Oerfaren och ska vandra Kungsleden i september, behöver er hjälp!

Hej på er! Är rätt oerfaren vad gäller vandring, har tidigare endast gått på dagsturer och typ 3-dagarsturer, men på sistone har mitt intresse ökat mer och mer och till slut bestämde jag mig för att gå Kungsleden i september! Hade tidigare planerat att gå hela leden, men efter mycket om och men lyckades jag övertyga mig själv om att det kanske var lite väl extremt ändå, med min begränsade erfarenhet, och tänkte istället vara ute i ca 7-10 dagar.

Vad gäller utrustning så har jag sedan ett par månader ett par kängor (Meindl Dovre GTX) som jag gått in och går med så ofta jag kan. Har även en Haglöfs OXO 70 som jag använder när tillfälle ges för att hinna vänja mig och kunna fintrimma inställningar osv. Har en friluftsintresserad bror som jag troligtvis ska låna ett kök av och hemma har vi liggunderlag och sovsäckar, om än av en något äldre modell. Hade även tänkt försöka skaffa ett nytt regnställ, är det något annat "större" som är absolut nödvändigt enligt er?

En del av anledningen till att jag skriver här är att jag behöver hjälp med att bestämma en lämplig sträcka för mig att gå, hade tänkt gå en viss sträcka från Abisko och sen tillbaka samma väg, känns lättast så. En vän till familjen som bott i Kiruna länge sa att om man utgår från Abisko och går ca 10 mil (tror knappast att han har mätt dock, så det behöver väl inte nödvändigtvis stämma) så kommer man dit leden viker av mot Kebnekaise, vilket i sådana fall kändes rätt lagom för mitt ändamål. Vad tycker ni?

Vet att STF har stugor utmed leden, hur långt mellan dem är det (på ett ungefär, förstår att det inte är samma)? Är det något man kan ta sig till varje dag och sova i, eller bör jag ha ett tält med mig? Inser att jag kommer behöva en karta över området, finns det att köpa på fjällstationen i Abisko?

Vet att det var fler frågor som jag hade tänkt ställa men som jag inte kommer på just nu.

Tack på förhand! :)
 
Hej.

Den tur du har i åtanke anser jag vara en bra nybörjartur. Gick den själv för ett par år sedan utan någon som helst vetskap om vad jag höll på med, och det var trevligt.

Från Abisko ner till korsningen där leden viker av mot Kebnekaise är det drygt 70km, på tillbakavägen kan du sedan alternera vägvalet lite i mån av tid och ork (via Nallo och kanske Vistas)

Jag tycker att du skall införskaffa ett par lägerskor som även kan användas om du skulle behöva vada. En del kör med neonrosa foppatofflor, andra i någon typ av barfotaskor. Gärna något som torkar fort.

Avstånden mellan stugorna på sträckan du talar om ligger mellan 12 och 20 km (de flesta etapperna av kortare längd) och 12-13 km kan eventuellt kännas för lite när man fått igång vandringen, men att vandra vidare till nästa stuga och således gå 24-26 km kan kännas långt, då är det fint att tälta där emellan. Kolla på svenska turistföreningens hemsida, där finns Kungsleden gediget beskriven med etappmål, avstånd och kartor. En karta som precis täcker din tänkta rutt är "Kungsleden" i vattentåligt material, skala 1:100000. En helt ok karta som håller länge. Bör finnas i varje bokhandel, eller givetvis på nätet.

I September får du räkna med minusgrader på nätterna, och eventuellt snöfall. Se till att den sovsäck du tänker använda klarar detta, om du nu kommer att tälta. Då behöver du givetvis även ett tält :) Glöm inte att det kan bli kostsamt att bo i stugorna, ca 300kr per natt (om du är medlem, annars någon hundring mer)

Jag vandrar med stav vilket jag uppskattar mycket. Jag har en egensnidad variant, men här finns det en djungel av olika modeller. Kan vara skönt med avlastning.

Du får förhoppningsvis fler svar som täcker sådant jag inte nämner. Hoppas du får en fin tur!

/Tobias
 
Det är ju ingen större skillnad på tredagarsturer och lite längre längs en vältrampad led med stugor;mer mat,bränsle och lite mer strumpor+ ev tvättmedel...
 
Du har redan fått några bra råd, och söker du lite i forumet hittar du många frågor, tips och packningslistor kring just denna sträcka.
Vissa STF stugor på sträckan har försäljning av viss proviant och bränsle (Alesjaure, Sälka, Kebnekaise), men då du tänker gå i September finns det risk att sortimentet börjar ta slut så ta inget för givet. Stugorna stänger för säsongen 22/9!

Andra har redan nämnt det, men jag vill förtydliga att du behöver en varm sovsäck med komfort ner mot minst -5grader (gärna lite mer) enligt EN13537, ett bra och isolerande liggunderlag och ett bra tält. Självklart även bra regnkläder, kök, bränsle och proviant.
(väljer du att sova i stugorna kan du packa lättare)
Tänk även på förstärkningsplagg då det i September kan vara kallt och risk för både kyla och snö. Planera minst 7-8 vandringsdagar + 2-3 reservdagar på sträckan.
Bifogar en karta från STF's hemsida så kan du bilda dig en uppfattning om delsträckorna i km. Vid Singi viker du in mot Kebnekaise och Nikkaloukta. Denna översiktskarta ersätter givetvis inte en riktig karta, så köp en fjällkarta över sträckan (BD6) omgående!
Går du med tung packning är en bra fingervisning att du vandrar kring 3km/h i snitt (kortare om det är stenigt, kuperat eller dåligt väder) exklusive raster.
http://www.svenskaturistforeningen.se/sv/upptack/Omraden/Lappland/Kungsleden/Karta/
 
(...) Vet att STF har stugor utmed leden, hur långt mellan dem är det (på ett ungefär, förstår att det inte är samma)? Är det något man kan ta sig till varje dag och sova i, eller bör jag ha ett tält med mig? Inser att jag kommer behöva en karta över området, finns det att köpa på fjällstationen i Abisko? (...)
Köp karta nu. Du får överblick, kan grovplanera turen och naturligtvis också få svar på dina frågor om stugor etc. Om du gjort tredagarsturer med packning i liknande terräng, så vet du redan ungefär hur långt du har lust att gå per dag.
I övrigt håller jag med föregående talare ;).
Enda skillnaden i min egen packning på en tredagars- och en tiodagarstur är mängden mat, bränsle och toapapper ;).

PS Bestämmer du dig för en stugtur så se gärna diskussionen i denna tråd.
 
Vare sig du väljer att gå anbefallda dagsetapper eller två så växer aptiten och vilobehovet. Du har fått kloka råd, bygg en god och riklig matsäck. Mat med smak, struktur samt energiinnehåll behöver du.
Karta, kompass samt handböckerna Grundsten Vandra Kungsleden 1, Fjällboken, På fjälltur Kebnekaise och Abisko samt Nilsson fjällflora anbefalles. Det har blivit kort sikt mer än en gång bland fjällen.

go tur
 
En vän till familjen som bott i Kiruna länge sa att om man utgår från Abisko och går ca 10 mil (tror knappast att han har mätt dock, så det behöver väl inte nödvändigtvis stämma) så kommer man dit leden viker av mot Kebnekaise, vilket i sådana fall

Abisko-Nikkaluokta är säkert det som menades (via Alesjaure o Singi). Är en fin nybörjartur.
Observera risken för chockkyla i September, kan lätt vara flera minusgrader på nätterna. Planera och utrusta dig därefter.

Vara rädd för att frysa ihjäl behöver du nog dock knappast vara så länge du inte tänkte gå turen i shorts och discoskjorta. Finns 5-6 fullutrustade stugor längs vägen att falla tillbaka på om eventuellt medtaget tält skulle falera. Se till att du hittar till dem bara, även om det är Kungsleden kan inte vikten av karta, kompass och GPS (som du alla ska ha lärt dig att använda i förhand) nog poängteras. Det sistnämnda främst för att ta ut position i dimma tjock som ärtsoppa, de är ju billiga numera och det finns ingen anledning att irra runt.
 
Tacksam information

Hej på er! Är rätt oerfaren vad gäller vandring, har tidigare endast gått på dagsturer och typ 3-dagarsturer, men på sistone har mitt intresse ökat mer och mer och till slut bestämde jag mig för att gå Kungsleden i september! Hade tidigare planerat att gå hela leden, men efter mycket om och men lyckades jag övertyga mig själv om att det kanske var lite väl extremt ändå, med min begränsade erfarenhet, och tänkte istället vara ute i ca 7-10 dagar.

Vad gäller utrustning så har jag sedan ett par månader ett par kängor (Meindl Dovre GTX) som jag gått in och går med så ofta jag kan. Har även en Haglöfs OXO 70 som jag använder när tillfälle ges för att hinna vänja mig och kunna fintrimma inställningar osv. Har en friluftsintresserad bror som jag troligtvis ska låna ett kök av och hemma har vi liggunderlag och sovsäckar, om än av en något äldre modell. Hade även tänkt försöka skaffa ett nytt regnställ, är det något annat "större" som är absolut nödvändigt enligt er?

En del av anledningen till att jag skriver här är att jag behöver hjälp med att bestämma en lämplig sträcka för mig att gå, hade tänkt gå en viss sträcka från Abisko och sen tillbaka samma väg, känns lättast så. En vän till familjen som bott i Kiruna länge sa att om man utgår från Abisko och går ca 10 mil (tror knappast att han har mätt dock, så det behöver väl inte nödvändigtvis stämma) så kommer man dit leden viker av mot Kebnekaise, vilket i sådana fall kändes rätt lagom för mitt ändamål. Vad tycker ni?

Vet att STF har stugor utmed leden, hur långt mellan dem är det (på ett ungefär, förstår att det inte är samma)? Är det något man kan ta sig till varje dag och sova i, eller bör jag ha ett tält med mig? Inser att jag kommer behöva en karta över området, finns det att köpa på fjällstationen i Abisko?

Vet att det var fler frågor som jag hade tänkt ställa men som jag inte kommer på just nu.

Tack på förhand! :)

Jag sitter i samma båt som Hagge17 och har samma planer själv. Mycket informativ läsning från er alla och det är till stor hjälp så jag ansluter till tråden lite som "lärling"
Jag kommer absolut att vandra med tält, tarp, sovsäck och liggunderlag men även övernatta i någon stuga utmed vägen, jag vill dock ha med utrustning för att "kunna bo själv" då man sannolikt hittar fina ställen man faktiskt vill övernatta på. Tror man ångrar sig lite om man inte har den möjligheten och som någon skrev så tror jag "frihetskänslan" finns där med vetskapen om att man kan slå läger där man vill - men jag förstår att man resonerar olika beroende på vad man har för planer.
Man får nog också vara beredd på att vädret kan svänga rejält både vad gäller temperaturer och dimma etc så en bra karta och GPS ska man nog se som grundutrustning, i alla fall som jag tänker för min del. Hoppas tråden fylls på från er andra som har bättre kunskap och erfarenheter då det tillför mycket för oss nybörjare att faktiskt innan en tur ha en bättre "baskunskap" tack vare er när man vandrar IRL.

Trevlig tur..

//Thomas
 
Karta och kompass samt vana att använda dessa är ett grundkrav även på Kungsleden. Däremot tycker jag GPS är överkurs och inte nödvändigt. Leden är relativt välmärkt och upptrampad på den aktuella sträckan.
 
Kallt

Som många redan påpekat kan det bli kallt. Jag har själv erfarenhet av att sitta insnöad i tält medan stormen sliter i duken. Det var den 1 september för några år sedan och då var jag riktigt glad åt min tjocka, men lätta dunjacka. Dunjackan går jag aldrig utan och även om tempraturen i luften inte är så låg så är vinden dessto kallare och det är skönt att krypa in i jackan när man ska vara stilla, tex vid lunch.

Glöm inte att ta med Leukoplast eller liknande och tubifoam. Tubifoam är en tub av skumgummi på ena sidan och väv på andra. Denna kan man klippa en fyrkantig bit ur och därefter klippa ut ett hål i mitten av fyrkanten. Hålet placerar man över eventuella skavsår eller ömma punkter och därefter tejpas biten fast med leukoplast. Enkel och väl fungerade tryckavlastare.
 
Medan du går ut och går dina träningsmarscher kommer din fothud att förtjockas, tvätta fötterna noggrant hemma och fila bort förhårdnader innan de sätter p för dina fjällplaner. Klipp tånaglarna kort och tvärt, fila kanterna så att du inte punkterar sockor och skor. Byt strumpor regelbundet och vid marsch lunchtid, se till att dina skor torkar under nätterna. När du tar rast är det inte ovanligt att det är 60° inne i dina skor p g a bromskrafterna.

go tur
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kilsbergarn Gröna Bandet ska börja tillåta etappvandringar Fjällvandring 18
argindivid Någon som ska bestiga Keb V37 (september)? Fjällvandring 3
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
zebulah Bron över Kuoperjokka mllan Singi och Sälka ska bytas i veckan Fjällvandring 0
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
elinalicia Var ska vi vandra i juli 2021? Fjällvandring 24
xoxoxo Ska du till Kebnekaise? En del snö och väldigt halt juli-2019 Fjällvandring 5
elsaeneman Efterlysning! Ska nån vandra till Nallo? Fjällvandring 10
H.P Ska man köpa vandringsbyxor? Fjällvandring 17
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
Matteevaldsson Ska fjällvandra nästa år och få så mycket tips som möjligt. Fjällvandring 11
spillevink villrådig om vart jag ska vandra Fjällvandring 0
helenab1 Vilken led ska man välja? Fjällvandring 2
mariaa Ett eller två objektiv - vilket ska man välja? Fjällvandring 28
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
ssjostedt Var ska jag vandra? Fjällvandring 16
avslutad150115 Hardangervidda, dagsturer. Vart ska man bo? Fjällvandring 2
majjen Ska jag ta med mig fiskeprylar till fjälls? Fjällvandring 15
GusPer Var ska vi vandra i början av april? Fjällvandring 5
mnen Var ska jag vandra? Fjällvandring 4
Daniel.s Var ska jag? Fjällvandring 4
Elin75 Har fem dygn i början av juli - var ska vi gå? Tips?! Fjällvandring 8
rolekl Var ska vi vandra med tvillingar 1,5 år i sommar? Fjällvandring 8
markusbacka Smidig lösning för dagsutflykt när man ska spara på vikt Fjällvandring 14
daniel.hedberg Nybörjare ska vandra Fjällvandring 37
verlaine Var ska vi vandra? Fjällvandring 6
Lina-Arvid Var ska jag ensamvandra i sommar? Fjällvandring 4
desireman Hur ska man tänka vid åska i fjällen, tälta? Fjällvandring 2
anle Fjälleder ska rustas upp (och läggas ned) Fjällvandring 8
2691 Är det Jämtlandstriangeln jag ska vandra ?? Fjällvandring 7
desireman Vilken sovsäck ska jag köpa? (kebnekaise området) Fjällvandring 7
Vandersex Jag vill ut och vandra imorgon, vart ska jag? Fjällvandring 7
slugg Ska Vandra i Bhutan och Nepal! Fjällvandring 1
tassemark Vägen mot Sitasjaure - hur ska det bli? Fjällvandring 23
idaleck Vilket tält ska vi välja? Fjällvandring 1
plast Vart ska man ta vägen i sommar? Fjällvandring 14
Traneving Hur ska bästa möjliga vandringsled se ut? Fjällvandring 45
Joakim Ambrosson Ska du till Keb/Jotun 18-27:e juli? Fjällvandring 2
Sanna81 Var ska vi gå? Fjällvandring 4
Joakim Ambrosson Fler som ska till Jotunheimen i augusti? Fjällvandring 7
JockoK Var ska man börja? Fjällvandring 9
diluruf Vilken kängtyp ska jag välja? Fjällvandring 6
stinaL Ska till saltaloukta i sommar- något att tänka på... Fjällvandring 22
horizon Vad ska jag äta? Fjällvandring 7
schweingaard Vad ska jag ha i apotekspåsen? Fjällvandring 74
underdoggy Vilken sovsäck ska jag köpa? Fjällvandring 1
gasko När på sommaren ska man besöka sarek Fjällvandring 1
AniMal Ska fjällvandra för första gången.... Fjällvandring 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.