Hjälp, vilka berg ser man?

Hej,
jag håller på att sätta text på min fotobok från min senaste fjällvandring och skulle behöva veta vilka berg man ser. Några har jag listat ut med hand av kartan och vad jag minns för övrigt. Men vissa har jag helt enkelt ingen aning och kan inte tyda de med kartan heller. Från tråden "Gissa position" vet jag att det finns folk som kan i princip alla berg och vattendrag. På en bild har jag skrivit namnen vad jag tror och frågetecken. Den tredje bilden bör vara Kebnekaisemassivet man ser, eller? Skulle vara tacksamt för lite hjälp.
Mvh Veni

Bilagor

• 19-03-14, bild tagen nära Cievrrajávri.jpg
    19-03-14, bild tagen nära Cievrrajávri.jpg
    27.5 KB · Visningar: 903
  • 19-03-14, bild tagen från tältplatsen nedanför Cievrracohkka.jpg
    19-03-14, bild tagen från tältplatsen nedanför Cievrracohkka.jpg
    40.8 KB · Visningar: 855
  • 18-12-02, bei der Rentierh¨tte_1.jpg
    18-12-02, bei der Rentierh¨tte_1.jpg
    22.2 KB · Visningar: 912
Alla tre bilderna är tagna från Čievrraláhko.

Den första från rakt nedanför Darfalglaciären norrut, och man ser Várdu sticka upp längst till vänster. I bakgrunden ser man topparna i Mårmamassivet och, i mitten, glaciären under Vássačohkka lite lätt dold av kanten på Vássanjunnji eller möjligtvis om Bálggástakčorru blockerar hela vänstra halvan av horisonten och bara någon enstaka Mårmatopp (tex 1938) sticker upp ovanför.

Den andra bilden är tagen strax norr om Čievrračohkka mot nordväst. Topparna på bilden är rätt identifierade, men glaciären till höger är Siehtagasglaciären som syns ovanför Reaiddáčohkkas ostkam.

Den tredje bilden är tagen mellan de två tidigare mot SSV. Vi ser Savubákti till vänster och toppen till höger är Skárttoaivi.

PS. Tack för vandringsberättelsen på outdoorseiten.de, klart läsvärd! DS.

Senast ändrad:

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Tusen tack Pearl, jag är så imponerat att du kunde även positionen varifrån bilderna togs. När jag postade mitt inlägg tänkte jag efteråt att jag borde ha skrivit varifrån jag fotade. Men det behövdes ju inte.
Jag kände det var fel med Kebnemassivet på den tredje bilden. Jag fick leta upp positionen av Savubákti och Skárttacohkka på en annan karta BD8, fanns inte med på den nya Kebne & Abisko kartan. Men så måste det ju vara, fotoriktningen stämde fast jag själv kom inte riktig ihåg att jag fotade mot SSV. Anne visste inte det heller, så bra att Utsidan finns.
Jaha du läste Annes berättelse, ja hon är duktig på att skriva (hon jobbar som skribent för någon tidning).
Mvh Veni

Hej,
nu har jag åter några bilder från sensommarens vandring, denna gång från sträckan söder om Bäverholmen till Björkfjället där jag inte riktig vet vilka topparna man ser. Jag hoppas någon kunnig kan hjälpa mig med det så jag äntligen kan få klart min fotobok.

Bild 1: är tagen efter jag lämnat Báddasjåkkås raststuga och kommit ovanför trädgränsen. Kan det berget vara Svájppá?

Bild 2: är tagen på väg mot Sjnulttjie, tror att det är Láddievárdduo man ser i förgrunden men vilket är fjället bakom?

Bild 3: är tagen vid Sjnulttjies raststuga och borde vara Riehkiere eller?

Bild 4: tagen uppe på Björkfjället mot norr, vilken topp ser man bakom, Riehkiere?

Jag har googlat bilder på Riehkiere och Svájppá men ändå inte kunnat lista ut det och nu hoppas jag på eran hjälp.

Mvh Veni

Bilagor

• 18-09-18, på väg mot Sjnulttjie.jpg
    18-09-18, på väg mot Sjnulttjie.jpg
    18.2 KB · Visningar: 506
  • 18-09-18, på väg mot Sjnulttjie 1.jpg
    18-09-18, på väg mot Sjnulttjie 1.jpg
    16.2 KB · Visningar: 529
  • 18-09-18, vid Sjnulttjie raststugan .jpg
    18-09-18, vid Sjnulttjie raststugan .jpg
    23 KB · Visningar: 536
  • IMG_8568_1.jpg