angående klädesval på fjälltur önskas! Fjällvandring 6
NaturBoel Hjälp med första längre ensamvandringen i norr Fjällvandring 20
Struensee Hjälp mig att hitta en lämplig fjälltur! Fjällvandring 3
jffoto Hjälp mig att välja tält Fjällvandring 66
jaghetermarkus Hjälp/tips för vandring Abisko - Nikkaloukta Fjällvandring 23
Franca Hjälp med att välja kök Fjällvandring 28
Matilda3 Sistaminuten-hjälp att välja: Jämtlandstriangeln+Norge VS Abisko-Nikka via Vistas Fjällvandring 0
filipjonsson Hjälp sökes, ca 5 Dagars vandring i Norge! Fjällvandring 8
Miss Yster Abisko-Kårsavagge, hjälp inför första besök Fjällvandring 12
Promman Hjälp med kängor Fjällvandring 14
mackan_85 Sarek 2016 Augusti, välja väg. Hjälp. Fjällvandring 22
Miss Yster Haglöfs Skarja - Vill ha! Hjälp önskas! Fjällvandring 24
F.Johan.S Hjälp oss! Hiking/Fiske i Norge, utgå från Trondheim Fjällvandring 0
nicko_ Hjälp mig tänka kring sommarens vandringsplaner i Abisko/Kebmassiven. Fjällvandring 12
MadeleineN Hjälp! Någon som sitter på nattåget mot Kiruna och kan ta emot en grej jag glömt?! Fjällvandring 1
Elisabeth_M Nybörjare, hjälp! (Transylvanien) Fjällvandring 9
Mattias33 Hjälp mig välja rutt!!! Fjällvandring 5
sofus81 Hjälp mig med min packlista Fjällvandring 33
Imasy Vandra med barn - Hjälp med allt :D Fjällvandring 19
Loni Hjälp med ruttförslag Kungsleden Fjällvandring 8
Picea Hjälp mig välja kurs (glaciärvandring/klättring) Fjällvandring 7
Hagge17 Oerfaren och ska vandra Kungsleden i september, behöver er hjälp! Fjällvandring 41
skallagrimson Hjälp med rutt och distans... Fjällvandring 7
tonidondondonnelly Hjälp - Gåsen Fjällvandring 2
Leonin Hjälp mig bestämma mig ang val av tält. Fjällvandring 15
skallagrimson Hjälp med utrustning Fjällvandring 10
daywalker Hjälp med tidigt sommar vandring Fjällvandring 17
EmilJohanssonn Nybörjare behöver hjälp med att komma in i vandringsvärlden! Fjällvandring 47
Gunnar81 Behöver lite hjälp Fjällvandring 6
iTrekk Hjälp, turer Eidfjord/Hardangervidda Fjällvandring 0
Slarva Hjälp med turförslag Fjällvandring 5
Jamali Från Sarek till Stora sjöfallet/Padjelanta...Hjälp tack! Fjällvandring 7
Jokkmokkguiderna Sarekälskare hjälp mig! Fjällvandring 24
bahlgren8 Abisko juli/aug 2012 - hjälp med ledförslag Fjällvandring 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.